Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-08, 09:16
  #1
Avstängd
Hej!

Jag har gått i tankarna att bygga en liten timmerstuga mitt i en vacker skog, kanske nära en flod, långt bort från städer och byar. Tänker inte bo där permanent, utan knappt en vecka en gång per år kanske. Ingen jakt eller sånt.

Det känns orimligt att lägga hundratusentals kronor på att köpa tomt, och sen gå en krånglig väg för bygglov när jag egentligen bara vill bygga en enkel timmerstuga på 10-20 kvadratmeter.
Självklart ska stugan inte stå på privat mark. Jag ser i hitta.se som visar tomtgränser att det finns skogsmark som inte har någon ägare? Tänkte hugga ner 20-40 medelstora granar för att bygga stugan med.

Någon som vet vad kan hända om kommunen/någon myndighet hittar stugan? Eller kanske bara ge tips och råd för hur det kan gå så smidigt som möjligt.

Inte intresserad av moralomdömen.

Tack för svar på förhand

Citera
2018-12-08, 09:26
  #2
Medlem
ganglere2s avatar
Allvarlig?
Finns inte mark som inte har någon ägare. En anmälan för olaglig avverkning är då att vänta. Detta förutom allt det andra olagliga.
Citera
2018-12-08, 09:44
  #3
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Olaglig avverkning av skog, inget bygglov och nedmontering av stuga lär bli dyrt för dig, det är bättre du fråga ägaren av marken och skogen innan du gör något.
Citera
2018-12-08, 09:45
  #4
Medlem
Folk som bor i området vill inte ha skräp som dig boende illegalt i deras närområde, så du kommer bli uppmärksammad och omhändertagen av skogsägare jägare eller löpare eller hundägare.

Däremot kan du bo i tält, det är okej.
Citera
2018-12-08, 10:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Hej!

Jag har gått i tankarna att bygga en liten timmerstuga mitt i en vacker skog, kanske nära en flod, långt bort från städer och byar. Tänker inte bo där permanent, utan knappt en vecka en gång per år kanske. Ingen jakt eller sånt.

Det känns orimligt att lägga hundratusentals kronor på att köpa tomt, och sen gå en krånglig väg för bygglov när jag egentligen bara vill bygga en enkel timmerstuga på 10-20 kvadratmeter.
Självklart ska stugan inte stå på privat mark. Jag ser i hitta.se som visar tomtgränser att det finns skogsmark som inte har någon ägare? Tänkte hugga ner 20-40 medelstora granar för att bygga stugan med.

Någon som vet vad kan hända om kommunen/någon myndighet hittar stugan? Eller kanske bara ge tips och råd för hur det kan gå så smidigt som möjligt.

Inte intresserad av moralomdömen.

Tack för svar på förhand

Kanske du kan hitta i Norrland men det blir lång körning. I övriga Sverige tror jag inte du kan hitta något. Ge dig ut och tälta istället och se om, du kan hitta stället du söker då. Skog i Sverige och Europa är väldigt kontrollerad och man kan inte direkt bara okupera den. Men ge dig ut och checka!
Citera
2018-12-08, 10:16
  #6
Moderator
Tystnads avatar
Som andra sagt...finns INGEN mark som ingen äger.
Det blir polisanmälan, och du tvingas betala för att riva och återställa.

Känns som ett tält är bättre lösning om det bara gäller en veckas övernattning per år, ingen åverkan, no problemas...
Citera
2018-12-08, 10:17
  #7
Medlem
ganglere2s avatar
Köp en bit mark i någon skog. Kanske billigt t.ex. långt upp i Norrlands glesbygd. Sök byggnadstillstånd och bygg din stuga. Svårare få tillstånd på skogsbruksmark dock. Ev. väg till fastigheten gör den dyrare. Detsamma med ex.vis strandnära.

Eller så glöm fantasin och fortsätt leva livet i lägenheten i stan.
Citera
2018-12-08, 10:22
  #8
Avstängd
Pinkivs avatar
Mitt tips är att fråga markägaren först. Trots dina fina tankar så ockuperar du en annans persons mark.

Så, i den meningen så kan det vara bra att snacka med markägaren innan du börjar bygga.

Har killen en stor skogsfastighet med många hektar skog, så ska han väl inte vara så kinkig!
__________________
Senast redigerad av Pinkiv 2018-12-08 kl. 10:29.
Citera
2018-12-08, 10:35
  #9
Medlem
Om det aldrig uppdagas att stugan var din är det värsta som händer att du en gång kommer dit och stugan är riven eller uppeldad. Ställer du den nära ett vattendrag råder strandskydd och överträdelser av drt preskriberas aldrig.

Det är inte så troligt att du lyckas bygga något utan att det märks ganska snabbt, det är ju en del att transportera och på älvarna i norr är det inte ovanligt att folk åker för att fiska i någon avskild krok. Sedan fylls skogarna med folk varje höst pga älgjakt.
Citera
2018-12-08, 10:39
  #10
Medlem
Jag har samma tankar som trådskaparen. Jag har planer på att bygga en koja med virke som jag köper på sågverket. Jag köper virket så att jag slipper fälla timmer. Sedan bär jag virket långt ut i skogen där jag bygger mig en koja. Man kan ha byggplast som fönster. När jag känner för det så drar jag mig undan till kojan för att slippa världen. Man kan göra en enkel av kamin av en tunna och plåtrör. Eller så gör man en liten eld utanför kojan och kokar upp ravioli och käkar och lyssnar till morkullorna och kattugglan. Sedan efter några groggar slumrar man in i sovsäcken.
Citera
2018-12-08, 11:34
  #11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Det känns orimligt att lägga hundratusentals kronor på att köpa tomt, och sen gå en krånglig väg för bygglov när jag egentligen bara vill bygga en enkel timmerstuga på 10-20 kvadratmeter.
Självklart ska stugan inte stå på privat mark. Jag ser i hitta.se som visar tomtgränser att det finns skogsmark som inte har någon ägare? Tänkte hugga ner 20-40 medelstora granar för att bygga stugan med.

Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag har samma tankar som trådskaparen. Jag har planer på att bygga en koja med virke som jag köper på sågverket. Jag köper virket så att jag slipper fälla timmer. Sedan bär jag virket långt ut i skogen där jag bygger mig en koja. Man kan ha byggplast som fönster. När jag känner för det så drar jag mig undan till kojan för att slippa världen. Man kan göra en enkel av kamin av en tunna och plåtrör. Eller så gör man en liten eld utanför kojan och kokar upp ravioli och käkar och lyssnar till morkullorna och kattugglan. Sedan efter några groggar slumrar man in i sovsäcken.

Virket? Pratar du en simpel koja i stil med favela-skjul i Rios förorter - byggd av 2"x4" och vanligt plank (blir garanterat jättevarmt på vintern), eller något grövre?

Tänk på det grövre - i synnerhet timmer - väger kukmycket. Så det är inte "bara" att kånka iväg med en 5 meter grantimmerstock uppslängd över axeln - om vi säger så. Har någon av er båda ens hållit i ett lite rejälare verktyg någon gång?
Citera
2018-12-08, 11:37
  #12
Medlem
Soda--Pops avatar
Problemet ligger i att vad händer om alla får samma idé som TS, eller tiotusentals åker ut i skogen och gör sitt hem ? Det finns nåt som heter allemansrätten i Sverige vilket innebär att till en viss gräns får markägare tåla att andra vandrar igenom, dock inte stannar kvar.

Denna gräns har till min vetskap prövats en gång när denna rätt ansågs ha gått överstyr. I grund och botten kan man säga att allt som inte är förbjudet är tillåtet, så man får t.ex inte skada markegendom eller skräpa ner. Notera att allemansrätt är en unik politisk idé i Sverige, den finns t.ex inte i Norge, Tyskland.

Det är helt fel att säga att det finns skogsmark som inte har ägare, alltid finns det en ägare och ofta är det staten. Ifall man själv äger marken så tror jag inte bygglov behövs för en enkel byggnad, men bygger man nåt på annans mark då riskerar man att nån anmäler och får den riven.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback