Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 13:45
  #1
Medlem
Jag satt och fnulade på en analogi nyss, med anledning att jag hört flera mycket starka argument för diskriminering på sistone som jag inte förstod tidigare under uppväxten.

Jag undrar vad ni tycker om min analogi och om ni har egna.

Kan det här eller era slagkraftiga förklaringsmodeller vända allmänhetens och ungdomars förvirring?
Exempel på lättfattliga förklaringsmodeller för diskriminering mottages varmt.


Citera
2018-12-06, 14:15
  #2
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Jag satt och fnulade på en analogi nyss, med anledning att jag hört flera mycket starka argument för diskriminering på sistone som jag inte förstod tidigare under uppväxten.

Jag undrar vad ni tycker om min analogi och om ni har egna.

Kan det här eller era slagkraftiga förklaringsmodeller vända allmänhetens och ungdomars förvirring?
Exempel på lättfattliga förklaringsmodeller för diskriminering mottages varmt.



Diskriminering är en grundläggande faktor för överlevnad. Idioter som är självdestruktiva diskriminerar givetvis aldrig. Jag ger några exempel:

Exempel 1:
Givetvis skaffar jag inte barn med en svart person eller en judinna eftersom jag är vit german som önskar föra mina gener vidare och förädla den ariska rasen. Om jag inte diskriminerar = väljer bort svarta, judar och andra raser i detta grundläggande livsval så uppnår jag inte mina mål. Det omvända gäller givetvis för andra raser om dom vill behålla sin särart och sina rasegenskaper. Jag är alltså ingen rasist utan ser de olika raserna som alltför viktiga för en mångpolär värld för att blandas bort och genetiskt förstöras.

Exempel 2:

Jag väljer bort (=diskriminerar) mat som är rutten eller som smakar skit, efter rutten mat eller mat som smakar skit förmodligen skadar mig och förämrar både överlevnadsmöjlighter och livskvalitet.

Exempel 3:
Om man leder ett utvecklingsprojekt, så rekryterar man dom bästa och mest intelligenta människorna
istället för att anställa ett gäng idioter. Man måste alltså diskriminera idioterna. Anledningen är givetvis att man skall få jobbet gjort.

Exempel 4: Man avlar inte hudar på genetisk skadade individer, man avalar på friska hundar och diskriminerar (=väljer bort) dom genetiskt skadade. Samma princip borde i rimlightens namn gälla även för människor.
Citera
2018-12-07, 16:51
  #3
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Jag satt och fnulade på en analogi nyss, med anledning att jag hört flera mycket starka argument för diskriminering på sistone som jag inte förstod tidigare under uppväxten.

Jag undrar vad ni tycker om min analogi och om ni har egna.

Fattar ni? Det ger ju en självklar och tydlig belysning av varför romer, sporthuliganer, muslimer, judar, samer och afrikaner, men även tyskar och amerikaner, kvinnor och barn, gamla och handikappade "diskrimineras" när de rör sig i miljöer som inte är anpassade för dem och samtidigt förutsätter att miljöerna bör anpassas efter deras egna förutsättningar. Det betyder ju att diskriminering inte är ett problem utan en tillgång och bör vara så lagligt som möjligt. Problem blir det ju först för individer som inte förstår diskrimineringen och dess anledningar, så en skamlös ärlighet om varför och en allmän acceptans borde ju vara en given lösning och en väg ut för alla diskriminerade och missanpassade grupper.[/spoiler]
Kan det här eller era slagkraftiga förklaringsmodeller vända allmänhetens och ungdomars förvirring?
Exempel på lättfattliga förklaringsmodeller för diskriminering mottages varmt.



Nej, det förklarar ingenting.
Förklara istället varför miljön i samhället INTE är anpassad efter de grupper du räknar upp.
Och varför det skulle finnas någon rättvisa i det?

Alla grupper du räknar upp spelar för övrigt också fotboll på fotbollsplan och ishockey på is.
Citera
2018-12-07, 20:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det förklarar ingenting.
Förklara istället varför miljön i samhället INTE är anpassad efter de grupper du räknar upp.
Och varför det skulle finnas någon rättvisa i det?

Alla grupper du räknar upp spelar för övrigt också fotboll på fotbollsplan och ishockey på is.

Jag gjorde det i TS under spoilern:

Kan tillägga att diskriminering är mycket viktigt för att det ger gränser och tillhörighet en betydelse.
Edit: Glömde tillägga att rättvisa är omöjligt att uppnå i praktiken.

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Diskriminering är en grundläggande faktor för överlevnad. Idioter som är självdestruktiva diskriminerar givetvis aldrig. Jag ger några exempel:

Exempel 1:
Givetvis skaffar jag inte barn med en svart person eller en judinna eftersom jag är vit german som önskar föra mina gener vidare och förädla den ariska rasen. Om jag inte diskriminerar = väljer bort svarta, judar och andra raser i detta grundläggande livsval så uppnår jag inte mina mål. Det omvända gäller givetvis för andra raser om dom vill behålla sin särart och sina rasegenskaper. Jag är alltså ingen rasist utan ser de olika raserna som alltför viktiga för en mångpolär värld för att blandas bort och genetiskt förstöras.

Exempel 2:

Jag väljer bort (=diskriminerar) mat som är rutten eller som smakar skit, efter rutten mat eller mat som smakar skit förmodligen skadar mig och förämrar både överlevnadsmöjlighter och livskvalitet.

Exempel 3:
Om man leder ett utvecklingsprojekt, så rekryterar man dom bästa och mest intelligenta människorna
istället för att anställa ett gäng idioter. Man måste alltså diskriminera idioterna. Anledningen är givetvis att man skall få jobbet gjort.

Exempel 4: Man avlar inte hudar på genetisk skadade individer, man avalar på friska hundar och diskriminerar (=väljer bort) dom genetiskt skadade. Samma princip borde i rimlightens namn gälla även för människor.

Gillar exempel 2 och 3 eftersom jag tror att de har störst chans att accepteras av allmänheten. Svårigheten är ju att få folk att inte ha alla taggar ut direkt. Med tanke på landet vi lever i är det ju otroligt känsligt vad folk vill lyssna på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback