Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-07, 19:46
  #1
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag tänkte på en sak när jag handlade idag. Det säljs inga organ från djur i min livsmedelsbutik (ICA supermarket) det enda som säljs är bara djupfryst kycklinglever från Kronfågel. Jag bor ändå i en tätort på 11k invånare. Vad kan det bero på?

Hade jag rest till nån större stad så hade jag säkert hittat alla slags diverse organ från djur eller besökt nån bonde som eventuellt säljer, finns ju en hel del här. Nu vet jag inte hur vanligt det är i Sverige med färska organ till skillnad från andra europeiska länder. Varför ratas organ/innanmat så mycket eller är det jag som inte har sett världen ordentligt?
Citera
2018-12-07, 20:00
  #2
Medlem
koskesh.polos avatar
Flytta till Kina.
Ingenting slängs där.
Allt kommer att konsumeras.
Mat uppskattas där ordentligt.
Citera
2018-12-07, 20:02
  #3
Medlem
LeXeLs avatar
I vilken del av Sverige bor du?
Jag har ju märkt att det inte är särskilt populärt med inälvsmat. Folk vet väl inte hur de ska tillaga inälvsmat och att det är äckligt. Blev väldigt förvånad när jag besökte norra Norrland, massor med delikatesser i matbutikerna! Mycket mer inälvsmat än i resten av Sverige. Vad det beror på vet jag inte riktigt.
Citera
2018-12-07, 20:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag tänkte på en sak när jag handlade idag. Det säljs inga organ från djur i min livsmedelsbutik (ICA supermarket) det enda som säljs är bara djupfryst kycklinglever från Kronfågel. Jag bor ändå i en tätort på 11k invånare. Vad kan det bero på?

Hade jag rest till nån större stad så hade jag säkert hittat alla slags diverse organ från djur eller besökt nån bonde som eventuellt säljer, finns ju en hel del här. Nu vet jag inte hur vanligt det är i Sverige med färska organ till skillnad från andra europeiska länder. Varför ratas organ/innanmat så mycket eller är det jag som inte har sett världen ordentligt?
Det kan bero på låg efterfrågan. Om du ber dem ta hem det till dig så fixar de säkert det.
Jag kan inte påstå att det är så vanligt i större städer heller, iallafall inte på Ica supermarket. Fast det går säkert att hitta om man letar lite.
Citera
2018-12-07, 20:06
  #5
Medlem
Normalt går det beställa i stort sätt vad som helst
om man pratar med köttdisken och de tycker bara
det är roligt och tar inte särskilt mycket betalt ... .

Det kan finnas någon minimikvantitet dock ... typ
5 kg eller så ibland ... .

MVH
Citera
2018-12-07, 20:08
  #6
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeXeL
I vilken del av Sverige bor du?
Jag har ju märkt att det inte är särskilt populärt med inälvsmat. Folk vet väl inte hur de ska tillaga inälvsmat och att det är äckligt. Blev väldigt förvånad när jag besökte norra Norrland, massor med delikatesser i matbutikerna! Mycket mer inälvsmat än i resten av Sverige. Vad det beror på vet jag inte riktigt.
Södra Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av perhapsitisyou
Det kan bero på låg efterfrågan. Om du ber dem ta hem det till dig så fixar de säkert det.
Jag kan inte påstå att det är så vanligt i större städer heller, iallafall inte på Ica supermarket. Fast det går säkert att hitta om man letar lite.
Jag kollade vad som såldes på City Gross som ligger i staden några mil härifrån, och det var bara organ från kyckling, både färska och frysta.
Citera
2018-12-07, 20:11
  #7
Medlem
Grisbrottarens avatar
Den direkta orsaken till att mindre matbutiker och butiker på mindre orter inte erbjuder inälvsmat är väl att efterfrågan är så liten att det inte är lönsamt.

Jag har på sistone börjat köpa inälvsmat av de slag jag hittar, men det beror mycket på just att efterfrågan är så liten på det som min lokala ica-handlare tar in, att han tvingas rea ut resterna strax innan BF-datumet nås. Särskilt så här inför julen går det bra att köpa t.ex. tunga, grisfötter och inte minst lever för en eller ett par tior kilot.

Människors levnadsstandard har ökat så mycket det senaste halvseklet att vi svenskar inte längre behöver ta vara på alla slaktdelar, utan de kan gå till destruktion eller djurföda. Det går nu att köpa köttfärs för 40 kronor kilot beroende på import och konkurrens från denna som påverkar priset på det svenska nötköttet.
Citera
2018-12-07, 20:14
  #8
Medlem
LeXeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Södra Sverige.


Jag kollade vad som såldes på City Gross som ligger i staden några mil härifrån, och det var bara organ från kyckling, både färska och frysta.

Nej, håller med. Har inte heller någon särskilt bra erfarenhet därifrån vad gäller inälvsmat. Testa att besöka en slaktare eller prata med matbutiken om de har möjlighet att köpa in!
Citera
2018-12-07, 20:16
  #9
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeXeL
Blev väldigt förvånad när jag besökte norra Norrland, massor med delikatesser i matbutikerna! Mycket mer inälvsmat än i resten av Sverige. Vad det beror på vet jag inte riktigt.
Det kan nog till viss del bero på att det jagas väldigt mycket i Norrland, och att älgar slaktas lokalt av jägarna själva, där alla delar tas till vara. Det gör väl att norrlänningar inte vant sig av med inälvsmaten i samma utsträckning som sydlänningar har.

Just City Gross håller en hel del inälvsmat, som nämnts ovan. T.ex. såg jag vid mitt senaste besök att där såldes späck, som är en nödvändig ingrediens i julpastejen.
Citera
2018-12-07, 21:11
  #10
Medlem
franges avatar
En tätort på 11k invånare tyder ju på att det är ganska små butiker det handlar om, som du har tittat i. Du får nog bege dig till någon lite större varuhus någon större by. Som Ica Maxi eller Citygross.

Mitt lokala Ica Maxi har en lite mer bizarr fryshörna (eget skåp) där de har ganska mycket lite mer udda saker - utöver inälvsmat såsom helt oxhjärta, oxtunga, kalvnjure osv - så även struts, kängurumedaljong (tänk fläskfileskivor) och krokodilköttfärs (samtliga frysta).

Har dock inte kommit mig för att testa dem, då de två senare som vore intressanta ligger på runt 400kr/kg och i de fallen jag varit på humör att vräka de pengarna på middag så har jag gått på simpel färsk oxfilé istället
Citera
2018-12-07, 21:18
  #11
Medlem
VB annorlunda (men ej inälvor etc) brukar jag fråga
efter tex viltlägg på ställen där de styckar vilt - inget
vanligt folk vill ha men i slutändan potentiellt betyd-
ligt godare än vad de vill ha enligt min ringa mening
- detta är en styckningsdetalj som nog normalt "blir
över" så kan kosta rätt så lite ... .

MVH
Citera
2018-12-07, 23:15
  #12
Medlem
Jag blev inbjuden till en allting-från-en-anka-
"avsmaknings"-meny (förutom troligen desser-
ten som ej lär ha varit från anka) på Wollmers
restaurang 2 Michelin stjärnor Malmö av min
storasyster då hon fyllde år men hade tyvärr
ej tid ... .

Att äta allting av djuret är inte bara rätt o bra
ekonomi men godast och mest intressant .

MVH
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback