Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-08, 11:42
  #13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
"Be yourself. Everyone else is already taken."

Oscar Wilde

När det man tänker, säger och gör är kongruent infinner sig en lättnad. Det betyder inte att man ska tala om för en kvinna att hon har stor röv eller att man ska slå någon på käften.
Citera
2018-12-08, 11:47
  #14
Medlem
HermanSermans avatar
Jag skulle vilja påstå att allt handlar om en skön och oskön blandning av social kompetens, lyhördhet och känsla. Den perfekta tillvaron, arbetsplatsen, umgängeskretsen eller samhället existerar enkom i vår vildaste fantasi; på resterande platser (inklusive i oss själva) skaver det lite och ibland mycket. Acceptera, och försök njut så länge krutet räcker och är torrt.
Citera
2018-12-08, 14:30
  #15
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Gör du detta bara på jobbet?

Kanske kan vara värt att tänka på att när du har ett arbete så ingår inte bara medföljande arbetsuppgifter, du får även betalt för att sköta det sociala.

Innerst inne är jag säker på att du förstår det också, arbetsmarknaden skulle inte funka bra om alla satte sina egna sociala regler på arbetsplatserna.

"Är det en bra idé att vara sig själv"?

På jobbet, nej.
Annars, ja.


Den här fasaden finns definitivt utanför jobbet också. Man klär sig på ett visst sätt, pratar om vissa saker, följer trafikregler och bara allmänt försöker bete sig som man "ska"

Nu säger jag inte att jag bokstavligen vill bryta mot lagar och sånt men vill ha någon känsla av frihet. Att tänka på både skrivna och oskrivna regler borde vara undantag snarare än vardag
Citera
2018-12-11, 21:16
  #16
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Det absolut största problemet i mitt liv är hur jag känner att jag spelar en "roll" för att passa in. Måste låtsas vara trevlig och slänga ur mig klyschor med folk hela dagarna på jobbet trots att jag helst hade varit tyst varje dag. Censurerar mig mycket bland folk eftersom mina tankar är så annorlunda. Vågar bara vara helt ärlig med ett par vänner dock fortfarande lite halvt ironiskt. Har svårt att få utlopp får mina Ted kaczynski-tankar som att flytta ut i skogen, ägna mig åt odling, friluftsliv etc.

Bara tanken av att helt vara sig själv kan få mina lungor att öppna sig på nåt sätt och jag känner en oerhörd lättnad. Men det är fortfarande bara fantasi.

Nackdelarna av att vara sig själv är uppenbara. Som ny på jobbet kan det innebära problem att strunta i vad folk tycker. Alla man känner har en bild av en som man känner ett ansvar att bära upp. Folk tittar på en som om man vore ett psykfall om man inte följer den vanliga "Hur är läget? Vilket jävla väder vi har fått!"
Är man sig själv får man räkna med onda ögat från andra , eller anses vara konstig om man inte skrattar med skrattare när man inte ser någon som helst humor i det man skrattar åt.
Ja folk ser på en som ett missfoster när man inte simmar med i strömmen.
Gäller att hitta din plats i livet där du trivs och får vara dig själv.
Jag kan inte låtsas vara något jag inte är så jag är den jag är och tillåter människor att snegla snett på mig. Inte mitt problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback