Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-12, 00:43
  #13
Medlem
EcstasyRisings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Och tänk på allt extra arbete med att tillverka alla dessa onödiga produkter.
Om vi hade en av varje produkt, så skulle allt kunna kosta mindre på alla sätt. Istället för att jobba 40 50 timmar i veckan, så skulle 10 timmar kunna producera samma mangd. Resten av dagen kunde vi knulla och leka med barnen.

Nej. Om det bara fanns en produkt skulle den kosta mer eftersom konsumenterna inte kan välj bort den för ett billigare alternativ. Fler alternativ pressar priserna nedåt.
Citera
2018-12-12, 01:20
  #14
Medlem
För mig personligen, så vore det snarare en mardröm om det bara fanns en sort av allt. Tänk om det bara finns en sorts korv att köpa i butiken, och jag råkar avsky den varianten? Ska jag alltså behöva stoppa min egen korv då för att få någon som jag kan tänkas tycka om? Om jag lyckas med korvstoppningen, och att välja rätt ingredienser så att det smakar gott. Så att säga.

Rent matmässigt skulle det alltså innebära att jag kommer odla mer, och göra så mycket från grunden.

Även på andra sätt skulle det vara oerhört trist och jobbigt om det bara fanns en enda sort av allt att välja mellan.
Citera
2018-12-13, 13:41
  #15
Medlem
Vi mår inte bra av fööör många val. Det handlar också ofta om abstrakta utkomster av valen.

Välja en tandkräm av tusen, där alla tandkrämer är snarlika varandra, är tämligen meningslöst. Människan mår bäst i en mer förenklad tillvaro, där vi kan koncentrera oss på det som är viktigt för oss istället för att pyssla med störande val.

Man har forskat på det.
Speciellt kreativa människor ska inte ha för många val. De blir kreativare om de håller sig till få saker, om de så att säga har fem färger att måla med, inte tiotusen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback