Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 02:08
  #1
Medlem
Person A blir på sitt jobb frågad av person B om denna är intresserad av ett annat jobb, Kan inte svara på vad de är för jobb och ber bara om ett telefonnummer, ringer sedan efter cirka en vecka upp och vill träffas, kan inte under samtalet säga vad de är för jobb. Person A och B möts upp och person B säger då att ”jobbet” går ut på att köpa/sälja någon typ av ”bitcoint” som tydligen är den enda man kan göra om från bitcoint och föra över till svenska pengar och sitt bankkonto. Minimum att köpa är 20 euro, dessa pengar kan sedan ligga där och antingen öka eller sjunka. Men de man skulle tjäna mest pengar på var att få andra att köpa denna valuta och då hade man 10% på allt den man rekryterat investerar så om någon köper denna ”bitcoint” för 30000 så får den andra 10% av det. Ska man ta ut denna valuta till svenska pengar så kan man endast ta ut 65% av summan och resterande måste man återinvestera. Detta är en sann historia som har skett och jag vet inte mer än det jag skrivit här, vet ej vad de är för valuta eller företag osv, bara vem personen är som håller på med detta och ska få andra köpa/sälja. (Vill ej kontakta personen och ifrågasätta om de nu inte är något fuffens) Visst låter detta lurt? Vet ej om de är scam eller så men känns som ett pyramidspel? Går ut på att få andra köpa valutan och själv tjäna pengar desto fler som köper desto mer pengar får man. Någon som kanske blivit kontaktad på detta sätt? Eller hört någon annan som blivit det?
Citera
2018-12-07, 02:43
  #2
Medlem
SYSTEMexes avatar
Pyramidspel delux.

Detta är ett problem med oreglerade marknader. Allt som är olagligt i en vanlig marknad är fritt fram i kryptovärlden.
Citera
2018-12-07, 02:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Pyramidspel delux.

Detta är ett problem med oreglerade marknader. Allt som är olagligt i en vanlig marknad är fritt fram i kryptovärlden.

Ja men om man bara ska investera pengar och låta de växa så skulle man ju aldrig placera pengar där som i detta fallet? Då finns de nog andra ställen som är bättre. Okej om man kanske tror sig kunna hitta många andra personer som kan gå in med stora belopp då har man ju 10% ifall. Men känns som man kan åka på en stor skattesmäll?
Citera
2018-12-07, 04:50
  #4
Medlem
Mullrets avatar
Pyramidspel. Ge fan i detta.
Citera
2018-12-07, 06:39
  #5
Avstängd
Är du dum i hela huvudet?
Citera
2018-12-07, 11:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Pyramidspel. Ge fan i detta.

Ja det verkar väldigt lurt. Ja jag skulle aldrig gå in i något sånt, inte mig de handlar om. Mest nyfiken om någon blivit kontaktad på liknande sätt?
Citera
2018-12-07, 11:46
  #7
Medlem
det är ett pyramidspel, frågan är hur tidigt du är inne,, ett pyramidspel löänar ju sig för dom som är med från start,
Citera
2018-12-07, 12:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
det är ett pyramidspel, frågan är hur tidigt du är inne,, ett pyramidspel löänar ju sig för dom som är med från start,

De jag fått fram är att personen som försökte övertala person A hade hållt på ungefär 1.5 år med detta. Men det behöver ju inte heller vara sant. Vet inte äns vilken typ av ”valuta” det är heller
Citera
2018-12-07, 12:58
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
det är ett pyramidspel, frågan är hur tidigt du är inne,, ett pyramidspel löänar ju sig för dom som är med från start,
Garanterad vinst är det bara för de som startar det och därför inte måste göra någon egen insats. För alla andra är det en chanstagning hur långt det håller.
Citera
2018-12-07, 14:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Garanterad vinst är det bara för de som startar det och därför inte måste göra någon egen insats. För alla andra är det en chanstagning hur långt det håller.

Ja det verkar vara precis som du säger. Men personen som träffade den andra som skulle sälja in detta blev mest irriterad när jag ifrågasatte så jag tänker inte diskutera detta mer med denna person. Vet även vem personen är som ska få folk att investera pengar men känns onödigt att anklaga folk för saker om det inte är 100% säkert och jag skulle själv aldrig göra något sådant. Till min nyfikenhet undrar jag bara om någon hört eller varit med om likande tillvägagångssätt? Att en person söker upp en annan och ”manipulerar” denna till köpa, sälja/investera i valutor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback