Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 10:39
  #1
Medlem
Jag har en mac från 2013 som fortfarande fungerar fint och är hel och ren och köpte den då för bild- och videoredigering. Har lagt det på hyllan nu och undrar om det går att modernisera den på något sett så jag kan spela nyare spel som jag spelar då och då, misstänker att det är grafikkortet som är sämre i denna dator

Alternativ om det är värt att sälja denna för att köpa en ny dator eller vad tycker ni man borde göra?

Datorns specifikation

MacBook Pro (Retina 15-tums, början av 2013)
Processor 2,7 GHz Intel Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 4000 1536 MB
(Det stod här om dagen även något i sitl med Nvidia GT650M ?)
Citera
2018-12-06, 11:51
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
Jag har en mac från 2013 som fortfarande fungerar fint och är hel och ren och köpte den då för bild- och videoredigering. Har lagt det på hyllan nu och undrar om det går att modernisera den på något sett så jag kan spela nyare spel som jag spelar då och då, misstänker att det är grafikkortet som är sämre i denna dator

Alternativ om det är värt att sälja denna för att köpa en ny dator eller vad tycker ni man borde göra?

Datorns specifikation

MacBook Pro (Retina 15-tums, början av 2013)
Processor 2,7 GHz Intel Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 4000 1536 MB
(Det stod här om dagen även något i sitl med Nvidia GT650M ?)

Det är två grafikkort i datorn, ett Nvidia GeForce 650M och ett Intel 4000. I inställningar för Strömsparare kan du ställa in hur korten ska användas av datorn.

I övrigt kan du inte göra mycket för att uppgradera den, RAM-minnet är fastlött och 16 Gb räcker hur som helst ganska långt ändå. Lagringen går att uppgradera men det är dyrt. Det är dock en bra maskin fortfarande, kan köra senaste os och kan funka fint några år till.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2018-12-06 kl. 11:53.
Citera
2018-12-06, 13:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är två grafikkort i datorn, ett Nvidia GeForce 650M och ett Intel 4000. I inställningar för Strömsparare kan du ställa in hur korten ska användas av datorn.

I övrigt kan du inte göra mycket för att uppgradera den, RAM-minnet är fastlött och 16 Gb räcker hur som helst ganska långt ändå. Lagringen går att uppgradera men det är dyrt. Det är dock en bra maskin fortfarande, kan köra senaste os och kan funka fint några år till.

yes den fungerar väldigt bra men fungerar dock sämre till spel.

Undrar då om det går att lösa detta genom byta grafikkort eller är det då bättre att sälja denna och köpa en ny eller får man inte mycket för en sådan dator nuförtiden och bättre bara att köpa helt ny?
Citera
2018-12-06, 14:12
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
yes den fungerar väldigt bra men fungerar dock sämre till spel.

Undrar då om det går att lösa detta genom byta grafikkort eller är det då bättre att sälja denna och köpa en ny eller får man inte mycket för en sådan dator nuförtiden och bättre bara att köpa helt ny?

Det går inte att byta grafikkort i den. Så vill du ha bättre prestanda för spel, sälj den och köp en spel-PC.

Värdet på den ligger på 6000-7000 kr om man kollar Blocket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback