Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-08, 01:35
  #13
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är det inte frågan om en felstavning som du gjorde dig skyldig till. Du gjorde ett grammatiskt fel. Det är dumt att använda ord i kommunikation med andra om man inte kan hantera dem korrekt. Det är bättre att använda ett språk som man klarar av så slipper man framstå som obildad.

Du framstår som socialt obildad.
Citera
2018-12-08, 01:40
  #14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Du framstår som socialt obildad.

Det tycker du bara för att jag uppmärksammade dig på att du inte befinner dig på den språkliga nivå som du tror. Flashback och detta delforum handlar mer om lärande än om socialt umgänge. Du får mina tips gratis och jag rekommenderar dig att använda dem. Det gör att din sociala plattform blir bättre underbyggd.
Citera
2018-12-08, 01:42
  #15
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det tycker du bara för att jag uppmärksammade dig på att du inte befinner dig på den språkliga nivå som du tror. Flashback och detta delforum handlar mer om lärande än om socialt umgänge. Du får mina tips gratis och jag rekommenderar dig att använda dem. Det gör att din sociala plattform blir bättre underbyggd.

Nej jag undrade bara över varför du påpekar småfel med en baktanke om att trådens syfte var det och inte om något som handlar om socialt umgänge och din oförmåga att förstå det fastän trådskaparen har gjort ett förtydligande i relation till mitt svar till dig.
Citera
2018-12-08, 01:45
  #16
Medlem
Patrik2108s avatar
Är det en konst att uttrycka sig obegripligt?
Citera
2018-12-08, 01:48
  #17
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Ja, det är frågan jag ställer mig.

Jag har enorm beundran för de som uttrycker sig kort och koncist, där budskapet går fram som det sutto som en smäck på avsändaren.

Men det enkla språket, det mer vardagliga, kan charmera på samma sätt. Där diskbänksrealismen slår ett hårt slag för sin egen existens. Där man kan säga knulla och knark.

Nu undrar jag, vilken av dessa vägar skall man välja?

Det finns en fördel i att uttrycka sig enkelt; man får sympati-poäng. Folk tycker om en "underdog". Som inte kan använda svåra ord. Som gissar mycket. Som de kan hjälpa med sin egen expertis.

Anför man med högre höjd i tak och större mån av sofistikation är det inte alls säkert att man skapar någon som helst form av kamratskap i sin text.

Så nu frågar jag er, expertisen. Hur väljer man? Skall man söka gemenskap i sitt enkla språkbruk (i grunden någon form av tribalism), eller skall man omedelbart söka kvalificering i det sätt man uttrycker sig på?

Själv älskar jag det jordnära. Och söker mig helst till det rena (nåja) och oförblommerade sättet att uttrycka sig på, som det lågintelligenta intellektet gärna leds till. Detta gör att jag intjänar sympatipoäng från de som anser sig vara mer intelligenta.

Frågeställningen är alltså följande: Vilken stilnivå väljer ni på ert språk, och hur tjänar ni på det? Är det för att maximera er egen självupphållelse, eller för att maximera igenkännligheten?

Själv tycker jag att jag väljer självigenkännligheten. Jag sänker mig gärna till en lägstanivå för för att budskapet skall bli kraftfullt. Att lyfta sig till akademiskt språk tjänar ingen, egentligen.

Detta är en intressant fråga jag själv funderat över. Jag har för egen del kommit till slutsatsen att jag finner det lämpligast att nyttja ett mer vardagligt språk än ett akademiskt. Detta eftersom jag med mitt skrivande har som målsättning att nå fram till så många läsare som möjligt, istället för att exludera de som ej besitter samma vokabulär som jag. (Väl medveten om att det finns de med ett än mer omfattande vokabulär än jag.) Samtidigt anpassar jag mig (både medvetet och omedvetet) till den jag talar med genom att försöka lägga mig på en likartad nivå.

Dock önskar jag i all ödmjukhet påpeka att det inte uteslutande är en fråga om ordval, utan minst lika mycket en fråga om meningsbyggnad. T.ex. kan mycket långa meningar med många bisatser och huvudverbet sist göra en text mer svårläst varför jag försöker vara återhållsam med det.

Just "underdogargumentet" har jag dock aldrig tänkt på förut, men jag tycker det var ytterligare ett bra argument.
Citera
2018-12-08, 01:53
  #18
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Konsten är att kunna svänga sig snyggt.
Uttrycka sig plumpt för att sedan bli djup och sen rent charmerande intelligent, men också sen kunna enkelt ta sig ner på jorden igen och smälta in perfekt i det mediokra vardagsbabblet.
Citera
2018-12-08, 01:55
  #19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Nej jag undrade bara över varför du påpekar småfel med en baktanke om att trådens syfte var det och inte om något som handlar om socialt umgänge och din oförmåga att förstå det fastän trådskaparen har gjort ett förtydligande i relation till mitt svar till dig.

Det är inte ett mindre fel i ett sammanhang där du ger ett råd, enligt citatet, baserat på att imponera:

Citat:
Kommunicerar du med en brud som blir impad av ditt vokabulär, använd det

Om man ska kommunicera för att imponera bör man han klart för sig att vokabulär har n-genus (är utrum). Det ligger helt i linje med trådens syfte och svaret på TS fråga kan sammanfattas på följande sätt:

Det är väldigt få som imponeras av ett tillkrånglat språkbruk. Om det tillkrånglade språkbruket dessutom innehåller formfel, grammatiska fel, meningsbyggnadsfel, ordfel eller andra fel, kommer mottagaren snarare uppleva det som obildat. Det är få saker som gör sig så löjliga som någon som försöker använda ett högtravande språk utan att behärska det.
Citera
2018-12-08, 02:01
  #20
Medlem
Det är svårt att utrycka sig i skrift ibland.
Ibland spelar det ingen roll vad man skriver.. det ser bara konstigt ut liksom. Som ett syftningsfel fast ändå inte.

Typ
Citera
2018-12-08, 10:08
  #21
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte ett mindre fel i ett sammanhang där du ger ett råd, enligt citatet, baserat på att imponera:



Om man ska kommunicera för att imponera bör man han klart för sig att vokabulär har n-genus (är utrum). Det ligger helt i linje med trådens syfte och svaret på TS fråga kan sammanfattas på följande sätt:

Det är väldigt få som imponeras av ett tillkrånglat språkbruk. Om det tillkrånglade språkbruket dessutom innehåller formfel, grammatiska fel, meningsbyggnadsfel, ordfel eller andra fel, kommer mottagaren snarare uppleva det som obildat. Det är få saker som gör sig så löjliga som någon som försöker använda ett högtravande språk utan att behärska det.

Varför skriver du så meningslösa inlägg i tråden för? Långa rants som kan sammanfattas i en mening.
Citera
2018-12-08, 10:21
  #22
Medlem
Det finns ingen anledning att uttrycka sig som en akademiker om man står och pratar med grannen om vädret eller hur skörden på bärbuskarna ser ut att bli. Eller när man snackar med jobbarkompisarna på fikapausen. Var sak har sin tid.

Däremot skadar det aldrig att ha ett stort ordförråd så att man märker när folk högre upp på samhällsstegen försöker prata bort en. Att gömma sig bakom en ridå av ord är otroligt vanligt bland politiker och tjänstemän när de gjort bort sig och avtvingas förklaringar. Även människor som arbetar inom kultursektorn (ordet kultursektor är också det ett ord som används för att skapa en rökridå) döljer banaliteter bakom en svårbegriplig massa av ord.

Jag anser att man kan uttrycka sig klart och tydligt även med så kallade svåra ord, om man själv vet vad man talar om.
__________________
Senast redigerad av akrylforlibbad 2018-12-08 kl. 10:57.
Citera
2018-12-08, 10:47
  #23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Varför skriver du så meningslösa inlägg i tråden för? Långa rants som kan sammanfattas i en mening.

Skriv kort och skriv rätt, inte som du alltså.
Citera
2018-12-10, 18:57
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Ja, det är frågan jag ställer mig.

Jag har enorm beundran för de som uttrycker sig kort och koncist, där budskapet går fram som det sutto som en smäck på avsändaren.

Men det enkla språket, det mer vardagliga, kan charmera på samma sätt. Där diskbänksrealismen slår ett hårt slag för sin egen existens. Där man kan säga knulla och knark.

Nu undrar jag, vilken av dessa vägar skall man välja?

Det finns en fördel i att uttrycka sig enkelt; man får sympati-poäng. Folk tycker om en "underdog". Som inte kan använda svåra ord. Som gissar mycket. Som de kan hjälpa med sin egen expertis.

Anför man med högre höjd i tak och större mån av sofistikation är det inte alls säkert att man skapar någon som helst form av kamratskap i sin text.

Så nu frågar jag er, expertisen. Hur väljer man? Skall man söka gemenskap i sitt enkla språkbruk (i grunden någon form av tribalism), eller skall man omedelbart söka kvalificering i det sätt man uttrycker sig på?

Själv älskar jag det jordnära. Och söker mig helst till det rena (nåja) och oförblommerade sättet att uttrycka sig på, som det lågintelligenta intellektet gärna leds till. Detta gör att jag intjänar sympatipoäng från de som anser sig vara mer intelligenta.

Frågeställningen är alltså följande: Vilken stilnivå väljer ni på ert språk, och hur tjänar ni på det? Är det för att maximera er egen självupphållelse, eller för att maximera igenkännligheten?

Själv tycker jag att jag väljer självigenkännligheten. Jag sänker mig gärna till en lägstanivå för för att budskapet skall bli kraftfullt. Att lyfta sig till akademiskt språk tjänar ingen, egentligen.

Mitt första besök i språkforumet (Filosofi är mitt hemma forum), hoppas jag förolämpar åtminstone någon. <-- men inte TS (TS är en förkortning av Topic Starter, dvs just precis dig HotPopcorn.)

Ok, let's go; det är skillnad på tal- och skrift-språk. Det är klart i din fråga vilken av de två du avser:

Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Anför man med högre höjd i tak och större mån av sofistikation är det inte alls säkert att man skapar någon som helst form av kamratskap i sin text.

Låt oss prata om båda, för jag har en känsla att frågan är öppen för det.

I vardagligt talspråk (mellan mun och vägg) är det närmast oundvikligt att vi lägger oss på samma nivå, åtminstone om vi bägge har normal socialitet. Det blir en form av adaptering till en minsta gemensamma nämnare. (Vi kan prata mer om det om det behövs.) <-- Punkt ska vara inom parentes anser jag för övrigt.

I skriftspråk är det betydligt svårare. Min hållning är att skriva så rent som möjligt. Här är vad du skriver:

Citat:
Hur väljer man? Skall man söka gemenskap i sitt enkla språkbruk (i grunden någon form av tribalism), eller skall man omedelbart söka kvalificering i det sätt man uttrycker sig på?

Söka identitet i grupptillhörighet är värdelöst -- tribalism som du kallar det -- eftersom tekniska termer bara ska användas om det inte finns ett annat ord som beskriver samma sak, och när du måste använda ett tekniskt ord, så ska du förklara betydelsen av ordet första gången du använder det (!). Jämför med hur du förklarar en förkortning första gången du använder det oavsett om du måste använda det igen.

Du besvarar din egen fråga här:

Citat:
Jag sänker mig gärna till en lägstanivå för för att budskapet skall bli kraftfullt. Att lyfta sig till akademiskt språk tjänar ingen, egentligen.

För att vara effektiv som debattör/kommunikatör måste du hitta minsta gemensamma nämnare först och endast arbeta dig upp till tekniska termer och mer "sofistikerat" språk vid behov. Jag håller med dig.

Hare bra
Pro
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback