Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-12-19, 09:48
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnNash
Det stämmer inte. I takt med att fler sparar jämfört med förut så flyttar produktion från konsumtionsvaror till kapitalvaror. Varifrån har du fått att alla inte skulle kunna spara samtidigt?

Här är en bra förklaring https://www.mises.se/2015/01/23/makr...andeparadoxen/

Och även om alla sparade så alla gick i pension vid 30 hade marknaden justerat upp lönerna tills det at flera tyckte det var värt att jobba.
Citera
2018-12-19, 10:45
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Och även om alla sparade så alla gick i pension vid 30 hade marknaden justerat upp lönerna tills det at flera tyckte det var värt att jobba.

Det är en bra poäng, om jag skulle uppnå passiv inkomst på säg 20 000 i månaden för att täcka det mesta här i livet så skulle jag ju vilja ha duktigt bra betalt för att jobba, oavsett med vad liksom. Göra ingenting och leva precis lika bra ändå. Om jag jobbar en månad så vill jag kunna resa ett år liksom.

Grejen är den att många skulle kunna vara där redan, men våra konsumtionsmönster är så djupt rotade och i många fall extrema att vi måste jobba.
Citera
2018-12-19, 12:31
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
Det är en bra poäng, om jag skulle uppnå passiv inkomst på säg 20 000 i månaden för att täcka det mesta här i livet så skulle jag ju vilja ha duktigt bra betalt för att jobba, oavsett med vad liksom. Göra ingenting och leva precis lika bra ändå. Om jag jobbar en månad så vill jag kunna resa ett år liksom.

Grejen är den att många skulle kunna vara där redan, men våra konsumtionsmönster är så djupt rotade och i många fall extrema att vi måste jobba.

Yes. Känns bra att jag "kom på" det här medan jag ännu är ung och har möjlighet att verkligen forma mitt liv so jag vill.

Man får också en bra möjlighet att kunna jobba med riktigt roliga saker, men som kanske inte ger så bra betalt.
Citera
2018-12-28, 23:35
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Just nu är det hojjen som bränner pengarna. Adrenalin rushen när man sätter riktigt snabba varv på gellråsen är svårslaget.

Innan hojen så har det rests mycket till olika skumma destinationer och har hoppat otaliga bungeyjumps, fallskärm och klättrat i olika torn/master. Forsränningar och utförsåkning.

Innan det la jag varenda krona jag hade typ på kampsportsträning som jag brann för i några år.

Det är att leva för mig. Göra saker som ger mig kickar och grymma minnen. Att sitta hemma och snåla fungerar inte.

Ja jag har ett okej sparkonto med som kommer vara okej när jag blir pensionär med. Har sparat 500kr i månaden sen jag var 19, Ökade till 1000 när jag var 25 och nu lägger jag 2500 sen 3år tillbaka så pensionen kommer finnas där. Men jag vill ändå uppleva så mycket jag har råd med nu när man är mitt i livet.


S
Låter som du har en bra balans med i ekonomin. Vad kör du för hoj och vilka arrangörer brukar du köra med? Vi kanske har träffats på någon bana?
Citera
2019-01-19, 19:30
  #101
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Även om det vore sant är det inte ett dugg viktigt. Varför skulle det vara viktigt?
Så att man vet på vilken grund som man baserar sina ekonomiska beslut.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnNash
Här är en bra förklaring https://www.mises.se/2015/01/23/makr...andeparadoxen/
Jag hoppas verkligen att ingen tar det där på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
Det är en bra poäng, om jag skulle uppnå passiv inkomst på säg 20 000 i månaden för att täcka det mesta här i livet så skulle jag ju vilja ha duktigt bra betalt för att jobba, oavsett med vad liksom. Göra ingenting och leva precis lika bra ändå. Om jag jobbar en månad så vill jag kunna resa ett år liksom.
Men då vill väl även dom, som naturligtvis också lever helt och hållet på passiva inkomster, också ha riktigt mycket betalt för att du ska kunna resa?
Citera
2019-01-31, 12:30
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Men då vill väl även dom, som naturligtvis också lever helt och hållet på passiva inkomster, också ha riktigt mycket betalt för att du ska kunna resa?

Ja det har du förstås rätt i. Jag tror att om en majoritet skulle leva på passiva inkomster, vare sig genom investeringar, arv eller medborgarlön så skulle de kvarvarande jobben betala bra och arbetet de utför givetvis vara väldigt dyrt. Problematiken i mitt exempel som jag själv inser nu är att jag vill resa och det är ju ingen reglerad marknad (förutom så till vidare att man har skatt på flygbränsle exempelvis) men om folk har säg medborgarlön så kan man ju inte betala 20 000 i månaden för att ha el hemma heller så samhällsfunktionerna kommer ju vara fortsatt billiga och "lyx"-konsumtion skjuta i höjden.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback