Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-06, 18:29
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Man måste vara avtalskund för att det ska gå. Dvs man betalar sina postkostnader per månadsfaktura. Företag som själva skickar ut brev använder sig av en frankeringsmaskin som skapar en sträckkod som är väldigt diskret. Du brukar kunna se dessa i gul/orange färgton på kuvert. Vad gäller typ svarskuvert så hamnar dessa i en postbox -posten debiterar breven via faktura även där.
Frankeringsmaskin används till att just frankera, inte förbereda för något annat. Där får du ett avtryck på kuvertet som innefattar såväl portot i kronor och ören samt ett licensnummer, det är en förbetald service, brev med frankostämpel kan läggas i vanlig gul låda.

Den gulorange streckkod som finns på post ibland, är något som används internt vid sortering av Posten.
Citera
2018-12-06, 19:18
  #14
Medlem
Vill man skicka ett brev gratis så gör man så här:

Skriv en påhittad adress/namn och stryk över den med ett kryss.
Ovanför skriver man "åter avsändare" och på baksidan adressen man vill skicka till som avsändarnamn.
Sen är det bara att lägga på lådan och brevet skickas gratis "i retur".
Citera
2018-12-06, 19:42
  #15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miscellaneous
Jag tog ett gammalt CSN kuvert där det stod "Porto Betalt" och klistrade i mina föräldrars adress i fönstret de har i stället för min egna, och brevet kom faktiskt fram gratis.


Värt att notera är att kuvertet såg ut som ett ordentligt hemmasnickeri, men det kom faktiskt fram.


Edit: Det lämnades in över disk, och inte i en postbox.
Detta förfarande borde väl dock räknas som bedrägligt beteende/Ringa bedrägeri om det hade upptäckts och man valt att anmäla?
Citera
2018-12-06, 21:08
  #16
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopmunken-Alvin
Jag vet inte riktigt hur det fungerar men ibland får man ju räkningar etc med "Porto betalt" tryckt på kuvertet, exempelvis detta:
https://imgur.com/hMkp2Aa

Anta att jag vill slippa betala porto när jag ska skicka ett brev till någon, är det då lagligt för mig att skriva ut ett kuvert med mottagarens adress samt denna Porto betalt-grej? Om inte, vad kan det då bli för påföljd?

Det du gör är att skicka ett brev utan frimätke där du skriver adressen från "avsändaren". Du skriver adressen till den du egentligen vill skicka till som om denna hade skickat brevet med dennes adress som returadress. Tada så får "avsändaren" tillbaka sitt brev som du egentligen ville skicka brevet till.
Citera
2018-12-06, 21:51
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Det du gör är att skicka ett brev utan frimätke där du skriver adressen från "avsändaren". Du skriver adressen till den du egentligen vill skicka till som om denna hade skickat brevet med dennes adress som returadress. Tada så får "avsändaren" tillbaka sitt brev som du egentligen ville skicka brevet till.
Och hur var uträkningen med detta? Finns mottagare, men ej avsändare angiven erbjuds försändelsen denne mot lösen, finns även avsändare på brevet så skickas detta som vanligt till angiven mottagare och avsändaren påförs saknat porto samt hanteringsavgift.
Citera
2018-12-06, 22:54
  #18
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopmunken-Alvin
Jag vet inte riktigt hur det fungerar men ibland får man ju räkningar etc med "Porto betalt" tryckt på kuvertet, exempelvis detta:
https://imgur.com/hMkp2Aa

Anta att jag vill slippa betala porto när jag ska skicka ett brev till någon, är det då lagligt för mig att skriva ut ett kuvert med mottagarens adress samt denna Porto betalt-grej? Om inte, vad kan det då bli för påföljd?
Jag brukar reka loppisar/2hand och köpa mig partin om de har gamla frimärken för 20st/5kr, trots att det är 5öres märken eller nepalska dito så har dem uteslutande minst 100ggr kommit fram.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Och hur var uträkningen med detta? Finns mottagare, men ej avsändare angiven erbjuds försändelsen denne mot lösen, finns även avsändare på brevet så skickas detta som vanligt till angiven mottagare och avsändaren påförs saknat porto samt hanteringsavgift.
Det fungerar bättre att skriva "eftersändes" bara och en adress, inte mycket tjafs på den frågan.
Citera
2018-12-09, 21:44
  #19
Medlem
Chopmunken-Alvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det ska inte gå om du lägger det på en brevlåda. Porto betalt ska lämnas in direkt till posten, oftast via företagscenter. Antingen tillsammans med en följesedel så att man vet vem som ska debiteras eller så finns det ett avtal om frankeringsservice och då läggs dessa, tillsammans med röda lappar med företagets namn, på speciella vagnar för att scannas av via maskiner som sedan debiterar företaget.

Om brevbäraren råkar lägga ett Porto betalt-brev i fel brevlåda och personen som fått fel brev i sin bestämmer sig för att gå och posta det brevet för att det ska hamna hos rätt person, vad händer i så fall då?
Citera
2018-12-09, 21:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chopmunken-Alvin
Om brevbäraren råkar lägga ett Porto betalt-brev i fel brevlåda och personen som fått fel brev i sin bestämmer sig för att gå och posta det brevet för att det ska hamna hos rätt person, vad händer i så fall då?

Då är det ett stämplat Porto betalt-brev och med stämpel menar jag att det har en markering, till exempel en orange streckkod längs ner som visar att det har gått igenom en av Postnords maskiner, och hanteras normalt.
Citera
2018-12-09, 22:00
  #21
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopmunken-Alvin
Om brevbäraren råkar lägga ett Porto betalt-brev i fel brevlåda och personen som fått fel brev i sin bestämmer sig för att gå och posta det brevet för att det ska hamna hos rätt person, vad händer i så fall då?

Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Då är det ett stämplat Porto betalt-brev och med stämpel menar jag att det har en markering, till exempel en orange streckkod längs ner som visar att det har gått igenom en av Postnords maskiner, och hanteras normalt.

Precis så. Då har brevet redan registrerats som Porto Betalt med den orangea koden som finns på majoriteten av PostNords brev (även kallad apelsinkoden). Då läser maskinerna av koden direkt och vet att den registrerats som porto betalt.
Citera
2018-12-09, 22:22
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Precis så. Då har brevet redan registrerats som Porto Betalt med den orangea koden som finns på majoriteten av PostNords brev (även kallad apelsinkoden). Då läser maskinerna av koden direkt och vet att den registrerats som porto betalt.

Vad de flesta människor inte vet är att Postnords sorteringsmaskiner sorterar efter apelsinkoden, så om du ska eftersända post så ska den orangea streckkoden strykas över med märkpenna. Vad som händer annars är att ditt eftersända brev går tillbaka till postsorteringsmaskinen och hamnar hos din vanliga brevbärare åter igen. Då få han sen plocka fram sin penna och stryka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback