Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-07-16, 23:50
  #13
Medlem
Raka dig?
Peruk?
extensions?
Citera
2022-05-03, 14:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giaconda
Hej

Jag har medicinerat med Elvanse i över tre år. Jag märkte tidigt att jag fick extremt tunt hår och psykiatrin vill att jag fortsätter ta läkemedlet.

Att sluta med Elvanse är inget alternativ, och jag tror att jag kan bli hjälpt av järntillskott då jag ett flertal gånger uppvisat låga värden av järn och Elvanse ger sig på ferritin; dvs det protein som gör att kroppen tar upp järn. Men håret ser för hemskt ut nu och som kvinna är det plågsamt.

Jag vet att vid vissa läkemedelsutlösta former av håravfall, kan man få hjälp med någon typ av hårersättning av landstinget, men jag vet inte om detta bara berör cytostatika-behandling: Någon som känner till?
Och skulle det kunna vara aktuellt att få ekonomisk ersättning via patientnämnden?

Jag har ätit Elvanse i några månader. Innan åt jag concerta. Har pratat med läkare om håravfall som biverkning, och de säger bara att det inte är en biverkning av Elvanse så det måste vara något annat. Det är en biverkning av concerta så de sa bara att det kan vara pga det, men att det borde nu ha gått tbx till normalt.

Sen fick jag flera frågor om min kost osv, äter och gör precis lika som alltid, så det är nog knappast problemet.
Citera
2022-05-03, 14:51
  #15
Medlem
Har också tappat extremt mycket hår sedan jag började med Elvanse.
Tagit upp det med min sköterska mer än en gång och hon säger bara att det absolut inte är nån biverkning och skrattar bort det.
Känns inte jättekul att inte bli tagen på allvar med detta..

Har varit hos läkare och kollat alla mina värden som ser hur bra ut som helst, så det beror inte på någon brist eller liknande.
Citera
2022-08-21, 17:55
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atepe
Har också tappat extremt mycket hår sedan jag började med Elvanse.
Tagit upp det med min sköterska mer än en gång och hon säger bara att det absolut inte är nån biverkning och skrattar bort det.
Känns inte jättekul att inte bli tagen på allvar med detta..

Har varit hos läkare och kollat alla mina värden som ser hur bra ut som helst, så det beror inte på någon brist eller liknande.


Tar elvanse + attentin .

Jag har i omgångar i hela mitt vuxna liv tappat mkt hår , av säkert flera anledningar som stress , hormoner , riklig mens - lågt järnvärde , sköldsköteln .

Men så här mycket som nu minns jag bara att det har varit en gång , för massa år sedan , tror det var när jag Slutade med cipralex eller vad det hette då , en antidepp .
Och nu i vintras när jag höjde min dos av algomelantine , men efter ett tag så stoppade det .
Och sen nu när jag lade till attentin till efm .

Jag undrar om det har slutat rasa efter att er kropp vant sig ?
Och om det är någon skillnad på om man tar samma varje dag ?
Tänkte om det har med stress att göra , så kanske inte den biverkningen blir lika stor om man har hunnit vant sig .
Jag började nämligen tappa jättemycket när jag började med attentin .. sedan tyckte jag att det igen började bli lite mindre hår i duschen , nu när det har varit så varmt och sem så har jag tagit några dagar här och där av uppehåll då jag tycker det är ännu svårare med aptit o få i sig tillräckligt de dagar som jag uträttar mycket o rört på mig .
Och nu när jag igen börjat ta medicin , så var det massa hår på golvbrunnen efter dusch .
Citera
2023-05-19, 17:44
  #17
Medlem
Hej!

Ni som säger att ni blivit tunnhåriga/tappar hår?. Är det ifrån själva hårbotten som håret släpper och ni genom det blir mer tunnhårig eller går håret av och är skört, har en förmåga att enkelt gå av mitt på osv?
Citera
2023-05-19, 17:45
  #18
Avstängd
Homofants avatar
Du är körd. Typiskt knarkare som skyller sitt missbruk på diagnoser och sen inte kan ta konsekvenserna
Citera
2023-05-19, 18:49
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Du är körd. Typiskt knarkare som skyller sitt missbruk på diagnoser och sen inte kan ta konsekvenserna

Vem är körd?
Jag har och har heller aldrig haft varken diagnosen eller någon medicin för den.
Frågan har jag ställt till dem med tidigare problem åt en annan som frågat.
Citera
2023-05-19, 20:04
  #20
Avstängd
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderkakaa
Vem är körd?
Jag har och har heller aldrig haft varken diagnosen eller någon medicin för den.
Frågan har jag ställt till dem med tidigare problem åt en annan som frågat.

Det där "frågar åt en annan som frågat" är lika urvattnat som vatten. Det är ju dig det handlar om. Tror du att vi på FB inte läst det innan?

Jävla pundare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback