Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 13:32
  #1
Medlem
Hej,
Tycker att min ost snabbt börjar få bismak av att den stått för länge.
Blir inte klok på vad jag gör för fel.

Låter den aldrig stå framme länge.
Har det extra kallt i kylskåpet.
Diskar osthyveln mellan varje användning.
Har prövat att ha den i fryspåsar som jag bytt allt eftersom.
Har prövat att ha den inslagen i gladpack.
Har prövat olika fabrikat på ostar.

Blir inte klok på hur jag råder bukt på detta. Känns så trist att köpa en stor fin ost och innan jag ens kommit halvvägs smakar den trist.
Citera
2018-12-07, 13:36
  #2
Medlem
maniacs avatar
Det kanske beror på vilken ostsort det är?
Jag upplever det du beskriver endast med goudaost, men andra ostsorter klarar sig bra tycker jag.
Citera
2018-12-07, 13:37
  #3
Medlem
Svea.Folks avatar
Jag tycker också att det händer ibland. Oftast när kylskåpet är välfyllt. Gissar att det beror på något som oxideras i kylen. Men numera kör jag fryspåse+tupperwarelåda för min ost. Då brukar den hålla sig bättre.
Citera
2018-12-07, 13:37
  #4
Medlem
PolPotLover420s avatar
Vad är "snabbt" för dig?
Samt det kan vara annat som luktar i kylen helt enkelt, du vet det där fenomenet att man inte riktigt känner lukten av sin egen kyl utan bara tycker andras luktar skit? Testa rensa kylen
Citera
2018-12-07, 14:04
  #5
Medlem
Om du tar på osten är det viktigt att ha tvättat händerna innan.
Citera
2018-12-07, 19:02
  #6
Medlem
Jogens avatar
Rengör kylskåpet noggrant. Du kanske har mögel, eller möjligtvis bakterier, någonstans.
Citera
2018-12-10, 10:04
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Hej,
Tycker att min ost snabbt börjar få bismak av att den stått för länge.
Blir inte klok på vad jag gör för fel.

Låter den aldrig stå framme länge.
Har det extra kallt i kylskåpet.
Diskar osthyveln mellan varje användning.
Har prövat att ha den i fryspåsar som jag bytt allt eftersom.
Har prövat att ha den inslagen i gladpack.
Har prövat olika fabrikat på ostar.

Blir inte klok på hur jag råder bukt på detta. Känns så trist att köpa en stor fin ost och innan jag ens kommit halvvägs smakar den trist.
Vad är det för slags ost du har då ???

Jag misstänker att du har smaklös ost, som tex Hushållsost, eller liknande?
Och eftersom den har så vag smak, så kan den säkert snabbt suga åt sig av ditt kylskåps "bakgrundsbrus," så att säga.

Du borde testa att köpa riktig ost istället.
Dvs ost med bra smak och god karaktär.

Du vet väl att det finns många vällagrade ostar, för en spottstyver, att handla idag?
De fyra svenska "klassikerna" tex, Prästost, Herrgårdsost, Svecia och Greveost.
18 månaders lagring är tamigfan något av det bästa som hänt Sverige på länge.

Greveosten med 18 månaders lagring tex, det är en av mina favoriter.
Den är smaskig att hyvla för att ha på kvällsmackan, liksom den går ypperligt bra att lägga på gratängen eller pastasåsen och smälta i ugnen.


Om du går och handlar en vällagrad ostrackare som ovanstående, så kommer du säkerligen inte att behöva oroa dig för kylskåpets oönskade inflytande.
Jag har tex själv aldrig upptäckt något sådant.
Inte ens när jag har haft osten länge i kylen, och pillat på den utan att tvätta fingrarna (som någon i tråden varnade för ... ).
Jag har haft sådana ostbitar ibland i mer än en hel månad, utan att den börjat mögla eller lukta skunk.

Fast du kanske har ruttnande rävar i ditt kylskåp ?
Isf borde du städa upp.
Citera
2018-12-10, 10:38
  #8
Medlem
Tack för tips.

Citat:
Ursprungligen postat av maniac
Det kanske beror på vilken ostsort det är?
Jag upplever det du beskriver endast med goudaost, men andra ostsorter klarar sig bra tycker jag.
Nu på senaste är det faktiskt Gouda-ost jag har köpt, så kan definitivt pröva andra sorter och se om de står sig bättre. Även upplevt det med Billinge, men det går nog ännu snabbare med Goudan.

Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Jag tycker också att det händer ibland. Oftast när kylskåpet är välfyllt. Gissar att det beror på något som oxideras i kylen. Men numera kör jag fryspåse+tupperwarelåda för min ost. Då brukar den hålla sig bättre.
Ja, min kyl är välfylld. Att förvara osten i en matlåda ska jag pröva.

Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Rengör kylskåpet noggrant. Du kanske har mögel, eller möjligtvis bakterier, någonstans.
Låter som en god idé. Brukar rengöra med varmt vatten och diskmedel, bör jag kanske använda något starkare eller antibakteriellt?

Citat:
Ursprungligen postat av PolPotLover420
Vad är "snabbt" för dig?
Samt det kan vara annat som luktar i kylen helt enkelt, du vet det där fenomenet att man inte riktigt känner lukten av sin egen kyl utan bara tycker andras luktar skit? Testa rensa kylen
Jag har inte räknat dagar, men säg drygt en vecka? Ska absolut pröva att plocka ut allt och rengöra. Eller vad menar du med att rensa? Har inte massa gammalt som står och är äckligt, om det är vad du tänker. Tycker inte att något annat jag har i kylen tar smak, utan det är bara osten.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Om du tar på osten är det viktigt att ha tvättat händerna innan.
Försöker ta på osten så lite som möjligt, men med många ostar blir det svårt att inte göra det när man ska hålla mot. Kan så klart vara en idé att välja högre ostar eller runda ostar med vax hela vägen om.


Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vad är det för slags ost du har då ???

Jag misstänker att du har smaklös ost, som tex Hushållsost, eller liknande?
Och eftersom den har så vag smak, så kan den säkert snabbt suga åt sig av ditt kylskåps "bakgrundsbrus," så att säga.

Du borde testa att köpa riktig ost istället.
Dvs ost med bra smak och god karaktär.
Jag har köpt Gouda och Billinge för att jag gillar dess smak och konsistens. Har haft perioder när jag föredragit mer vällagrad ost också.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du vet väl att det finns många vällagrade ostar, för en spottstyver, att handla idag?
De fyra svenska "klassikerna" tex, Prästost, Herrgårdsost, Svecia och Greveost.
18 månaders lagring är tamigfan något av det bästa som hänt Sverige på länge.
Inte en fråga om pris, utan en fråga om preferens. Är det så att vällagrade ostar klarar sig mycket bättre får jag kanske hitta en kompromiss, men jag råkar tycka att de fyra du nämner brukar vara ganska tråkiga. (Kanske köper jag fel märken?) Just greve tycker jag brukar ha en tråkig konsistens gummiaktig konsistens, varken saftig eller åt det torrare hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Om du går och handlar en vällagrad ostrackare som ovanstående, så kommer du säkerligen inte att behöva oroa dig för kylskåpets oönskade inflytande.
Jag har tex själv aldrig upptäckt något sådant.
Inte ens när jag har haft osten länge i kylen, och pillat på den utan att tvätta fingrarna (som någon i tråden varnade för ... ).
Jag har haft sådana ostbitar ibland i mer än en hel månad, utan att den börjat mögla eller lukta skunk.
Får pröva att hitta något mer vällagrat nästa gång och se om det löser problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Fast du kanske har ruttnande rävar i ditt kylskåp ?
Isf borde du städa upp.
Nej, då hade det givetvis varit min utgångspunkt.
__________________
Senast redigerad av Snigel 2018-12-10 kl. 10:45.
Citera
2018-12-10, 10:46
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Tack för tips.

Nu på senaste är det faktiskt Gouda-ost jag har köpt, så kan definitivt pröva andra sorter och se om de står sig bättre. Även upplevt det med Billinge, men det går nog ännu snabbare med Goudan.

Ja, min kyl är ganska välkyld. Att förvara osten i en matlåda ska jag pröva.

Låter som en god idé. Brukar rengöra med varmt vatten och diskmedel, bör jag kanske använda något starkare eller antibakteriellt?

Jag har inte räknat dagar, men säg drygt en vecka? Ska absolut pröva att plocka ut allt och rengöra. Eller vad menar du med att rensa? Har inte massa gammalt som står och är äckligt, om det är vad du tänker.

Försöker ta på osten så lite som möjligt, men med många ostar blir det svårt att inte göra det när man ska hålla mot. Kan så klart vara en idé att välja högre ostar eller runda ostar med vax hela vägen om.


Jag har köpt Gouda och Billinge för att jag gillar dess smak och konsistens. Har haft perioder när jag föredragit mer vällagrad ost också.

Inte en fråga om pris, utan en fråga om preferens. Är det så att vällagrade ostar klarar sig mycket bättre får jag kanske hitta en kompromiss, men jag råkar tycka att alla dessa är ganska tråkiga. Särskilt greve brukar ha en tråkig konsistens, varken saftig eller åt det torrare hållet, mer som gummi.


Får pröva att hitta något mer vällagrat nästa gång och se om det löser problemet.

Nej, då hade det givetvis varit min utgångspunkt.
Ok, så det är alltså ostar utan egentlig smak som du har i din kyl.

Dvs där har du problemet.

Det är väldigt vattniga ostar du håller dig med.


Nästa gång du står framför ostdisken på varuhuset, så ska du välja de vällagrade alternativen.
18 månader föreslår jag.
Gillar du inte Greveosten, så plocka på dig en Prästost vetja ...
Den är emellertid lite smulig, och lätt kladdig (inte fast alltså).

Men Greveosten är inte tråkig, inte som gummi.
Den har en fin nötliknande karaktär, med lite bett i bismaken efter lagringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback