Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 08:09
  #25
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Detta blir ju en bedömningsfråga egentligen. Man kan säga att anbud (priset de föreslagit) och accept (att du godtagit priset) gäller. Ni har ett avtal och det är det som gäller. Men det finns undantag. Om jag till exempel säljer, av misstag, en bil till dig för en krona istället för 1000000 kronor för att jag satte decimalen fel, så är det inte längre så att "anbud och accept" gäller. Du borde ha förstått att något var fel.

Om du står fast vid att bilen är din till priset ni kommit överens om så måste de stämma dig i tingsrätten för att få tillbaka sin bil. Om domstolen då finner att du borde förstått att priset var för lågt så kan du komma att behöva betala tillbaks pengarna och rättegångskostnader.

Generalrådet i de här fallen brukar vara "försök komma överens". Alltså typ mötas på mitten. Jag är inte så förtjust i det här rådet även om jag förstår rent intellektuellt att det är bäst. Har man rätt har man ju rätt, liksom.

I ditt fall hade jag nog sagt att priset gäller och hänvisat dom till tingsrätten om de ville bryta avtalet. De kommer inte riskera att förlora ett sådant mål och få betala dina kostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Min bedömning är att felet inte är tillräckligt stort för att han "borde ha insett" det. Men svaret får vi inte på Flashback utan av en tingsrätt.


Håller med, att få en rabatt på 60k på en bil med värde på 300k som dessutom är en demobil är inte tillräckligt för att köparen uppenbarligen skall förstå att rabatten är oskälig. Visst nu är det ju rätten som avgör, men 20% avdrag är inte oskäligt i mina ögon utan snarare en "bra deal". Skillnad hade varit 50% av ursprungsvärdet eller liknande.
__________________
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2018-12-06 kl. 08:12.
Citera
2018-12-06, 08:20
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Håller med, att få en rabatt på 60k på en bil med värde på 300k som dessutom är en demobil är inte tillräckligt för att köparen uppenbarligen skall förstå att rabatten är oskälig. Visst nu är det ju rätten som avgör, men 20% avdrag är inte oskäligt i mina ögon utan snarare en "bra deal". Skillnad hade varit 50% av ursprungsvärdet eller liknande.


Jag kan bara hålla med: 20% på en demobil av utgående modell låter nog ganska rimligt.
Har själv varit och tittat på några då i men något högre prisklass men då har faktiskt rabatterna legat mellan 25-30% men då har det handlat om förra årets modell.
Finns ett antal BMWn ute till salu demovagnar årsmodell 2018 som är nedsatta från drygt 500000 till stax över 350000
Så svar till TS: VDu har nog inget att frukta rent Juridiskt sen kanske du skall kolla med generalagenten'+
Handlar det om en Aukturiserad firma så skulla jag gissa att ledningen eller generalagenten inte riktigt skulle uppskatta vad din säljare försöker göra.
Citera
2018-12-10, 08:21
  #27
Medlem
Hur går det här då?
Citera
2018-12-11, 01:40
  #28
Medlem
hnkls avatar
Har varit i kontakt med en konsumentrådgivare i min kommun. Den personen är nu i kontakt med en jurist från Motormännen för att få klarhet i exakt vad som gäller. Skulle fått svar i dag, men har inte hört något ännu. Bilfirman har inte hört av sig men är informerade om att jag tagit kontakt med en rådgivare för att få klarhet i det hela.

Uppdaterar så fort jag får svar, samt hur tvisten utvecklar sig.
Citera
2018-12-11, 10:26
  #29
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Har varit i kontakt med en konsumentrådgivare i min kommun. Den personen är nu i kontakt med en jurist från Motormännen för att få klarhet i exakt vad som gäller. Skulle fått svar i dag, men har inte hört något ännu. Bilfirman har inte hört av sig men är informerade om att jag tagit kontakt med en rådgivare för att få klarhet i det hela.

Uppdaterar så fort jag får svar, samt hur tvisten utvecklar sig.

Spännande tråd, och intressant läge...ser fram emot en uppdatering.
Citera
2018-12-11, 21:18
  #30
Medlem
hnkls avatar
Uppdatering

Rådgivaren hörde i dag av sig. Hon hade nu varit i kontakt med en jurist och det var inga konstigheter enligt juristen. Avtalet gäller. Juristen ansåg inte heller att jag skulle handlat i ond tro.

Fick en reklamationsmall skickad till mig. Den har jag i dag skickat till bilhandlaren. I reklamationen tar jag upp att jag handlat i god tro. Med tanke på att det var en demobil samt en utgående generation finns ingen anledning att reagera på priset. Jag som köpare litade på att den fackmannamässiga säljaren. Påpekade även att säljaren själv inte reagerat på priset vid de två tillfällena vid träffats.

Jag skrev även vad jag önskar, och det är att firman tar sitt ansvar och erkänner att de gjort fel och att gällande avtal fortsätter att gälla.

De har fått 7 arbetsdagar på sig att återkomma skriftligt. Om de återkommer med svar om att jag ändå ska betala så kommer reklamationen samt deras svar att skickas till ARN.
__________________
Senast redigerad av hnkl 2018-12-11 kl. 21:24.
Citera
2018-12-11, 22:52
  #31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Uppdatering

Rådgivaren hörde i dag av sig. Hon hade nu varit i kontakt med en jurist och det var inga konstigheter enligt juristen. Avtalet gäller. Juristen ansåg inte heller att jag skulle handlat i ond tro.

Fick en reklamationsmall skickad till mig. Den har jag i dag skickat till bilhandlaren. I reklamationen tar jag upp att jag handlat i god tro. Med tanke på att det var en demobil samt en utgående generation finns ingen anledning att reagera på priset. Jag som köpare litade på att den fackmannamässiga säljaren. Påpekade även att säljaren själv inte reagerat på priset vid de två tillfällena vid träffats.

Jag skrev även vad jag önskar, och det är att firman tar sitt ansvar och erkänner att de gjort fel och att gällande avtal fortsätter att gälla.

De har fått 7 arbetsdagar på sig att återkomma skriftligt. Om de återkommer med svar om att jag ändå ska betala så kommer reklamationen samt deras svar att skickas till ARN.
Bra agerat Hoppas att alla nervvrak på FB som mer eller mindre i panik gör helt fel saker så fort dom blir stressade, tar intryck.
Citera
2019-06-02, 14:26
  #32
Medlem
hnkls avatar
Här kommer en snabb uppdatering för de som legat sömnlösa under nätterna.

Den 11/12 2018 skickade jag som nämnt i tidigare inlägg en reklamation till bilfirman. De fick 7 arbetsdagar på sig att återkomma med ett skriftligt svar.

Den 20/12 2018 återkom en representant för bilfirma med ett svar. I det skriftliga svaret bad personen om ursäkt för det dåliga bemötandet, men kort och gott menade personen att de fortfarande ansåg att jag borde uppmärksammat att priset var fel. I svaret kom man även med ett förslag om att dela på kostnaden.

Samma dag skickade jag ett svar på mejlet. Min ståndpunkt stod dock kvar, precis som reklamationen beskrev. Jag bad firman återkomma med exakta summor som de vill att varje part skulle stå för, eftersom de i föregående mejl skrev att vi skulle dela på ”felet”. Jag bad om att alla summor skulle finns med och att det klart och tydligt skulle stå vem och hur mycket varje part skulle betala.

Bilfirman har inte återkommit med ett svar sedan dess. Det är nu den 2/6 2019, och senaste kommunikationen med bilfirma var 20/12 2018.

Jag har lagt det här bakom mig och förhoppningsvis tog bilfirman sitt förnuft till fånga och insåg att de gjorde ett misstag.
__________________
Senast redigerad av hnkl 2019-06-02 kl. 14:28.
Citera
2019-06-02, 17:35
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Här kommer en snabb uppdatering för de som legat sömnlösa under nätterna.

Den 11/12 2018 skickade jag som nämnt i tidigare inlägg en reklamation till bilfirman. De fick 7 arbetsdagar på sig att återkomma med ett skriftligt svar.

Den 20/12 2018 återkom en representant för bilfirma med ett svar. I det skriftliga svaret bad personen om ursäkt för det dåliga bemötandet, men kort och gott menade personen att de fortfarande ansåg att jag borde uppmärksammat att priset var fel. I svaret kom man även med ett förslag om att dela på kostnaden.

Samma dag skickade jag ett svar på mejlet. Min ståndpunkt stod dock kvar, precis som reklamationen beskrev. Jag bad firman återkomma med exakta summor som de vill att varje part skulle stå för, eftersom de i föregående mejl skrev att vi skulle dela på ”felet”. Jag bad om att alla summor skulle finns med och att det klart och tydligt skulle stå vem och hur mycket varje part skulle betala.

Bilfirman har inte återkommit med ett svar sedan dess. Det är nu den 2/6 2019, och senaste kommunikationen med bilfirma var 20/12 2018.

Jag har lagt det här bakom mig och förhoppningsvis tog bilfirman sitt förnuft till fånga och insåg att de gjorde ett misstag.

Ok! De har i teorin tre år på sig.
Har du haft andra kontakter med företaget under tiden? Är det på samma ställe du förväntas lämna bilen på service och köpa allehanda reservdelar?
Citera
2019-06-03, 11:28
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Här kommer en snabb uppdatering för de som legat sömnlösa under nätterna.

Den 11/12 2018 skickade jag som nämnt i tidigare inlägg en reklamation till bilfirman. De fick 7 arbetsdagar på sig att återkomma med ett skriftligt svar.

Den 20/12 2018 återkom en representant för bilfirma med ett svar. I det skriftliga svaret bad personen om ursäkt för det dåliga bemötandet, men kort och gott menade personen att de fortfarande ansåg att jag borde uppmärksammat att priset var fel. I svaret kom man även med ett förslag om att dela på kostnaden.

Samma dag skickade jag ett svar på mejlet. Min ståndpunkt stod dock kvar, precis som reklamationen beskrev. Jag bad firman återkomma med exakta summor som de vill att varje part skulle stå för, eftersom de i föregående mejl skrev att vi skulle dela på ”felet”. Jag bad om att alla summor skulle finns med och att det klart och tydligt skulle stå vem och hur mycket varje part skulle betala.

Bilfirman har inte återkommit med ett svar sedan dess. Det är nu den 2/6 2019, och senaste kommunikationen med bilfirma var 20/12 2018.

Jag har lagt det här bakom mig och förhoppningsvis tog bilfirman sitt förnuft till fånga och insåg att de gjorde ett misstag.

Ja, misstaget lär ligga hos bilfirman.
Enligt konsumentlagen gäller skrivet avtal - och inte bara det, utgiven offert gäller under tid som "anses skälig" (något luddigt). Men om båda är överens om en offert och avtal har skrivits på offerten i fråga, så gäller även det. Återigen - även en lämnad offert ska vara gott nog för att du ska få köpa till det priset (om inget annat sägs i något finstilt).
Citera
2019-06-03, 16:39
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Ja, misstaget lär ligga hos bilfirman.
Enligt konsumentlagen gäller skrivet avtal - och inte bara det, utgiven offert gäller under tid som "anses skälig" (något luddigt). Men om båda är överens om en offert och avtal har skrivits på offerten i fråga, så gäller även det. Återigen - även en lämnad offert ska vara gott nog för att du ska få köpa till det priset (om inget annat sägs i något finstilt).

Det är inte absolut, det finns undantag, men det har redan avhandlats i tråden.
Citera
2019-06-03, 22:15
  #36
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Här kommer en snabb uppdatering för de som legat sömnlösa under nätterna.

Den 11/12 2018 skickade jag som nämnt i tidigare inlägg en reklamation till bilfirman. De fick 7 arbetsdagar på sig att återkomma med ett skriftligt svar.

Den 20/12 2018 återkom en representant för bilfirma med ett svar. I det skriftliga svaret bad personen om ursäkt för det dåliga bemötandet, men kort och gott menade personen att de fortfarande ansåg att jag borde uppmärksammat att priset var fel. I svaret kom man även med ett förslag om att dela på kostnaden.

Samma dag skickade jag ett svar på mejlet. Min ståndpunkt stod dock kvar, precis som reklamationen beskrev. Jag bad firman återkomma med exakta summor som de vill att varje part skulle stå för, eftersom de i föregående mejl skrev att vi skulle dela på ”felet”. Jag bad om att alla summor skulle finns med och att det klart och tydligt skulle stå vem och hur mycket varje part skulle betala.

Bilfirman har inte återkommit med ett svar sedan dess. Det är nu den 2/6 2019, och senaste kommunikationen med bilfirma var 20/12 2018.

Jag har lagt det här bakom mig och förhoppningsvis tog bilfirman sitt förnuft till fånga och insåg att de gjorde ett misstag.
Du kan vara helt lugn. De behöver stämma dig i tingsrätten för att få några pengar och de kommer aldrig göra det. De skulle heller aldrig vinna en sådan tvist. Ingen chans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback