Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-08, 21:35
  #13
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Provade samma sak själv, man tappar intresset helt enkelt även om man inte så kallat vill.
Hehe, jaja. Det får tiden avgöra!
Citera
2018-12-09, 18:50
  #14
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
känslan av nya fräscha delar är värt den kanske onödiga utgiften.
Det är också så att gamla chassin ofta är bättre än nya. Nuvarande designtrend med täta frontpaneler, dåligt luftgenomflöde, onödiga skiljeväggar som hindrar luftflödet, avsaknad av fläkt på dörren osv, 95%+ av alla chassin som säljs idag är designade utan minsta tanke på att de ska vara bra. Fläktarna går på högre/bullrigare varv för att de har så svårt att få upp ett luftgenomflöde och grejorna i datorn blir varmare för att varmluften däri inte hittar ut ur lådan. Kan bara hoppas att den här idiotiska designtrenden försvinner så snart som möjligt. Själv har jag 3st stora klumpiga tunga bigtower från 2005, men lika tysta som en sovande katt även under måttlig belastning. Det går inte få tag på så fina chassin längre. Så, fundera ett varv till, beroende på vilket chassi du har till den förra datorn. Det beror också mycket på vad du kommer ha i den nya datorn.

Citat:
Menar du att märket är dåligt eller bara just den modellen?
Fractals nätagg är överlag tveksamma, modellserien "effekt" är deras klart sämsta och säljs mig veterligen bara i sverige, men kanske under annat namn eller t.o.m under annat märke i andra länder. Fractal tillverker inga nätagg själva, de köper liksom de flesta andra in dem från OEM-fabriker. Just fractal har ett flertal modeller byggda av "hec" som är en av de oem som håller lägst kvalitet och är billiga. Man får ganska ofta vad man betalar för. Effekt-serien är t.ex så billig att den inte ens klarar 80+ märkningen, d.v.s mer än 20% av all ström du stoppar in i nätagget via eluttaget försvinner i form av värmeförluster inuti nätagget, mindre än 80% av tillförd energi når in till datorkomponenterna, och om du inte förbrukar en för nätagget idealisk mängd watt går ännu mer effekt ut som värme.

Fractal är nu inte genomgående usla, de köper in enstaka modeller från seasonics mellankvalitetsserier och dom är oftast acceptabla.
Köptips är att finna ett nätagg som ligger i tier 1 eller 2 då det är till en speldator som KAN innehålla ett grafikkort, är det riktigt kraftfulla grafikkort eller en dator som ska stå igång dygnet runt tycker jag det ska vara ett tier 1 nätagg i den. Tier-listor är inte alltid tillförlitliga, men ger iaf en viss indikation. Exempel: https://linustechtips.com/main/topic...-list-updated/ och det finns flera. Tier 3 tycker inte jag är använbart, i vart fall inte till mer än enklare kontorsdatorer eller farmors "rätta bingolotterna online"-dator. Sedan kan det finnas flera tier därunder, men undvik dom oavsett vad det ska vara till, om det inte är nåt slags båtankare eller sänke du behöver vikt i, men då går det lika bra med gråsten.

Du behöver f.ö inte ett 650w nätagg till en dator utan grafikkort, då räcker det med 150w. Det är bara de allra fetaste grafikkorten som motiverar 650w, t.ex 1080ti/2080ti eller amd's gamla kupévärmare 290-390 serien. Enklare kort som t.ex ett gtx1060 drar som mest nånstans kring 120-150w beroende på modell/fabriksklockning, och din processor behöver max 70 watt, så du kommer oerhört långt med ett nätagg på 350-400w. Det är f.ö mycket svårt att få alla komponenter i datorn att dra max antal watt samtidigt, nästintill omöjligt för en normalanvändare.

Det där med överspecade nätagg är inte helt ointressant. Tänk dig din processor som drar 65w och kanske kan maxa 70 watt, när du sitter och bläddrar på en websida och lastar processorn 1% drar den mindre än 5w, hela datorn drar kanske 10-15w med fläktar, ssd och nåt usb-tillbehör, men pga 15w ligger långt utanför ett 600-650w nätaggs optimala område kan nätagget mycket väl bränna 25-40w (mer, ju sämre nätagg det är) extra för att leverera dessa 15w in till datorn, så på vägguttaget kan du därmed mäta upp 40-55w förbrukning. Usla nätagg har sin idealiska belastning nånstans kring 50% av märkeffekten och horribla nerkurvor åt båda hållen. Riktigt bra nätagg har en idealkurva som är nästan platt mellan 10% och 90%, kanske bara 2-4% böj på kurvan däremellan, men över och under de nivåerna ändras det ofta rejält även på de dyraste modellerna.

Citat:
ATX har jag hört är lämplig att bygga vidare på
Det enda som rent praktiskt skiljer atx, matx och mini-itx åt är storleken och därmed hur många instickskort som får plats på den nedre delen. Mini-itx har EN kortplats, matx har 4, fullstort atx har 7 platser. Det är knappast någon idag som fyller upp 7 platser. Kör du sli med två grafikkort (ingen lysande idé i dagsläget) och korten är dubbelbreda, så täcks plats 2 och 4 över av korten, då skulle t.ex ett wifikort kunna sitta i plats 5, extra i/o kort i plats 6 och kanske nån typ av controller i port 7, men det hör till de mest sällsynta sällsyntheterna att man ser en så fullbestyckad dator idag. De flesta har enbart ett grafikkort och inget mer, och då räcker egentligen ett mini-itx. Sedan att lådan är atx är en helt annan historia.
Det viktiga om du ska bygga vidare på datorn är att eventuella grafikkort får plats i lådan, att nätagget har de kontakter som behövs, att processorkylare får plats på höjden och att du har bra kylningsmöjligheter i chassiet.

Citat:
Här är det nya förslaget, ser det bättre ut?
Chassiet duger om du inte har nåt grafikkort alls. Ska du ha ett grafikkort, oavsett hur simpelt det är, bör du sätta i en fläkt till så du får ett flöde med luftintag långt ner på fronten och utflås högst upp i bakkant. Ska du ha ett 1070/2070 eller större grafikkort bör du byta till ett chassi där det går sätta fläkt för luftintag på dörren i nivå under grafikkortet.
Det moderkort du köper bör ha såpass många uttag för chassifläktar att du slipper köra nån av dem direkt på nätagget.

Minnesbrickor säljs i par, t.ex 2x8gb, och då är de fabriksmatchade så de verkligen funkar tillsammans. Det finns en LITEN risk när du köper 2st 1x8gb att de inte matchar helt perfekt och då kan saker tjorva. Det är väl inte sådär jättevanligt, men viss risk finns där. Det brukar heller inte vara dyrare att köpa 1 förpackning med 2x8gig än 2 förpackningar 1x8, så det finns oftast inget att förlora på det.
Hyper-x är bra, jag har byggt ett flertal datorer med just de där och det har aldrig tjorvat, det är kingston i grunden. Vill du vara riktigt på säkra sidan kollar du i moderkortets kompatibilitetslista (hämta på tillverkarens hemsida) vilka minnen de testat på kortet och hur de funkat.

Där har du lite att fundera på.
Citera
2018-12-11, 19:49
  #15
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Där har du lite att fundera på.
Stort tack igen för att du tar dig tid att svara! Jag undersöker vad exakt som finns i datorn i dagsläget under julledigheten, samt testar lite olika benchmarkprogram för att få en mer objektiv bild av vad datorn klarar av. Den har trots allt klarat alla spel jag velat spela, även på rimliga grafikinställningar, under många år nu. Jag har kastat ihop en lista utan HDD, chassi, nätagg och moderkort för att kunna satsa de pengar på lite vassare komponenter och således spara det som går. Som du säger är det dumt att slänga fungerande komponenter, att bygga helt nytt blir dyrare än vad jag misstänker nöjet kommer vara värt.

Återigen stort tack för all din hjälp, det finns en risk att jag återkommer under mellandagarna med fler frågor. Mvh
Citera
2018-12-15, 17:53
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
Är ute efter något liknande och hittade detta paket:
https://www.netonnet.se/art/datorkom...b/C481_2.8957/

Ett av mina krav är att det måste vara mATX för att slippa nytt chassi.

Ger det så mycket mer med 2600G.
En brist är att det inte har HDMI.
Citera
2018-12-20, 11:07
  #17
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är ute efter något liknande och hittade detta paket:
https://www.netonnet.se/art/datorkom...b/C481_2.8957/

Ett av mina krav är att det måste vara mATX för att slippa nytt chassi.

Ger det så mycket mer med 2600G.
En brist är att det inte har HDMI.
Jag vet inte riktigt, jag tippar på att det är lite mer juice i 2600G. Jag har också läst och hört att RAM-hastigheten har en positiv påverkan på APU:ns prestanda men 3000MHz bör göra jobbet! Jag låter dock någon mer kunnig ge den slutgiltiga åsikten.

God jul!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback