Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-08, 09:28
  #85
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Det är ju en kvinna i 60årsåldern som troligen var vållande i bilen, dessa kör sällan snabbt. Kvinnan valde att köra om trots att det inte var lämpligt och kanske man tom såg timmerbilen. Så länge vi har så låga krav som vi har på att få framköra fordon som kommer människor som inte kan ta rationella beslut orsaka dödsolyckor.

Hästarna skulle färdas 1 km på E45, de har i stor mån undvikit tungt trafikerade vägar av egen självbevarelsedrift.
Citera
2018-12-08, 10:09
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Det är ju en kvinna i 60årsåldern som troligen var vållande i bilen, dessa kör sällan snabbt. Kvinnan valde att köra om trots att det inte var lämpligt och kanske man tom såg timmerbilen. Så länge vi har så låga krav som vi har på att få framköra fordon som kommer människor som inte kan ta rationella beslut orsaka dödsolyckor.

Hästarna skulle färdas 1 km på E45, de har i stor mån undvikit tungt trafikerade vägar av egen självbevarelsedrift.
En rätt klassisk Upphinnandeolycka med andra ord? Såna händer gång på gång. Föraren i ett upphinnande fordon missar att "någonting är i vägen". Då reagerar haonet med att; köra rätt in i hindret, väja åt vänster (och riskera att krocka med något mötande fordon), ELLER att väja åt höger, om det verkar finnas plats. Jag skulle gissa, att rätt så få klarar att välja just diket!
Citera
2018-12-08, 10:55
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
En rätt klassisk Upphinnandeolycka med andra ord? Såna händer gång på gång. Föraren i ett upphinnande fordon missar att "någonting är i vägen". Då reagerar haonet med att; köra rätt in i hindret, väja åt vänster (och riskera att krocka med något mötande fordon), ELLER att väja åt höger, om det verkar finnas plats. Jag skulle gissa, att rätt så få klarar att välja just diket!

Nej, det anständiga - att inte blanda in andra i sin egen fuck-up verkar vara helt bortglömt.

Man väjer vänster och dödar både andra och sig själv, än att köra av till höger ”för då blir det bucklor på bilen”.

Äsch, jag vet inte vilka bevekelseskäl som ligger bakom folks idiotbeslut, men klart är att folk inte förstår vad dom håller på med.
Citera
2018-12-08, 11:28
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej, det anständiga - att inte blanda in andra i sin egen fuck-up verkar vara helt bortglömt.

Man väjer vänster och dödar både andra och sig själv, än att köra av till höger ”för då blir det bucklor på bilen”.

Äsch, jag vet inte vilka bevekelseskäl som ligger bakom folks idiotbeslut, men klart är att folk inte förstår vad dom håller på med.
Jo, en kompis körde ihjäl sig på just detta sätt för några år sen, förmodligen så dåsig i sin skalle att han heller inte hade koll på en mötande Pb (raksträcka med god sikt, resultat en frontkrock i 2x 85,,kmt).
Tråkigast för förarn av timmerforan - bör ha upplevts helt traumatiskt!
Citera
2018-12-08, 13:18
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Detta har dock ingenting med hastigheten att göra som många i tråden ansett vara för hög. Jag kör själv alltid för fort på våra vägar men jag visar alltid hänsyn till andra trafikanter, håller avstånd, bedömmer om jag ska köra om långsamma trafikanter eller faktiskt inse att jag måste krypa fram tills dessa att sikten är tillräcklig för att köra om. Detta sista är det få som begriper när det gäller cyklister på sommaren, man bara bestämmer att man kör om utan att ha ett konsekvenstänk. När det gäller hästar ser jag alltid till att hålla ett överdrivet avstånd och säkerhetsmarginaler, tänker även på att hålla ett jämnt varvtal så man inte skrämmer hästar.

Men jag kan se ett visst samband mellan för hög hastighet och idioti i trafiken. Men många långsamma håller ej ett godkänt avstånd till framförvarande och skapar livsfarliga tåg i trafiken.

Tycker det låter vettigt hur du hanterar trafiken. Det jag dock fastnade för var detta med livsfarliga tåg i trafiken. Dessvärre så skapas dessa när någon kör efter hastighetsbegränsningen eller strax under. Det är ju de som håller för hög hastighet som skapar en fara i trafiken på så vis. Givetvis ska man inte vara nitisk kring hastighetsbegränsningar utan köra efter rådande trafiksituation men det är ytterst få som håller sig till gällande hastighetsbegränsning på vägarna.

Frågan är om bakomvarande lastbil kunde uppskatta hastigheten på bilen som frontalkrockade med timmerbilen.
Citera
2018-12-08, 20:53
  #90
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Hästar tros ha orsakat olyckan. Ska ha varit forbönder från Hälsingland som var på väg till Lockne för att övernatta för att sen åka vidare till Jamtli. En häst uppges ha avlidit.

Troligen mer en idiot som gjort en djävla omkörning....!!! Skönt i alla fall att idioten var en av de döda.

EDIT;
Det räcker att vara ute på vägarna med en husvagn eller släpvagn för att se folk göra helt idiotiska omkörningar. Speciellt på 2+1 vägarna.. I det här fallet sitter jag lite mer skyddad i bilen, men dessa stackare på häst är helt oskyddade trafikanter. Även om varningstrianglar och andra ljus finns, och då syftar jag på hästekipagen, så hjälper det inte. Folk ska skynda sig till sin egen begravning, typ..
__________________
Senast redigerad av Hummm.. 2018-12-08 kl. 21:13.
Citera
2018-12-08, 22:27
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup

Hästarna skulle färdas 1 km på E45, de har i stor mån undvikit tungt trafikerade vägar av egen självbevarelsedrift.

När det kom ut på E45 borde de ta höger, men istället var de snåla och skulle bo gratis i lockne kyrkstallar och i sockenstugan, så de tog vänster. Det är 2km mellan avtagsvägen till haxäng och lockne kyrka, sen skulle de åka samma väg tillbaka igen dagen efter, så 4km på E45 helt i onödan.
Om man googlar ser man att de brukar bo forbönder i lockne kyrkstallar så de har säkert bott där många gånger förr, och det är konstigt att ingen sagt åt dem att undvika E45 och hitta ett annat boende.
Sträckan de hann åka innan olyckan var ett faktum är 300m.
Citera
2018-12-08, 23:03
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
När det kom ut på E45 borde de ta höger, men istället var de snåla och skulle bo gratis i lockne kyrkstallar och i sockenstugan, så de tog vänster. Det är 2km mellan avtagsvägen till haxäng och lockne kyrka, sen skulle de åka samma väg tillbaka igen dagen efter, så 4km på E45 helt i onödan.
Om man googlar ser man att de brukar bo forbönder i lockne kyrkstallar så de har säkert bott där många gånger förr, och det är konstigt att ingen sagt åt dem att undvika E45 och hitta ett annat boende.
Sträckan de hann åka innan olyckan var ett faktum är 300m.

Du kan nog stryka "snåla".
Misstänker att man höll på med detta för att upprätthålla traditioner, och då är kyrkstallar längs färdvägen helt rätt.

Sedan är det inte helt enkelt att checka in på närmsta Scandic för att inkvartera både hästar, utrustning och människor.

Själv hade jag inte företagit turen utan följebil bakom som extra säkerhet, men formellt sett har forbönderna all rätt att färdas på vägen. Det är bilisten som brustit i omdöme, fantasi och uppmärksamhet.

Varför hålla på och skuldbelägga den som inget fel gjort?
Citera
2018-12-09, 22:26
  #93
Medlem
Kan man läsa mer om dessa sk forbönder? Svenska amish?
Citera
2018-12-09, 23:35
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Kan man läsa mer om dessa sk forbönder? Svenska amish?


Nej, inget så dramatiskt.
Det är vanligt folk med vanliga arbeten eller moderna jord- och skogsbruk som i hobbyform upprätthåller en gammal tradition från det snörika mellansverige: Hälsingland, Dalarna, Norra Värmland, Härjedalen, Jämtland och motsvarande landskap på Norska sidan.

Wikipedia säger en hel del: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Forkörning
Citera
2018-12-10, 12:08
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Hästar tros ha orsakat olyckan. Ska ha varit forbönder från Hälsingland som var på väg till Lockne för att övernatta för att sen åka vidare till Jamtli. En häst uppges ha avlidit.
Enligt vittne så körde bilisten om hästekipagen men hade inte fritt utan frontade med lastbilen.
Är det sant så är det bilisten som orsakade olyckan. Lastbilen hade nog ingenstans att ta vägen.
Citera
2018-12-10, 13:33
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
När det kom ut på E45 borde de ta höger, men istället var de snåla och skulle bo gratis i lockne kyrkstallar och i sockenstugan, så de tog vänster. Det är 2km mellan avtagsvägen till haxäng och lockne kyrka, sen skulle de åka samma väg tillbaka igen dagen efter, så 4km på E45 helt i onödan.

Det är ca 970 meter där det inte finns någon parallell väg längs E45 och där forbönderna måste åka på Europavägen för att komma till Lockne kyrka; mellan Haxäng och Stensjö. Och det var längs med denna korta sträcka som den tragiska olyckan skedde.

För att sedan ta sig vidare från Lockne mot Östersund skulle de åkt cirka 720 meter längs E45 mellan Stensjö och Ede.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback