Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 17:00
  #1
Medlem
Som rubriken lyder. Vilket av dessa ska man välja? De båda fyller ju samma funktion men i nuläget lutar det åt att jag väljer Ferratum pga insättningsgarantin. Hur är växlingskurserna mellan de två alternativen? Vad jag sett så har Revolut en otrolig tillväxt på kunder, hur kommer det sig? Är de överlägsna Ferratum?
Citera
2018-12-07, 17:32
  #2
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knugen77
Som rubriken lyder. Vilket av dessa ska man välja? De båda fyller ju samma funktion men i nuläget lutar det åt att jag väljer Ferratum pga insättningsgarantin. Hur är växlingskurserna mellan de två alternativen? Vad jag sett så har Revolut en otrolig tillväxt på kunder, hur kommer det sig? Är de överlägsna Ferratum?

Ordentligt överlägsna, du kan växla och ha konto med saldo i över 25 valutor, enda nackdelen med revolut är deras helgpåslag på kurserna - något man kan undvika genom att växla i förväg.

Båda är gratis att skaffa, revolut brukar ta 5 euro för fysiskt kort men bjuder på det nu fram till jul. Sätt bara inte in för mycket pengar på revolut då de inte har någon insättningsgaranti.
Citera
2018-12-07, 18:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ordentligt överlägsna, du kan växla och ha konto med saldo i över 25 valutor, enda nackdelen med revolut är deras helgpåslag på kurserna - något man kan undvika genom att växla i förväg.

Båda är gratis att skaffa, revolut brukar ta 5 euro för fysiskt kort men bjuder på det nu fram till jul. Sätt bara inte in för mycket pengar på revolut då de inte har någon insättningsgaranti.
Exakt. Är just det med insättningsgarantin som stör mig lite i nuläget. Har du även testat Ferratum? Stor skillnad i växlingskurserna?

Det är nämligen så att jag ska jobba utomlands under ett år och har egentligen två tankar kring hur jag ska göra med lönen.

1: Ta emot lönen på svenska kontot i Euro för att sedan föra över det jag ska spendera från Handelsbanken till Revolut.

2: Ta emot lönen på Ferratum (Insättningsgaranti) och föra över det som ska sparas till det Handelsbanken och behålla det som ska användas.

Går ju såklart att använda båda men i nuläget är tanken att jag väljer en av de två och kör på det.
I och med SEPA bör det väl vara rätt ok växlingskurser från EUR/SEK på alla svenska banker? Isåfall kanske det är värt att köra på revolut och ta emot lönen på Handelsbanken.
__________________
Senast redigerad av knugen77 2018-12-07 kl. 18:51.
Citera
2018-12-07, 19:02
  #4
Medlem
sucuks avatar
Så brydd är inte jag, får du lönen i € så tycker jag att du skall ta emot den på revolut, du kan alltid växla och överföra till svenskt konto när det börjar bli lite större belopp än du känner som komfortabelt.

Vad insättningsgarantin egentligen är värd står skrivet i stjärnorna, klart är att om det är någon av de stora systemkritiska bankerna så kommer den inte funka - alltså fäster jag inte särskilt stor vikt vid huruvida det finns insättningsgaranti - bättre att sprida risken på olika banker och länder.
Citera
2018-12-07, 19:36
  #5
Medlem
Insättningsgaranti är ju något staten garanterar, så i slutändan blir det ändå skattepengar som får betala i värsta fall.

Oavsett i EMI licens måste klienternas pengar hållas segregerade och får inte användas eller belånas. Men ja om dom dom ändå snor pengar finns så klart ingen skydd.
Citera
2018-12-08, 07:11
  #6
Medlem
N26 finns för svenska medborgare nu också. Kan vara bra om du nu får lön i Euro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback