Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 08:15
  #1
Medlem
AldoRaines avatar
Någon som har koll på lönerna på de olika tjänsterna i stan (Sthlm). Då pratar jag om nivåer på michelinerestauranger som Franzén och Ekstedt.

Någon som har insyn?
Citera
2018-12-07, 09:00
  #2
Medlem
MrChows avatar
Utan att veta ett skvatt om saken så är min cyniska gissning att de ligger på kollektivavtalets lägsta löner (så gissningsvis samma som i köket på McDonalds) för nyanställda eftersom de vet att de flesta nyutbildade kockar gör vad som helst för att få med bra restauranger på sitt CV.

Visar man sen vad man går för och kökschefen vill behålla dig är det så klart lättare att få bra betalt där än i köket på McDonalds.
Citera
2018-12-07, 09:14
  #3
Medlem
Laxons avatar
Du ska nog inte räkna med en jättelön direkt, utan mest vara glad om du klarar av en tid på restaurangen så att du kan sätta det på CV’t och stoltsera med när du söker nästa jobb.

Har hört av ett par olika vänner som har varit i London och Paris och jobbat stjärna (både i kök och service) att de i princip arbetade gratis. Och då snackar vi >12h-pass, 6 dagar i veckan, för att utstå en fruktansvärt stressad och pressad arbetsmiljö där både verbal och fysisk abuse är förekommer. De slutar oftast efter ett år eller två, helt förstörda, men får efter denna tiden jobb var de än önskar.

Denna lilla anekdoten gäller ju då inte Sverige, men den kanske hjälper dig att få en någorlunda inblick av hur det kan se ut.

Är du i köket eller servicen? Har du arbetat fine dining förr?
Citera
2018-12-07, 13:42
  #4
Medlem
Liknande pisslön som på andra mycket sämre restauranger. Ägarna vet att du är tacksam över att vara där för att få det på CV:t.

Gör som en vän till mig istället. Hoppa av de lågavlönade kvällsöppna krogarna och ta jobb som mattant på privatskola. Ok lön (med restaurangmått mätt) plus en jävla massa ledighet. Han mår otroligt mycket bättre och har plötsligt tid för både familj och vänner.
Citera
2018-12-10, 14:56
  #5
Medlem
Litetmongobarns avatar
I regel är större delen av kockarna på Michelinkrogar praktikanter som får betydligt mindre än vad man får som kock på vanliga krogar. De är där för att få erfarenhet och en stjärna i CV:t.

Tex Noma i Köpenhamn har ett 30tal praktikanter som jobbar gratis.
Citera
2018-12-11, 21:20
  #6
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
I regel är större delen av kockarna på Michelinkrogar praktikanter som får betydligt mindre än vad man får som kock på vanliga krogar. De är där för att få erfarenhet och en stjärna i CV:t.

Tex Noma i Köpenhamn har ett 30tal praktikanter som jobbar gratis.

Så vad har ägarna i lön? Herr Franzén tex? Eller Magnus ek på oaxen?
Citera
2018-12-11, 21:21
  #7
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Du ska nog inte räkna med en jättelön direkt, utan mest vara glad om du klarar av en tid på restaurangen så att du kan sätta det på CV’t och stoltsera med när du söker nästa jobb.

Har hört av ett par olika vänner som har varit i London och Paris och jobbat stjärna (både i kök och service) att de i princip arbetade gratis. Och då snackar vi >12h-pass, 6 dagar i veckan, för att utstå en fruktansvärt stressad och pressad arbetsmiljö där både verbal och fysisk abuse är förekommer. De slutar oftast efter ett år eller två, helt förstörda, men får efter denna tiden jobb var de än önskar.

Denna lilla anekdoten gäller ju då inte Sverige, men den kanske hjälper dig att få en någorlunda inblick av hur det kan se ut.

Är du i köket eller servicen? Har du arbetat fine dining förr?

Inte jag som söker jobb.
Citera
2018-12-12, 13:44
  #8
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Inte jag som söker jobb.

Okej. Tillåt mig omformulera mina frågeställningar:

Är personen som söker jobb i köket eller servicen? Har personen arbetat fine dining förr?

Som alla andra jobb är det skillnad på lön i diverse sektioner. Erfarenhet spelar också in i bilden och kan korregera lönen.
Citera
2018-12-12, 13:46
  #9
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Så vad har ägarna i lön? Herr Franzén tex? Eller Magnus ek på oaxen?

Självklart tjänar ägarna mer. Vill minnas att jag läst någonstans att på redan nämnda Noma tjänar René Redzepi ca $1m / år, och har en förmögenet på ca $10m (kan dock inte styrka detta med källor så ta det med en nypa salt). Vi snackar ju förvisso om en restaurang som har blivit utnämnd till världens bästa. Klart att ägaren tjänar bra med pengar.
Citera
2018-12-12, 14:16
  #10
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Okej. Tillåt mig omformulera mina frågeställningar:

Är personen som söker jobb i köket eller servicen? Har personen arbetat fine dining förr?

Som alla andra jobb är det skillnad på lön i diverse sektioner. Erfarenhet spelar också in i bilden och kan korregera lönen.

Jobb i köket, har 8-9 års erfarenhet av finedining
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback