Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 20:17
  #1
Medlem
Omaskeradmasks avatar
M lovar ännu ett jobbskatteavdrag som de påstår är på 20 miljarder. Men var har man mätt då? Årets inkomstskatter beräknade efter nästa års teoretiska skatt med infört avdrag?

Anledningen att jag frågar är att ytterligare ett jobbskatteavdrag gör att fler finner det lönsamt att arbeta varvid skatteintäkterna stiger, alltså minskar inte statens inkomster med de 20 miljarder mn säger sig sänka skatten?

Kan någon nationalekonom förklara vad de 20 miljarderna i sänkning relaterar till?
Citera
2018-12-08, 00:31
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Utifrån kända fakta så blir skattesänkningen 20 miljarder. Hur mycket högre skatteintäkterna enligt din teori blir, är bara spekulationer. Det kan dock användas i debatten.

Naturligtvis handlar det om att slå sig för bröstet. M vill ju visa hur mycket man lyckas sänka skatterna för folk. Motståndarna kan å andra sidan då säga att man med skattesänkningen minskat statens inkomster.
Eftersom det är politik kommer vi aldrig att få veta vem som hade rätt.
Citera
2018-12-08, 11:43
  #3
Medlem
Fel att säga att skatten sänks.

Jobbskatteavdraget är ett bidrag med finare namn. Kommun, landsting och stat har redan tagit pengarna från dig och med jobbskattebidraget, ger tillbaka lite(efter stora administrativa kostnader ätit upp den del).

Hade det inte varit mer effektivt att faktiskt sänka skatterna? Enda sättet staten kan göra det på är via konsumtionsskatter eller sänka/ta bort/höja gränsen för statlig skatt(rätta mig om jag har fel).

Det sistnämnda är dock svårt politiskt då bara det "övre"-skiktet får ta del av det. Det förstnämnda gynnar de som konsumerar som kan vara svårt för människor med låg inkomst, när kommun och landsting stulit pengar från dem.
Citera
2018-12-08, 12:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Utifrån kända fakta så blir skattesänkningen 20 miljarder. Hur mycket högre skatteintäkterna enligt din teori blir, är bara spekulationer. Det kan dock användas i debatten.

Naturligtvis handlar det om att slå sig för bröstet. M vill ju visa hur mycket man lyckas sänka skatterna för folk. Motståndarna kan å andra sidan då säga att man med skattesänkningen minskat statens inkomster.
Eftersom det är politik kommer vi aldrig att få veta vem som hade rätt.
Sänkt skatt kommer ju som vanligt betyda mer till statens kassa även denna gång... var gång vänstern styrt och höjt skatter har statens inkomster minskat och allt som oftast slutat i katastrof
Citera
2018-12-08, 13:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cap
Fel att säga att skatten sänks.

Jobbskatteavdraget är ett bidrag med finare namn. Kommun, landsting och stat har redan tagit pengarna från dig och med jobbskattebidraget, ger tillbaka lite(efter stora administrativa kostnader ätit upp den del).

Hade det inte varit mer effektivt att faktiskt sänka skatterna? Enda sättet staten kan göra det på är via konsumtionsskatter eller sänka/ta bort/höja gränsen för statlig skatt(rätta mig om jag har fel).

Det sistnämnda är dock svårt politiskt då bara det "övre"-skiktet får ta del av det. Det förstnämnda gynnar de som konsumerar som kan vara svårt för människor med låg inkomst, när kommun och landsting stulit pengar från dem.
Jag menar också att det vore bättre sänka "vanliga" skatten eftersom jobbskatteavdraget ger störst absolut marginaleffekt för de som betalar lite i skatt vilka redan beskattas minst.
Citera
2018-12-08, 17:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jag menar också att det vore bättre sänka "vanliga" skatten eftersom jobbskatteavdraget ger störst absolut marginaleffekt för de som betalar lite i skatt vilka redan beskattas minst.
Trodde tvärtom att just skatt på arbete beskattas rekordhögt i Sverige (däremot har vi låg skatt på kapital, ingen fastighetsskatt eller arvsskatt)... när ändrades detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback