Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-07, 15:26
  #13
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Det funkar i hobbyverksamhet ja, men ska det produceras så blir det knölig med en massa omställningar och kombimaskiner brukar inte vara riktigt bra på någonting.

Det jag funderar på är varför TS lägger så stora pengar på en hobby. Vi pratar miljonbelopp innan allt är inköpt, installerat och klart. Då ska man vara ordentligt intresserad och ha mycket fritid.
Jag skulle vilja veta mer om den verkliga planen, hur seriöst ska det bli?

Detta är vad jag skulle uppskatta inköpen till begagnat:

1. Kapsåg 5-10 000 (i skapligt skick)
2. Lamellsåg 50 000 (gammalt as)
3. Justersåg 30-50 000 (bra skick)
4. Bandsåg 20 000 (gammal stabil)
5. Rikthyvel 40-50 000 (gammal stabil)
6. Planhyvel 20 000 (gammal stabil)
7. Bredbandputs 100 000 (de är sjukt dyra om det ska vara något att ha)
8. Vertikalputs 10-20 000
9. Bordsfräs 30-50 000 (gammal stabil)
10. Pelarborr 5-10 000
11. Tappmaskin hm...hur långt är ett snöre?

You do the math.

Det jag menar med "gammal stabil" så menar jag fabrikat som Waco, Jonsered, Weinig och gamla kvalitetsmärken. Jag kanske sköt högt nu och TS menar Biltemagrejer.
Limpress, knektar, och verktyg till alla dessa maskiner är inte att förringa.
Då är det bättre att köpa en nedlagd träindustri.
Ja din lista är ju det minsta man behöver i maskinväg om det skall vara lönt att producera saker med både precisioner och volymer.

Jag uppfattade det som att TS och hans polare har någon sorts hobbyförening och då blir det ju genast rörigare om inte alla är maskinkunniga.
Citera
2018-12-07, 16:01
  #14
Medlem
DeepThroat007s avatar
Har en bekant som haft möbelsnickeri och från vad jag förstått är det smartaste/det mest ekonomiska att hyra in sig hos någon möbelsnickerifirma så att man får tillgång till alla maskiner. Är ni hobbysnickrare skall ju detta vara ett bra alternativ då ni kan snickra kvällar o helger.
Citera
2018-12-07, 16:35
  #15
Medlem
nimbras avatar
En lackbox behövs absolut med allt vad där tillkommer, utsug, all el EX, kanske ett miljötillstånd, nej jag avråder från det här äventyret, det kommer att sluta i konk..
Citera
2018-12-07, 17:32
  #16
Avstängd
Pinkivs avatar
Jag har jobbat som möbelsnickare och det tycks som du vill bygga upp en hel seriös verkstad.

Det finns lite småsaker att anmärka på, men det jag reagerade på vad att du både ville ha en tappmaskin och rundhålsborr.

Dessa två maskiner gör ju samma sak.

---

En sak till. En bredbandsputs.. Jag vet inte om du är enormt rik, men dom är förmodligen jäkligt dyra även om dom säljs begagnade.

- - -

En grej till. Ni måste ju också planera för ett sprutbås, och torkutrymme!

Jag stöder dig. När jag får lite pengar över är min dröm att fixa mig en egen snickarverkstad!
Citera
2018-12-08, 20:55
  #17
Medlem
nimbras avatar
Nej glöm bort denna dröm, det finns inga pengar att tjäna, skaffa lite verktyg och gå där och pula lite i garaget, det är grejen.
Citera
2018-12-08, 22:03
  #18
Medlem
Gabriel Knights avatar
En träsvarv behövs ju om man vill att benen ska bli runda. För övrigt behövs mycket plats för att förvara alla maskiner och bräder mm i så en gammal ladugård är perfekt att ha grejorna i samt behövs många utblås och en i övrigt bra ventilation annars får ni "stenlunga" av sågspånet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback