Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-06, 13:07
  #1
Medlem
Jag gillar att snickra egna möbler, och har nu sparat ihop en del till att öppna en hobbyförening för mig och mina polare. Det ska vara en verkstad, intiktad på möbelsnickeri.

Vi kommer ha tillgång till både ek och furu, direkt från sågverket. Vi har tillgång till fuktkvotsmätare och ett mindre torkrum.

Maskinerna har vi inte köpt in än. De vi hade tänkt oss kommer behövas är:

1. Kapsåg
2. Lamellsåg
3. Justersåg
4. Bandsåg
5. Rikthyvel
6. Planhyvel
7. Bredbansputs
8. Vertikalputs
9. Bordsfräs
10. Pelarborr
11. Tappmaskin

Vilka fler maskiner skulle ni säga är viktiga för ett möbelsnickeri? Funderar på om det är värt med långhålsborr, eller om man bara ska investera i en cnc. Förslag?

Funderar också på om man kan spara in nånstans. Kapa skulle man iofs kunna göra för han i stället för med kapsåg
__________________
Senast redigerad av Skriverier 2018-12-06 kl. 13:09. Anledning: Tillägg
Citera
2018-12-06, 13:13
  #2
Medlem
maniacs avatar
Tycker listan ser bra ut men skulle nog planera in en fanerpress med. Tar sjukt stor plats bara, men har sett en del annonser där äldre maskiner bortskänkes mot avhämtning.

Sedan lär ni behöva lite handverktyg med, men det kanske inte var vad frågan avsedda?
Citera
2018-12-06, 13:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maniac
Tycker listan ser bra ut men skulle nog planera in en fanerpress med. Tar sjukt stor plats bara, men har sett en del annonser där äldre maskiner bortskänkes mot avhämtning.

Sedan lär ni behöva lite handverktyg med, men det kanske inte var vad frågan avsedda?

Handverktyg ska vi självklart också skaffa in

Jo, gillar tanken med fanerpress. Har tidigare endast använt faner på mdf-skivor, men definitivt värt att köpas in.

Kom just nu på att en svarv skulle kunna komma väl till hands, speciellt om man ska göra bordsben.
Citera
2018-12-06, 13:35
  #4
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriverier
Handverktyg ska vi självklart också skaffa in

Jo, gillar tanken med fanerpress. Har tidigare endast använt faner på mdf-skivor, men definitivt värt att köpas in.

Kom just nu på att en svarv skulle kunna komma väl till hands, speciellt om man ska göra bordsben.

Är det enstaka specialmöbler eller någon typ av "masstillverkning" av egen design?
Det går att göra det mesta med maskiner, men beställare av specialmöbler uppskattar främst det lite ojämna hantverket. Tror jag.
Citera
2018-12-06, 13:38
  #5
Medlem
maniacs avatar
Är ni sedan riktigt intresserade av gammalt har core snickeri rekommenderar jag en sinkmaskin. Tar en halv evighet att lära sig ställa in, men satan vilka fina och starka förband man får utan vare sig skruv eller plugg! Rätt utfört blir det nästan osynligt 😀

Såg inte om ni hade bordsfräs med på listan, men det är nästan ett måste tycker jag.
Citera
2018-12-06, 14:07
  #6
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriverier
.. Kapa skulle man iofs kunna göra för han i stället för med kapsåg
Menar du fogsvans och geringslåda? Ok om du ska bygga en hundkoja men för möbler behöver du kapa exakt 45/90 grader.
Citera
2018-12-06, 14:24
  #7
Medlem
holmiums avatar
Skall du vara med i matchen behöver du antagligen en CNC-styrd borr och fräsmaskin.
Citera
2018-12-06, 15:28
  #8
Medlem
nimbras avatar
En rejäl spånsug måste du ha, detta är en investering på flera hundra tusen, vad har du för lokal, du bör ha tillgång till 63A.
Citera
2018-12-06, 15:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nimbra
En rejäl spånsug måste du ha, detta är en investering på flera hundra tusen, vad har du för lokal, du bör ha tillgång till 63A.

Spånsug har vi börjat titta efter. Pengar är för tillfället inget problem lokalen har vi valt rätt. Tog en jävla massa tid att hitta dock.

Någon nämnde CNC. Håller absolut med om att det skulle behövas. Funderar på att skippa långhålsborren, och spara pengarna till en ordentlig CNC istället. Tapphål till typ bordsben kan man i så fall lika gärna göra med CNC, som också kan så mycket annat
Citera
2018-12-06, 21:29
  #10
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriverier
1. Kapsåg
2. Lamellsåg
3. Justersåg
4. Bandsåg
5. Rikthyvel
6. Planhyvel
7. Bredbansputs
8. Vertikalputs
9. Bordsfräs
10. Pelarborr
11. Tappmaskin


Funderar också på om man kan spara in nånstans. Kapa skulle man iofs kunna göra för han i stället för med kapsåg
Du klarar massor med den listan. Ska du köpa allt begagnat eller hur tänker du? Det där blir enorma pengar.
Har du klart för dig hur mycket allt runt omkring kostar? Som hobbyverksamhet lär du aldrig få en payback på det där. Möbelsnickerier läggs ned varje dag i Sverige.
Citera
2018-12-06, 21:42
  #11
Medlem
dacks avatar
Varför inte en kombimaskin kap rikt - planhyvel och långhålsborr.
I stället för enskilda maskiner.
Citera
2018-12-07, 00:25
  #12
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Varför inte en kombimaskin kap rikt - planhyvel och långhålsborr.
I stället för enskilda maskiner.
Det funkar i hobbyverksamhet ja, men ska det produceras så blir det knölig med en massa omställningar och kombimaskiner brukar inte vara riktigt bra på någonting.

Det jag funderar på är varför TS lägger så stora pengar på en hobby. Vi pratar miljonbelopp innan allt är inköpt, installerat och klart. Då ska man vara ordentligt intresserad och ha mycket fritid.
Jag skulle vilja veta mer om den verkliga planen, hur seriöst ska det bli?

Detta är vad jag skulle uppskatta inköpen till begagnat:

1. Kapsåg 5-10 000 (i skapligt skick)
2. Lamellsåg 50 000 (gammalt as)
3. Justersåg 30-50 000 (bra skick)
4. Bandsåg 20 000 (gammal stabil)
5. Rikthyvel 40-50 000 (gammal stabil)
6. Planhyvel 20 000 (gammal stabil)
7. Bredbandputs 100 000 (de är sjukt dyra om det ska vara något att ha)
8. Vertikalputs 10-20 000
9. Bordsfräs 30-50 000 (gammal stabil)
10. Pelarborr 5-10 000
11. Tappmaskin hm...hur långt är ett snöre?

You do the math.

Det jag menar med "gammal stabil" så menar jag fabrikat som Waco, Jonsered, Weinig och gamla kvalitetsmärken. Jag kanske sköt högt nu och TS menar Biltemagrejer.
Limpress, knektar, och verktyg till alla dessa maskiner är inte att förringa.
Då är det bättre att köpa en nedlagd träindustri.
__________________
Senast redigerad av panterpupp 2018-12-07 kl. 00:43.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback