Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-06, 18:23
  #1
Avstängd
gerbilgerbils avatar
ok såhär ligger det till.

utanför min bostad har det jämt stått en sopstation. med sopstation menar jag 5 stora "soptunnor" för olika avfall: restavfall, papper, kartong, plast och kompost. det är en gemensam sopstation för alla som har bostad inom en viss radie, dvs ej allmän, men den är placerad utomhus så alla har tillgång till den.

nu har hälften av "soptunnorna" varit borta sen flera dagar tillbaka. vilka? kanske ni undrar då. jo, det ska jag berätta för er. både kompost, restavfall och plast är borta. så det enda som kan slängas nu är papper och kartong. nåt miffo har dessutom byggt dit en egen "pantplats", bestående av en gigantisk vagn med en pantflaska i.

vem kontaktar man?

den som är ansvarig för bostäderna är ej kontaktbar.

vem tusan tar "soptunnor"? är det sopbilen som har skyfflat med dem?

har ni varit med om samma sak?

var slänger man sopor nu?

kan man omdefiniera allt sitt skräp och kalla det papper tills vidare?

hur hade ni gjort?
Citera
2018-12-06, 18:27
  #2
Medlem
Om den nu inte är allmän så är det väl någon som betalar för abonnemanget? Är det någon samfällighet det rör sig om? Kontakta styrelsen i samfälligheten?
Citera
2018-12-06, 18:34
  #3
Avstängd
gerbilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om den nu inte är allmän så är det väl någon som betalar för abonnemanget? Är det någon samfällighet det rör sig om? Kontakta styrelsen i samfälligheten?
d e en person som är ansvarigför d men de går ej att få tag i persoenen sen flera månader tbx .
Citera
2018-12-06, 18:37
  #4
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Kolla på din sopfaktura vem du ska kontakta.
Citera
2018-12-06, 18:43
  #5
Avstängd
gerbilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Kolla på din sopfaktura vem du ska kontakta.
är ej ja som e ansvarig för sop stationen ,så har ej sopfaktura .
Citera
2018-12-06, 19:08
  #6
Medlem
Svea.Folks avatar
Bor du i BR är det din ordförande du bör kontakta. Bor du i HR bör du kontakta din hyresvärd. Annars kan du kontakta kommunen så gör de jobbet åt dig.
Citera
2018-12-06, 19:10
  #7
Medlem
Det är kommunen som har ansvaret för avfallshantering i kommunen. Kontakta dem så vet de hur du får kontakt med de som har hand om den praktiska hanteringen. Det kan vara ett kommunalt bolag eller så har de upphandlat tjänsten från något företag.
Citera
2018-12-06, 19:23
  #8
Medlem
blue_no1s avatar
Gillar skarpt att nån ställt dit en vagn för pant!😂
Kvarterets spetskompetenser tror säkert på allvar att ni ska fylla deras pant så dom har gjort värsta tony montana grejen liksom.....
Citera
2018-12-06, 19:41
  #9
Avstängd
gerbilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det är kommunen som har ansvaret för avfallshantering i kommunen. Kontakta dem så vet de hur du får kontakt med de som har hand om den praktiska hanteringen. Det kan vara ett kommunalt bolag eller så har de upphandlat tjänsten från något företag.
jäller d även om de är privat ägda bostad ?
Citera
2018-12-06, 19:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gerbilgerbil
jäller d även om de är privat ägda bostad ?
Ja, kommunen har det ansvaret i hela kommunen.
Citera
2018-12-06, 22:31
  #11
Medlem
Doubts avatar
Måste säga att det var en najs touch med pantplatsen, borde tillämpas på fler ställen (jag hade nog själv dumpat mina pantflaskor istället för att släpa det till affären).

Är det den sopstationen ni är hänvisade till för ert dagliga avfall? I så fall är det din hyresvärd/brf förening som du ska kontakta. Jag tror det är en sådan du pratar om.

Är det en allmän sopstation som drivs av kommunen är det dom du ska kontakta. Kommunen kommer troligen inte att göra något om det inte är deras. Möjligen kommer dom att ta tag i det om det är ett problem med att värden inte har sophantering. Men har din hyresvärd/brf hänvisat er till andra stationer där dom samlar skräp är det inte kommunens problem.
Citera
2018-12-06, 23:17
  #12
Medlem
tigerrakets avatar
Saken är väl relativt enkel? Han som ansvarat för att avtalet har inte betalat, företaget som ansvarar för hämtningen har hämtat tillbaka sina tunnor som ni fått låna enligt avtalet. Papperstunnan står antagligen kvar för att det ligger på ett separat avtal som fortfarande löper
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback