Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 04:57
  #1
Avstängd
Plaguetongues avatar
Kan man se denna från sverige och när?

https://www.iflscience.com/space/the...Qz1MGWgaUaTNho
Citera
2018-12-06, 05:00
  #2
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Kan man se denna från sverige och när?

https://www.iflscience.com/space/the...Qz1MGWgaUaTNho

Du svarade på din egen fråga med länken;

"Here’s what you need to know if you want to witness this event. In the beginning of December, 46P will be present in the sky at a declination near -20°, between the constellations Cetus and Eridanus. By its drive-by on the 16th, the comet will be midway between the Hyades and Pleiades star clusters."
Citera
2018-12-06, 05:04
  #3
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Du svarade på din egen fråga med länken;

"Here’s what you need to know if you want to witness this event. In the beginning of December, 46P will be present in the sky at a declination near -20°, between the constellations Cetus and Eridanus. By its drive-by on the 16th, the comet will be midway between the Hyades and Pleiades star clusters."

ja jag läste det men jag fattar inte vad alla saker betyder, att det är -20° kan jag tro annars är det ju mulet. Men den 16:e december kan jag se den alltså? och kan man se den med bara ögat? har ett teleskop men jag fattar inte hur man kalibrerar det för att använda go-to funktionen
Citera
2018-12-06, 06:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
ja jag läste det men jag fattar inte vad alla saker betyder, att det är -20° kan jag tro annars är det ju mulet. Men den 16:e december kan jag se den alltså? och kan man se den med bara ögat? har ett teleskop men jag fattar inte hur man kalibrerar det för att använda go-to funktionen

-20 grader declination, inte temperatur. Alltså 20 grader "under" ekvatorn. Inte säker på om den kommer vara över horisonten från Sverige sett, me. Jag är ingen astronom.
Citera
2018-12-06, 07:48
  #5
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
ja jag läste det men jag fattar inte vad alla saker betyder, att det är -20° kan jag tro annars är det ju mulet. Men den 16:e december kan jag se den alltså? och kan man se den med bara ögat? har ett teleskop men jag fattar inte hur man kalibrerar det för att använda go-to funktionen

Den är något ljussvagare än vad man kan uppfatta med blotta ögat så man behöver kikare eller teleskop och en mörk plats.

Graderna är astronomiska himmelskoordinatorer enligt vinkel och azimut. Vinkeln är vertikalt och azimut horisontellt. Stirrar man rakt norrut så stirrar man åt azimut 0. Vrid dig medurs så att du stirrar åt öster så stirrar du på azimut 90 grader. Håll armen rakt utsträckt med handflatan vinklad i 90 grader och undersidan av handflatan mot horisonten så är översidan ca 10 grader över horisonten. Vinkel 10 grader, azimut 90 grader. En fingertopp är ungefär en grad. En negativ vinkel betyder alltså att föremålet är under horisonten så det koordinatorsystemet är tidsbaserat.

Använder man rektascension och deklination så får man koordinatorer på en något mer permanent basis (Wirtanen rör sig snabbt). Just nu har Wirtanen koordinatorerna rektascension 2h 53,1m och deklination -10° 18'. Dessa siffror ska du kunna knappa in på ditt teleskop. Det är mellan konstellationerna Eridanus och Valfisken men just nu är de som sagt under horisonten. Ca 19.00 är Wirtanen väl över horisonten nästan rakt i syd ost. Altitud 14,3° azimut 139° (SO) eller rektascension 2h 55,3m deklination -9° 13'.

Heavens Above
Citera
2018-12-07, 08:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Du svarade på din egen fråga med länken;

"Here’s what you need to know if you want to witness this event. In the beginning of December, 46P will be present in the sky at a declination near -20°, between the constellations Cetus and Eridanus. By its drive-by on the 16th, the comet will be midway between the Hyades and Pleiades star clusters."
Du hade ju kunnat inkludera nästa stycke som sannolikt skulle göra TS gladare.


“By New Year's Eve, it will have rocketed on a north-northeast trajectory to a declination of +56 degrees into the constellation Lynx,” Rao wrote for Space.com. “For most midnorthern latitude locations, it will become circumpolar on the day after Christmas; in other words, just as the Big Dipper or Cassiopeia appear for most northern locations, it will neither rise nor set, but rather be visible in the northern sky all night long.”

TS, runt julafton och nyår så kommer du att kunna se den i konstellationen Lodjuret, som du hittar mellan Stora björn och Kusken.
Citera
2018-12-07, 14:33
  #7
Medlem
arcsins avatar
Närmast jorden kommer det vara den 16 december, och ligga bra till på himlen för svenska observatörer. Månen, som vid tillfället är belyst till drygt 60 %, kan vara till visst besvär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback