Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 21:12
  #1
Medlem
evenes avatar
Var hemma och krökade med några kompisar för någon vecka sedan och en av mina kompisar hade köpt ett par flaskor vin som hans granne hade bryggt på svarta vinbär. Vilket var det absolut godaste jag druckit i hela mitt liv. Det var godare än alla olika sorters läsk som finns på marknaden, all öl och alla groggar/drinkar. Om jag någon gång blir alkolist så är det fan detta fin jag ska sitta och dricka hela dagarna.

Är det någon som vet hur man gör då man brygger eget vin? Blir det stor skillnad i tillverkningen om jag ska brygga på svarta vinbär? Rekommenderar alla starkt att testa!
Citera
2018-12-05, 21:28
  #2
Medlem
MiniDiscs avatar
Jag rekommenderar att göra creme de cassis och sedan blanda det med valfritt vin. Kallas Kir.

Man behöver bara lite vodka och sedan massor av svarta vinbär. Det ska dra med bären i 6 månader, sedan lagrar utan bären. Socker ska också tillsättas. Glöm inte att mosa till bären så vodkan går in i dem.

När du väl gjort allt detta jobb så har du en flaska creme de cassis som länge kan användas för att smaksätta vin.
Citera
2018-12-05, 21:29
  #3
Moderator
Elrosss avatar
Jag kan ytterst lite om det men en länk för att få de första kunskaperna https://receptfavoriter.se/matartikl...-och-baer.html.

Jag vet inte varför men det lät väldigt gott med vin gjort på svartvinbärs och försöker se om det går att få tag på någonstans.
Citera
2018-12-05, 21:51
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Rekommenderar även blåbär! Det lirar fint att kombinera och göra svartablåbärsvin
Citera
2018-12-05, 21:56
  #5
Medlem
evenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniDisc
Jag rekommenderar att göra creme de cassis och sedan blanda det med valfritt vin. Kallas Kir.

Man behöver bara lite vodka och sedan massor av svarta vinbär. Det ska dra med bären i 6 månader, sedan lagrar utan bären. Socker ska också tillsättas. Glöm inte att mosa till bären så vodkan går in i dem.

När du väl gjort allt detta jobb så har du en flaska creme de cassis som länge kan användas för att smaksätta vin.


Grymt! Ska absolut testa, låter bra gott
Citera
2018-12-05, 21:57
  #6
Medlem
evenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Rekommenderar även blåbär! Det lirar fint att kombinera och göra svartablåbärsvin


Låter riktigt gott! Lätt värt att testa
Citera
2018-12-05, 23:34
  #7
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Hembränning och dryckestillverkning
/Moderator
Citera
2018-12-06, 09:58
  #8
Medlem
AX64s avatar
Att göra fruktvin är extremt enkelt. Det sker i princip av sig självt. Det du behöver är en plastdunk eller tunna, ett jäsrör, rent vatten, bär eller frukt, eventuellt extra socker och starkvinsjäst. Eventuellt vill du komplettera med oechslemätare för att kontrollera hur vinet jäser och hur alkoholstarkt det är.

Kort beskrivet:
1) Koka upp bären, vattnet och sockret och låt koka någon halvtimme.
2) Häll över allt i din dunk eller tunna. Lämna 5-10 centimeter luft.
3) Ställ ut i kylan tills detta kommit ner till rumstemperatur.
4) Kör i jästen (en påse till 10 liter och två till 25 ungefär) och vispa runt ordentligt.
5) På med jäsröret och ställ behållaren där du har en temperatur kring 20 grader.
6) Vänta tills det slutat bubbla i jäsröret eller mät med oechslemätare om vinet är utjäst.
7) Buteljera, eller för all del - kör ner ett sugrör och se hur långt du kommer innan du däckar.

Vad gäller förhållandet mellan bär, socker och vatten beror allt på hur mycket vin du vill ha och hur starkt det ska vara. Till 25 liter vin skulle jag använda omkring 10-12 kg bär, 3-4 kilo socker, och sen toppa upp till 25 liter med vatten.
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-12-06 kl. 10:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback