Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 11:27
  #1
Medlem
I Sverige vet vi ju alla att vi inte har nära kontakt med våra grannar. En tjej på våningen under mig har med sin pojkvän varit inblandad i något allvarligt där kniv använts i ett slagsmål på gatan. Då ringer polisen mig och ställer massa frågor om henne och hennes pojkvän.

Jag och grannen säger knappast hej till varandra, har aldrig setts på fester då vi har helt olika gäng osv. Ändå ringer polisen mig och frågar om det här paret.

Dessutom ringer polisen till mitt mobilnummer som inte finns offentligt på internet och som inte ens finns hos Skatteverket eller liknande myndigheter.

Ni som har insyn inom polisen eller jobbat som poliser, har ni nån aning om varför de ringer mig och hur de kan mitt nya nummer?
Citera
2018-12-06, 11:31
  #2
Medlem
AX64s avatar
Att samla in vittnetsskildringar, iakttagelser och vad helst annan information som kan vara relevant är standard praxis när brott misstänks och inte konstigt alls. Att de kan få fram ditt telefonnummer kan väl inte heller vara någon överraskning (troligen har de fått det av bostadsvärden om du lämnar det till denne).
Citera
2018-12-06, 11:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Att samla in vittnetsskildringar, iakttagelser och vad helst annan information som kan vara relevant är standard praxis när brott misstänks och inte konstigt alls. Att de kan få fram ditt telefonnummer kan väl inte heller vara någon överraskning (troligen har de fått det av bostadsvärden om du lämnar det till denne).

Vittne har jag inte varit till händelsen som jag bara läste i tidningen om någon dag tidigare, men jag berättade om bara det jag hade hört några dagar före slagsmålet.

Hur har de tagit reda på att vi är grannar, går även polisen in på ratsit och sånt?

Inte bostadsvärden heller har mitt nummer
Citera
2018-12-06, 11:43
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summan
Vittne har jag inte varit till händelsen som jag bara läste i tidningen om någon dag tidigare, men jag berättade om bara det jag hade hört några dagar före slagsmålet.

Inte bostadsvärden heller har mitt nummer

Förstod det, men polisen hör ändå efter. Det räcker ju med att du t.ex. har hört genom väggarna att de ofta tjafsar eller ägnar sig åt andra våldsamma utbrott som kan vara av relevans i fallet.
Citera
2018-12-06, 11:44
  #5
Medlem
Vad har de ställt för typ av frågor då? Inte alls märkligt att de ringer runt och samlar uppgifter av folk som kan tänkas ha något. Hur de fått ditt nummer vet jag inte, men nog får de helt säkert tag på det på ett eller annat sätt.
Citera
2018-12-06, 11:44
  #6
Medlem
Pavics avatar
Det kan vara så enkelt att din granne kan ha sagt något i stil med "min granne kanske hörde något...?".

Kan också vara vanligt hederligt polisarbete, tänk om fanskapet slår sin fru o du bor ovanför...

Då kan man hoppas att du hört något o polisen iallafall tar den lätta vägen, ringer och frågar innan de lägger ner.
Citera
2018-12-06, 11:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summan
Hur har de tagit reda på att vi är grannar, går även polisen in på ratsit och sånt?

Polisen har direkt tillgång till de register som Ratsit (och liknande) bygger på, så de behöver inte använda Ratsit. Dessutom innehåller polisens (och andra myndigheters) register alla uppgifter, medan Ratsit döljer en del uppgifter, tex kommer du inte att hitta de personer som har sekretessmarkering i folkbokföringen men de uppgifterna är tillgängliga för polisen.
Citera
2018-12-06, 16:24
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Är du dum i huvudet? Det är väl självklart att polisen i sin utredning försöker få tag i eventuella vittnen? Vissa människor alltså...
Citera
2018-12-06, 23:59
  #9
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Är du dum i huvudet? Det är väl självklart att polisen i sin utredning försöker få tag i eventuella vittnen? Vissa människor alltså...

men nu var ju inte TS i det här fallet ens vittne ? hen har ju inte ens en bra relation till sina grannar? tycker det hela är märkligt, jag har heller inte nån bra relation till mina grannar, säger som mest bara hej till dom jag möter i trappan alla år thats it sen händer det inte mer spännande, hade snuten ringt till mig hade jag nog inte kunnat bidra med speciellt mycket nyttigt direkt... ytterst märkligt leta upp grannar på det här sättet trode inte polisen håll på så.. känns så jäkla långsökt på nåt sätt..

TS kanske var på jobbet den dagen dom bråkade på gatan eller whatever? såvida inte grannen nu har sagt att han var vittne eller på nåt sätt tycker jag det är fel ringa och utfråga en random granne sådär, fuck svenska polisen jäkla klåpare..
__________________
Senast redigerad av swebarb 2018-12-07 kl. 00:02.
Citera
2018-12-07, 06:17
  #10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
men nu var ju inte TS i det här fallet ens vittne ? hen har ju inte ens en bra relation till sina grannar? tycker det hela är märkligt, jag har heller inte nån bra relation till mina grannar, säger som mest bara hej till dom jag möter i trappan alla år thats it sen händer det inte mer spännande, hade snuten ringt till mig hade jag nog inte kunnat bidra med speciellt mycket nyttigt direkt... ytterst märkligt leta upp grannar på det här sättet trode inte polisen håll på så.. känns så jäkla långsökt på nåt sätt..

TS kanske var på jobbet den dagen dom bråkade på gatan eller whatever? såvida inte grannen nu har sagt att han var vittne eller på nåt sätt tycker jag det är fel ringa och utfråga en random granne sådär, fuck svenska polisen jäkla klåpare..

Även du är dum i huvudet. Just för att klargöra det du skriver så ringer polisen och frågar eller knackar på. Om det visar sig att en granne har en bra relation och vet mycket om den som blivit utsatt för brott - hur ska polisen veta det om de inte frågar? Det handlar om klassiskt polisarbete.

Du är bara en pundare som tycker att allt snuten gör är fel oavsett vad de gör. Schas tillbaka under din sten!
Citera
2018-12-07, 07:40
  #11
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det märks att folk inte ser deckare på teve eller läser Agatha Christies böcker längre.
Hade man gjort det hade man förstått att polisen går runt och knackar på hos alla grannar för att höra vad de vet om brottet som har skett.Eftersom brottet skedd i ett flerfamiljshus gör de givetvis runt i huset och frågar folk vad de sett eller hört.

Någon undrar i tråden hur polisen får tag i telefonnummer mm. Jag kan bara säga att myndigheterna ser dig bokstavligen, man kan se vart du är, vilka du har träffat, ringt till mm pga att allt är elektroniskt registrerat.

Jag såg en reklam för ett kommande program på teve där man ska spåra några personer med all möjlig teknik.
Den som lyckas hålla sig undan vinner något pris tror jag.

Vill man inte synas och att ingen myndighet ska få tag i en ska man gå "stenålderstyle" och vara utan mobiler, datorer, kontokort och annat som ger elektroniska "avtryck". Problemet i Sverige är att kontanterna ska tas bort helt om 2-3 år och det är bla för att myndigheterna ska kunna se dina elektroniska "avtryck" och som de säger "stävja brott i sin linda".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback