Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-06, 15:14
  #1
Medlem
Chopmunken-Alvins avatar
Jag vet inte riktigt hur det fungerar men ibland får man ju räkningar etc med "Porto betalt" tryckt på kuvertet, exempelvis detta:
https://imgur.com/hMkp2Aa

Anta att jag vill slippa betala porto när jag ska skicka ett brev till någon, är det då lagligt för mig att skriva ut ett kuvert med mottagarens adress samt denna Porto betalt-grej? Om inte, vad kan det då bli för påföljd?
Citera
2018-12-06, 15:17
  #2
Medlem
Rennetts avatar
Jag antar att brevet inte kommer att komma fram. Portot på dessa betalas alltså vid inlämning direkt till PostNord, och om man lägger dem på en brevlåda så kommer de att sorteras ut av sorteringsmaskinerna för inspektion.

Dumhet är inte straffbart, så du går nog fri.
Citera
2018-12-06, 15:19
  #3
Medlem
Om företaget/myndigheten/organisationen inte är avtalskund så kommer mottagaren att få lösa ut sitt brev.
Citera
2018-12-06, 15:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chopmunken-Alvin
Jag vet inte riktigt hur det fungerar men ibland får man ju räkningar etc med "Porto betalt" tryckt på kuvertet, exempelvis detta:
https://imgur.com/hMkp2Aa

Anta att jag vill slippa betala porto när jag ska skicka ett brev till någon, är det då lagligt för mig att skriva ut ett kuvert med mottagarens adress samt denna Porto betalt-grej? Om inte, vad kan det då bli för påföljd?

Skicka ett till dej själv och prova.
Citera
2018-12-06, 15:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chopmunken-Alvin
Jag vet inte riktigt hur det fungerar men ibland får man ju räkningar etc med "Porto betalt" tryckt på kuvertet, exempelvis detta:
https://imgur.com/hMkp2Aa

Anta att jag vill slippa betala porto när jag ska skicka ett brev till någon, är det då lagligt för mig att skriva ut ett kuvert med mottagarens adress samt denna Porto betalt-grej? Om inte, vad kan det då bli för påföljd?

Som jag förstått det så betalar man när man lämnar in på postens FC.
Eller så finns det en streckkod som gör att posten vet vem de skall debitera.

Lägger du ditt brev i en gul låda och det inte har någon streckkod så går det i retur till avsändaren om det inte finns någon avsändare så försöker man begär porto + straffavgift till mottagaren.
Citera
2018-12-06, 15:35
  #6
Medlem
Dessa brev lämnas in med en följesedel där det framgår hur många av varje som ingår i sändningen. Betalas vid inlämningen, eller, vanligast faktureras.

Dylika brev lämnade i brevlåda lär få lösas ut av mottagaren om inte avsändaren framgår av kuvertet.
Citera
2018-12-06, 15:48
  #7
Medlem
Man måste vara avtalskund för att det ska gå. Dvs man betalar sina postkostnader per månadsfaktura. Företag som själva skickar ut brev använder sig av en frankeringsmaskin som skapar en sträckkod som är väldigt diskret. Du brukar kunna se dessa i gul/orange färgton på kuvert. Vad gäller typ svarskuvert så hamnar dessa i en postbox -posten debiterar breven via faktura även där.
Citera
2018-12-06, 16:04
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Man måste vara avtalskund för att det ska gå. Dvs man betalar sina postkostnader per månadsfaktura. Företag som själva skickar ut brev använder sig av en frankeringsmaskin som skapar en sträckkod som är väldigt diskret. Du brukar kunna se dessa i gul/orange färgton på kuvert. Vad gäller typ svarskuvert så hamnar dessa i en postbox -posten debiterar breven via faktura även där.

Så vad stoppar TS från att kopiera, eller t.o.m. klippa ur streckkoden från ett sådant brev, för att sen klistra fast streckkoden på sitt brev? Borde inte det fungera?
Citera
2018-12-06, 16:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Så vad stoppar TS från att kopiera, eller t.o.m. klippa ur streckkoden från ett sådant brev, för att sen klistra fast streckkoden på sitt brev? Borde inte det fungera?
Gissningsvis måste även adressen stämma med streckkoden? Men inte hundra.
Citera
2018-12-06, 16:51
  #10
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Så vad stoppar TS från att kopiera, eller t.o.m. klippa ur streckkoden från ett sådant brev, för att sen klistra fast streckkoden på sitt brev? Borde inte det fungera?

Det ska inte gå om du lägger det på en brevlåda. Porto betalt ska lämnas in direkt till posten, oftast via företagscenter. Antingen tillsammans med en följesedel så att man vet vem som ska debiteras eller så finns det ett avtal om frankeringsservice och då läggs dessa, tillsammans med röda lappar med företagets namn, på speciella vagnar för att scannas av via maskiner som sedan debiterar företaget.

Även om du är ett företag som har frankeringsservice så kan du inte lägga din avgående post på en vanlig brevlåda. De kommer i fel ström och Postnord märker att något är galet. Dessa kunder har antingen hämtning av posten via Postnord eller så lämnar de in den själva.

Men oavsett om du faktiskt är frankeringsservicekund eller om du är någon som vill fiffla så går det inte att lägga Porto Betalt brev på brevlådan.

Vem som helst kan f.ö. köpa porto betalt-stämplar på Företagscenter, det betyder inte att det går att skicka bara för att du stämplat dina brev.
Citera
2018-12-06, 17:18
  #11
Medlem
Jag tog ett gammalt CSN kuvert där det stod "Porto Betalt" och klistrade i mina föräldrars adress i fönstret de har i stället för min egna, och brevet kom faktiskt fram gratis.


Värt att notera är att kuvertet såg ut som ett ordentligt hemmasnickeri, men det kom faktiskt fram.


Edit: Det lämnades in över disk, och inte i en postbox.
Citera
2018-12-06, 18:22
  #12
Medlem
Insults avatar
Vänta nu här.. nu såg förvisso inte mina kuvert ut exakt sådär, men där var en annan logga där det framgick att porto redan var betalt.

Jag arbetade innan inom offentlig verksamhet (kommun/landsting/statligt jobb) och där hade vi kuvert där det dels framgick var brevet kom ifrån (företagslogga samt namn) och att då porto var betalt. Jag tjuvade faktiskt med mig ett tiotal sådana kuvert och har faktiskt använt dessa under ett par år till att skicka allt från privat post till mina familjmedlemmar och begärt utdrag ur offentliga handlingar genom att skicka dessa kuvert till diverse myndigheter. Jag har aldrig stött på att inget har kommit fram eller att det had fått lösas ut - så jag skulle våga påstå att om det ser genuint ut så är det inte heller några problem.

Sedan får man kanske överväga om det är värt jobbet att spara en femma.. med tanke på att jag skickar uppskattningsvis 3 brev om året så ser jag dock ingen större vinst rent ekonomiskt, dock kan jag ju också skryta med att jag har skickat brev gratis under de senaste 6 åren.. föga imponerande dock
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback