Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-06, 11:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Svårt det där, jag förstår inte hur fler människor inte kan känna som TS gör. Nu har det inte gått så långt för mig att jag inte känner glädje över saken, men jag tror det kan ha att göra med att jag har väldigt många intressen. Jag tror att intressen och relationer är det enda som kan hålla psyket i schack medan man lever sitt liv i hamsterhjulet. Relationer blir dock svårare med åldern, speciellt om man inte vill ha barn.

Ja, vi lever ju i en slags jämförelsehets då vi tror att våra vänner på FB och Insta är så lyckliga.
OCH att vi ska självförverkliga oss.....
Skippa asociala medier och skaffa sig en hobby. Njut av dagen, imorgon kan det vara över!
Citera
2018-12-06, 12:07
  #14
Medlem
Alla problem kommer från att man måste jobba
Citera
2018-12-06, 12:10
  #15
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Om du frågar 5-åringen i dig själv, vad vill han göra?

Gå ut i skogen
Citera
2018-12-06, 12:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Gå ut i skogen

Bra, då tycker jag att du ska ta din 5-åring och gå ut i skogen. Förundras över naturen. Njut av luften.
Det är där vi hör hemma. Det är där vi hämtar kraft. Inte framför en skärm.....
Citera
2018-12-06, 13:00
  #17
Medlem
mickedansks avatar
Får man lov o anta att du alltid haft det rätt gott ställt? En som varit på botten o krälat vet som oftast o uppskatta när det är bra... Är man van vid lite är lagom mer än nog. Är man van vid lagom är väl mycket lite bättre och slutligen är man van vid mycket är helt plötsligt inget gott nog längre. Jaga kickar? Allt från fallskärm till vilken drog du vill. Börja gambla? Bygg brunnar i Afrika? Skaffa barn? Adoptera om inte annat - det ger både perspektiv och mening till en dyster vardag. Hur gammal är du? Gör en bucket-list o börja beta av? Åsse hört att pengar inte gör en lycklig men man e väl fan hellre deprimerad i en lyxvilla med porsche på uppfarten än på en bänk i en park? Synd att enda sättet att ställa om sin bortskämdhet är o bli broke, antagligen rätt definitivt om det ska fungera. Men har man haft allt och sen förlorar det lär man ju bli ännu mer deppig när man börjar inse hur jevvla bra man hade det...

Vill minnas mig ha läst att självmordssiffrorna är betydligt högre i i-länder jämfört med u-länder - det säger ju allt egentligen. Börja om från scratch så blir du snart varse vad lycka är tror jag. Eller skaffa barn som sagt.
Citera
2018-12-06, 13:53
  #18
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickedansk
Får man lov o anta att du alltid haft det rätt gott ställt? En som varit på botten o krälat vet som oftast o uppskatta när det är bra... Är man van vid lite är lagom mer än nog. Är man van vid lagom är väl mycket lite bättre och slutligen är man van vid mycket är helt plötsligt inget gott nog längre. Jaga kickar? Allt från fallskärm till vilken drog du vill. Börja gambla? Bygg brunnar i Afrika? Skaffa barn? Adoptera om inte annat - det ger både perspektiv och mening till en dyster vardag. Hur gammal är du? Gör en bucket-list o börja beta av? Åsse hört att pengar inte gör en lycklig men man e väl fan hellre deprimerad i en lyxvilla med porsche på uppfarten än på en bänk i en park? Synd att enda sättet att ställa om sin bortskämdhet är o bli broke, antagligen rätt definitivt om det ska fungera. Men har man haft allt och sen förlorar det lär man ju bli ännu mer deppig när man börjar inse hur jevvla bra man hade det...

Vill minnas mig ha läst att självmordssiffrorna är betydligt högre i i-länder jämfört med u-länder - det säger ju allt egentligen. Börja om från scratch så blir du snart varse vad lycka är tror jag. Eller skaffa barn som sagt.

Funderar på att flytta till en stuga i skogen, problemet är att man blir osäker när det inte finns likasinnade att läsa om som gjort det. Är man annorlunda är man helt ensam i världen.
Citera
2018-12-06, 14:12
  #19
Medlem
En kollega till min vän tog ledigt från jobbet i nästan ett år för att gå en kurs i att bli helt självförsörjande. Ingen aning om hur vettigt eller uppfyllande det är men kanske är något för dig om du gillar skogen osv. Googlade lite och tror att det är detta som min vän nämnde: http://www.regionvarmland.se/folkhog...lvhushallning/
Citera
2018-12-06, 16:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Funderar på att flytta till en stuga i skogen, problemet är att man blir osäker när det inte finns likasinnade att läsa om som gjort det. Är man annorlunda är man helt ensam i världen.

Här är en som insåg att livet i hamsterhjulet inte var för mig. Funderade en lång stund på vad som kunde ta död på känslan av meningslöshet. Saker som kom upp var tankar som att klara sig själv, omge sig av djur, känna att jag styr över min egen situation. Flyttade till den norrländska skogen där stugor är billiga och självförsörjning möjligt.

Bott här ett år nu. Fäller träd, odlar mat, gör projekt på huset, fixar trädgård, bakar, åker skidor på vintern och simmar varje morgon på sommaren, bygger, målar tavlor. Och så vidare.

Jag är från en av storstäderna. Har en akademisk examen och gjort karriär. Runt 30 år. Nu har jag ett lågavlönat kneg 50% men det räcker både för hus, bil, djur, nöjen och en bra levnadsstandard. I små byar måste man inte köpa alla prylar själv utan man bytlånas. Gräsklipparen en dag mot röjsågen liksom.

Jag tycker inte TS ska se problemen med att bryta sig ur hjulet utan fundera över sin situation. Kan det verkligen bli värre av att prova något nytt när varje dag känns som en meningslös plåga? Halva nöjet med att ge sig ut själv utan guidning från andra är att vardagen blir ett äventyr i sig.
Citera
2018-12-07, 09:32
  #21
Medlem
mickedansks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Funderar på att flytta till en stuga i skogen, problemet är att man blir osäker när det inte finns likasinnade att läsa om som gjort det. Är man annorlunda är man helt ensam i världen.


Där e nån serie på 10:an som handlar om folk som gör just det, du hittar den nog fort om du kollar tablån. Då är det typ Alaska el Kanada det gäller så inte helt olikt vårt klimat heller.

Kan rekommendera Peter Freuchens självbiografi på 2 delar om du vill få äventyrslusten väckt/avskräckt. Han var med och kartlagde Grönland med Knud Rasmussen. Mycket bra läsning!
Bl a hur han blir insöad under en storm när han tagit skydd jämte sin släde - då det var för kallt och fruset för att kunna gräva sig ut med händerna och han inte kom åt sina verktyg, ja då bajsar han ut en korv, låter den frysa och använder sedan den som hacka. Jag menar, GTFO. Hardcore. Kunde man då så kan man definitivt nu. Kör hårt!

Lite OT men ändå inte - Du får mark gratis på Grönland om det ligger lite avsides ✊🏻 Kan köpa dig ett hagelgevär i vilken sportbutik som helst utan några motkrav som helst. Jägarlicens på det så får du panga ner vilket djur du vill. Ta inte med isbjörnsbyxorna ut från Grönland sen bara 😆
Citera
2018-12-08, 11:24
  #22
Medlem
elopis avatar
Finns en norsk serie också som heter Där ingen skulle tro att någon kunde bo. Tror den sänds på svt så borde finnas på play, om du vill lära dig om människor som flyttat ut i skogen och så.

Lite mer hardcore och uppgiven kanske är Torgeby som skrivit Löparens hjärta. Han bodde ett par år i skogen, i typ en tipi och bara med i princip ett par sockar och en kastrull. Så sprang han dagligen. Han e fin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback