Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-12-10, 14:08
  #25
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Skapligt stora växlar du drar på det här med den lila information som finns i artikeln.

Håller med, vi vet knappt något ännu och ändå skriver hen som denne säkert vet
Citera
2018-12-10, 15:02
  #26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Varit med om att ungar sprungit i ett halvmeterstort mellanrum bakom bilen medan jag backat långsamt för att positionera mig bättre för att komma in i garaget. Ren tur att jag hann se det, man är helt oförberedd på att nån skall tränga sig mellan en backande bil och en vägg.

Barnen var inte svenska, nej.
Citera
2018-12-10, 19:29
  #27
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Håller med, vi vet knappt något ännu och ändå skriver hen som denne säkert vet

Vad har jag skrivit som får det att låta att jag "vet säkert"? Läs igen, ditt mähä! Jag skriver att jag inte anser det vara en ren olycka när ett barn omkommer och när ett fordon är medverkande. Vi har nog med info. En bil har backat/klämt ihjäl ett fyraårigt barn, mot en vägg och tydligtvis var föräldrarna inte närvarande. Det får oss då att veta att någon slarvat med uppsikten/ansvaret för barnet, oavsett om det förolyckade barnet själv satt fordonet i rörelse eller att någon annan gjort det. Någon borde ha haft uppsikten, eller hur? Detta är det enda vi behöver veta i nuläget - kommer annan info fram får jag möjligtvis omvärdera detta då - i nuläget anser JAG att detta INTE är en ren olycka. Vad ni andra tycker är helt upp till er. Detta är INTE en diskussion från min sida om vad lagboken säger om detta - det handlar om min åsikt, ok?!


Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Varit med om att ungar sprungit i ett halvmeterstort mellanrum bakom bilen medan jag backat långsamt för att positionera mig bättre för att komma in i garaget. Ren tur att jag hann se det, man är helt oförberedd på att nån skall tränga sig mellan en backande bil och en vägg.

Barnen var inte svenska, nej.

Vems var ungarna? Vem hade uppsikten över dessa? Var det inte dina ungar så har du, personligen, råkat ut för en ren olycka. Barnens föräldrar och/eller den som för stunden hade ansvaret för barnen har ej skött sitt jobb och därmed är den/dessa medskyldiga till denna incident och därmed ingen ren olycka. Någon har slarvat.
Citera
2018-12-10, 19:35
  #28
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Lyssna på detta inslag och jag blir i alla fall än mer övertygad om att slarv har föregått "olyckan". Var var föräldrarna? Vem hade ansvaret för uppsikten utav barnet - föraren verkar inte ha varit det, i alla fall. Man lämnar inte en fyraåring själv eller under dålig uppsikt där relativt tung trafik förekommer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ods-vid-olycka

https://unv.is/aftonbladet.se/nyhete...ods-vid-olycka
Citera
2018-12-10, 22:15
  #29
Medlem
Frixys avatar
Det påminner mig om en dödsolycka som en bekant inom räddningstjänsten berättat om. Ett litet barn var med när morfar/farfar skulle byta däck på bilen. Bilen stod i garaget, och var upplyft med domkraft. Domkraften hade förmodligen placerats dåligt för bilen gled av framåt och klämde fast barnet som stod framför den mot garageväggen.

Känns ju inte helt osannolikt att det skulle kunna handla om något liknande i detta fall. Gräsligt hemskt.
Citera
2018-12-10, 22:31
  #30
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...ordon-och-vagg


Vad hände egentligen?

Vilken märklig beskrivning "fordonet rört på sig". Skriver man så för att inte sätta mer lök på laxen om någon förälder backat på ungen ? Eller har bilen helt plötsligt rört på sig helt utan hjälp av någon yttre kraft ?

Fattas något i beskrivningen kan man tycka. Reparation ? Gick ur bilen med växel i eller liknande borde vara mer troligt. Dagens bilar med höga bakpartier gör att man inte ser småttingar som är bakom bilen.
Farliga att backa med bara för ett mode.. vad hände med bra sikt bakåt ?

fyraåringar skiter i backvarnare. Få bilar har backkameror..
Citera
2018-12-11, 01:59
  #31
Medlem
Knivur-273s avatar
Det är svårt att hantera kopplingspedalen, bromspedalen, gaspedalen och ratten för en del människor. Några kommer lätt i panik när de kör en automatväxlad bil som är lite annorlunda, eller tvärtom, manuellt växlad.

Man kan undra om hur det skulle kunna bli, om dessa människor framförde ett flygplan eller helikopter ?

Själv har jag aldrig ens varit nära att köra på en människa med bilen, dock älgar, rådjur, grisar, fasaner, och annat.

Slabbadang säger det i golvet på bilen när man kör lite fort på den öden raka vägen utan träd, och en hardjävel utan reflexer springer ut och kommer under. Man bromsar in och backar med öppen dörr. Känner lukten och ser kroppsdelarna. Nu kör man vidare... Avlivning helt onödig.

Det är skillnad. Människor springer inte helt plötsligt ut framför bilen. Har de reflexer, så man ser dem, så bromsar man något likaväl, och väjer, för att öka avståndet, även om de går fint vid kanten, där de ändå aldrig skulle blivit påkörda av någon som kör på rätt sätt.

Jag står förvisso inte vid snabbtågsbanan och hoppar ut när ett tåg kommer i 150 km/h eller mer.

Det är viktigt att hålla ordning på sina barn och hundar också.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-12-11 kl. 02:25.
Citera
2018-12-11, 10:44
  #32
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Du verkar faktiskt född bakom i farstun på ren svenska, sorry men...


Varför? Du får allt vara mer specifik än så för att jag skall kunna ta dig på allvar - vad gör det jag skriver dig att bli så upprörd? Du kanske själv har barn som du slarvar med. Verkar som det, i alla fall!
Citera
2018-12-11, 21:48
  #33
Medlem
Hur vet ni att det är invandrare? Invandrartätt område?
Citera
2018-12-11, 22:41
  #34
Medlem
Proras avatar
Låter som en olycka vid byte till vinterdäck. Bilen upphissad med domkraft. Slarvigt åtdragen handbroms. Var en man i Västsverige som klämdes ihjäl på detta sätt för runt fem år sedan. Tragiskt om detta är vad som inträffat, då det är en så onödig olycka.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback