Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-08, 01:10
  #1
Medlem
Hej!

Jag älskar rengöringsdukar impregnerade med
rengöringsmedel. Det finns en hel uppsjö av dessa och vad jag har kunnat urskilja är att ingen bör användas på stenskivor. Även dukarna som går under kategorin "kök" faller bort.

Finns det någon som har hittat rengöringsdukar till just detta eller klarar av stenskivor??

Mvh
Citera
2018-12-08, 13:55
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eprori
Hej!

Jag älskar rengöringsdukar impregnerade med
rengöringsmedel. Det finns en hel uppsjö av dessa och vad jag har kunnat urskilja är att ingen bör användas på stenskivor. Även dukarna som går under kategorin "kök" faller bort.

Finns det någon som har hittat rengöringsdukar till just detta eller klarar av stenskivor??

Mvh

Vad är det för rengöringsdukar du menar?

Stenskivor är ju inte sådant som har någon uppsugningsförmåga så det låter mer som risk för missfärgning, men då är vi inne på starka kemikalier.

Impregnerade rengöringsdukar finns ju annars till t.ex. badrumsporslin, men vad menar du är användningsområdet?
Citera
2018-12-08, 16:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad är det för rengöringsdukar du menar?

Stenskivor är ju inte sådant som har någon uppsugningsförmåga så det låter mer som risk för missfärgning, men då är vi inne på starka kemikalier.

Impregnerade rengöringsdukar finns ju annars till t.ex. badrumsporslin, men vad menar du är användningsområdet?

Ursäkta om jag var otydlig. Jag tänker på städservetter som kommer i förseglade förpackningar som man enkelt kan torka rent ytor med.

Det är som du säger risk för missfärgning om man använder fel medel, har köpt både allrengöring- och köksrengöringstrasor dränkta i rengöringsmedel men samtliga jag har hittat avråder rengöring av stenskivor. Det är städprodukter som går att köpa på ICA så det är inte industristyrka på grejerna.
Citera
2018-12-08, 16:59
  #4
Medlem
jipeesss avatar
beror på stentyp;
granit, marmor, kalksten, travertin, skiffer etc,

samt ytbehandling;
klov, hamrad, flammad, blästrad, henad, slipad, polerad etc,
Citera
2018-12-08, 19:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
beror på stentyp;
granit, marmor, kalksten, travertin, skiffer etc,

samt ytbehandling;
klov, hamrad, flammad, blästrad, henad, slipad, polerad etc,

I detta fall är det Gotlandsgranit
Citera
2018-12-08, 23:49
  #6
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eprori
I detta fall är det Gotlandsgranit

är du helt 100 på det?
det mesta i stenväg därifrån är kalksten..
(tål inga sura ämnen)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback