Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-12, 09:29
  #13
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Här måste den franska ön Kerguelen i Indiska Oceanens södra farvatten nämnas. Stort som Uppsala län, medeltemperatur på 4-5 grader. 120 invånare, ingen infrastruktur, inget flygfält bara en jävla massa sjölejon och pingviner. Värdelös ö!
Skulle passa perfekt som deportationsort för ... äh nej, sjölejon och pingviner är sympatiska kräk, vi ska inte fördärva deras paradis mer än nödvändigt. Bouvetön är ett annat inspirerande ställe.

Ingen har ännu nämnt St. Kilda utanför Skottland (om ön nu inte sorteras in under Hebriderna). Ön var bebodd ända till 1930-talet, då förflyttades befolkningen helt sonika till fastlandet.

https://www.kilda.org.uk
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/St_Kilda
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-12-12 kl. 09:40.
Citera
2018-12-12, 22:57
  #14
Medlem
Veniconess avatar
Den mest isolerade ön i svenska farvatten, och tillika hela Östersjön, torde vara Gotska Sandön som i princip bara är en enda stor sanddyn, belägen mitt i havet cirka 40 km norr om Fårö, som också är närmsta land.

Idag finns det ingen permanent bosättning på ön, och den går endast att besöka sommartid, då det regelbundet går båtturer dit från Fårösund. Öns inre är täckt av tallskog samt ängar och gammal betesmark.

I början av 1800-talet beboddes ön av arrendatorn Petter Gottberg, om vilken det gick en hel del graverande rykten. Han påstods ha varit den siste sjörövaren i Östersjön, och att han med åren blev rik som ett troll genom att under stormiga nätter medelst en lykta vilseleda fartyg som sedan gick på grund utanför den långgrunda ön. Sedan mördade han eventuella överlevande i besättningen och plundrade deras skepp.

Förmodligen är det mesta bara (rövar)historier, men åren 1816-1817 pågick en rättegång mot Gottberg för vrakplundring.
Citera
2018-12-13, 09:59
  #15
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Den mest isolerade ön i svenska farvatten, och tillika hela Östersjön, torde vara Gotska Sandön som i princip bara är en enda stor sanddyn, belägen mitt i havet cirka 40 km norr om Fårö, som också är närmsta land.

Idag finns det ingen permanent bosättning på ön, och den går endast att besöka sommartid, då det regelbundet går båtturer dit från Fårösund. Öns inre är täckt av tallskog samt ängar och gammal betesmark.

I början av 1800-talet beboddes ön av arrendatorn Petter Gottberg, om vilken det gick en hel del graverande rykten. Han påstods ha varit den siste sjörövaren i Östersjön, och att han med åren blev rik som ett troll genom att under stormiga nätter medelst en lykta vilseleda fartyg som sedan gick på grund utanför den långgrunda ön. Sedan mördade han eventuella överlevande i besättningen och plundrade deras skepp.

Förmodligen är det mesta bara (rövar)historier, men åren 1816-1817 pågick en rättegång mot Gottberg för vrakplundring.

Finns det nån här som minns TV-serien Husbonden - piraten på Sandön från 1989? Den handlade om Gottberg, spelad av Sven Wollter?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Husbon...A5_Sand%C3%B6n
https://www.gotland.net/sv/resa/arki...olerat-paradis
https://www.helagotland.se/ga/ensamh...a-6266956.aspx

Man må tycka att Östersjön är liten och trång, men här finns en hel del öar och ögrupper med märkliga särdrag. Vi har till exempel den gamla svenskön Runö (estniska Ruhnu) i Rigabukten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Run%C3%B6
Citat:
Kulturen, eller odlingen som runöborna föredrar att kalla den, var gammal och ålderdomlig. Jordbruket likaså. Alla runöbor bar folkdräkt, även till vardags. Några av odlingens särdrag var att historieberättandet, liksom i flera fornnordiska odlingar, var högt skattat och utvecklat. Bland männen var det berättelser (runska:jutto) från säljakter (runska:vikarjutto) som oftast berättades och broderades ut.

Klädedräkten, folkdräkten, var inte bara en dräkt, utan en garderob av olika klädesplagg att användas vid olika tillfällen och högtider men också för olika stadier i livscykeln. Allt från kolten som småbarn hade, ogifta kvinnors huvudbonad och gifta kvinnors huvudbonad. Runöborna nöjde sig inte med att ha en klädkammare för sin rika folkdräkt utan varje gård hade ett speciellt hus (kle-er-huse) där kläderna förvarades och vårdades. Dräkten hade särskilda mönster och färger.

Ett annat särdrag var det sociala sammanflättningen. Allt arbete utfördes i lag. Lagen var olika sammansatta för olika ändamål. Så var några gårdar i lag under säljakten. Dessa gårdar var i lag med andra gårdar för att dela bastu och återigen med andra gårdar för andra ändamål. På så sätt fick man ett starkt socialt sammanflätat samhälle och undvek segregation och gruppbildningar eftersom grupperna eller lagens varierade "alla var i lag med alla". Över tiden ändrades även de olika lagens sammansättning för de olika ändamålen.
----
Till skillnad från moderna västerländska samhällen där "individens frihet" i allt högre grad betonas var lagar och regler ofta till för att förhindra att individen genom sitt handlande skadade andra eller samhället och att man inte gjorde saker som begränsade andra människor möjligheter. Exempelvis så reglerade landskapet hur många djur varje gård fick ha, hur många grisar, hur många kor, hur många höns etc.
----
Runöborna hade troligtvis befolkat ön sedan tidig medeltid, eller ännu tidigare, och talade en mycket ålderdomlig fornnordisk dialekt kallad "runsk".

Eller Signilskär i Ålands hav, sedan urminnes tid en mellanstation för resande mellan Åland och svenska fastlandet, med ruiner av ett kapell från 1100-talet, Ön var bebodd åtminstone från 1500-talet till 1935. Dess invånare var befriade från skatt men i stället förpliktigade att härbärgera resenärer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Signilsk%C3%A4r
Citat:
Det är osäkert hur länge Signilskär varit permanent befolkat, men redan 1545 uppmanar Gustav Vasa eckeröborna att bosätta sig på ön för att kunna erbjuda en hamn och skydd för resande över Ålands hav. Efter 1500-talet har dock Signilskär i praktiken varit permanent befolkat fram till 1935 då de sista bosatta lämnade ön. Undantaget är under den lilla och stora ofreden då Signilskär, i likhet med stora delar av Åland, avfolkades. Signilskärs invånare livnärde sig främst på säljakt och fiske, men fick även inkomster från härbärgering av gäster. Då invånarna på den tiden varken hade åker, äng eller skog befriades de från skatt någon gång under 1600-talet.

Tack vare sitt läge närmast Ålands hav utgjorde Signilskär en viktig utpost under postrotetiden. Bönderna i Roslagen och på Åland blev tvungna att transportera gods, post och personer för kronans räkning någon gång under 1300-talet. Kronan krävde även logimöjligheter så ett gästgiveri upprättades i Storby, Eckerö, men då väderleken inte tillät färder direkt över Ålands hav eller till fasta Åland var det vanligt att postrotemännen väntade på bättre väder på Signilskär. Som tack för det farliga arbetet med att transportera post året runt kunde postrotebönderna befrias från vissa skatter samt krigstjänstgöring.

Även Kökar, den sydligaste av Ålands skärgårdskommuner, är en märklig miljö, med sina lämningar av säljägarbostäder från bronsåldern och ruiner av ett franciskankloster. Det började inte odlas spannmål där förrän under första världskriget, och på övriga Åland berättades gärna skämthistorier om kökarbornas efterblivenhet. Till exempel den om kökarbon som för första gången fick se en väderkvarn, trodde det var Jesu kors, försökte kyssa det och fick skallen spräckt av kvarnvingen.

Kökars i våra dagar mest kända dotter, författarinnan Ulla-Lena Lundberg, gav år 1976 ut en alldeles fantastisk reportagebok om sin hembygd, kort och gott med titeln Kökar. Till min enorma förtjusning finns ett stycke av hennes skildring på webben!

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...036mif0WsCPYp2
Citat:
Det är havsbrusets förtjänst att kökarborna fått sådana starka bärande röster, medan det säkert bör skrivas på kornas konto att de höga "skära" kvinnorösterna varit så absolut dominerande. Altröster har aldrig uppskattats i Kökar där man sedan gammalt har sjungit i en tonart på gränsen till kollaps.

Psalmsången i kyrkan var ännu i min barndom på 1950-talet en hisnande upplevelse. Jag satt på helspänn när vi kom till särskilt höga partier, men kökarkvinnornas långsamma stadiga falsett bar över varje gång och brast inte. Det var kanske inte vackert i konventionell bemärkelse, men det låg någonting ståtligt och triumferande över sången. Kökarborna var stolta över sitt rykte om en sjungande församling och sjäng gärna, så gärna att de ogärna missade någon vers. Det berättas att Ofärdi-Kalle en gång kom sent till kyrkan. Församlingen hade redan hunnit börja på första psalmen. Kalle satte sej, tog av sig tröjan och började sjunga ifatt församlingen; i åttonde versen hann han upp den.
---
Kökars isolerade läge gjorde det till en guldgruva för folklivsforskare och resulterade i att sedvänjor, dialekt och folktro är utomordentligt väldokumenterade.

Också läkarvetenskapen kom att intressera sej för Kökar genom Aldur Eriksson och Henrik Forsius som under några somrar i slutet av 1950-talet och början av 1960-talet ägnade sej åt att kartlägga befolkningen genetiskt. Resultatet är intressant.

Kökarborna betecknas om nära nog unika i sin homogenitet. Näst efter en indianstam i Nordamerika uppvisar de den högsta procenten människor tillhörande blodgrupp A i världen. Ingiftet har under flera hundra år varit starkt – vid en skiftesförrättning i Hellsö år 1888 kom det fram att det inte fanns en enda ojävig man i hela byn eftersom alla var släkt med varandra! – och därför är det förvånande att antalet efterblivna och mentalsjuka är så litet. Kökarbornas ringaktning för enfald och tövlighet har antagligen något med den saken att skaffa: ingen har velat gifta sig med bydårarna.

Procenten tvillingfödslar är betydligt högre på Kökar än normalt, och när det gäller trilllingfödslar leder det världsstatistiken. Antalet närsynta är frapperande litet (ca 5 procent mot ca 13 på fastlandet) vilket säkert veror på det naturliga urvalet: en karl som inte ser att skjuta själ, som har svårt att hitta vakaren och bojar och som inte hittar hem har ingen större framtid i skärgården.

Denna genetiska homogenitet förvånade inte minst kökarborna själva. Utseendemässigt uppvisar de en enorm variation: långa ljusa gängliga, korta satta rölliga, långa mörka, korta spensliga svarta livliga i en skön blandning, ibland inom samma familj. Det ligger något medelhavsmässigt över de korta svartmuskiga med sina intensivt lysande åskblå ögon – själva säger de att de härstammar från munkarna, men så roligt hade de det knappast, och dessutom var det nog inga italienska franciskaner som befolkade klostret utan tvättäkta nordbor.

Troligare är det då att sjömän från medelhavstrakterna som insjuknat och tagits om hand av munkarna på det sättet kommit att sätta sina spår. Märkligt är det i alla fall att det inflytandet varit så dominant. Ännu för tjugo år sen fanns det kvar enstaka gubbar med korpsvart krulligt hår och guldring i ena örsnibben (ursprungligen manat som betalning åt Karon men senare en bot mot reumatism) ur vilkas munnar kökerskan trillade som ärtor och borde ha varit maltesiska.

I Sällsamheter på Åland av Edvard och Erling Matz från 1980 finns emr att läsa om både Signilskär och Kökar.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-12-13 kl. 10:55.
Citera
2018-12-13, 10:53
  #16
Medlem
Ördögs avatar
Uppe i Bottenviken ligger fiskeläget Maakalla och dess utskär Ulkokalla, tillsammans ofta benämnda Kallankarit, som kung Adolf Fredrik på 1700-talet beviljade självstyre.

http://www.bottenviken.se/finland/maakalla/
https://www.thecrowdedplanet.com/fis...akalla-island/
https://uppslagsverket.fi/sv/view-103684-Kalajoki
Citat:
Till K. hör även den märkliga ön Maakalla tio sjömil från kusten, ett fiskeläge med anor från 1500-t., som konungen under 1700-t. beviljade ett visst (formellt fortfarande existerande) mått av självstyre. Fiskarna bestämmer över öns angelägenheter på en "östämma", vars befogenheter numera inskränkts till skötseln av gemensam egendom, bl.a. den 1780 uppförda träkyrkan. Längre ut till havs ligger ytterligare utskäret Ulkokalla med sin havsfyr.

"Östämman" fattade till exempel inte beslut om att gå med i EU med resten av Finland. Visserligen erkänner man att man tillhör EU, men man vill inte ta emot bidrag från Bryssel. Det sa hamnmästare Jukka Pirttijärvi till Turun Sanomat i juni 2016.

Finskspråkiga länkar med en del bilder:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/1...n-ulkopuolelle
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/26...n+itsehallinto
https://retkipaikka.fi/kallankarit-n...-se-patee-yha/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback