Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 20:07
  #1
Medlem
Lenovo L440 skulle uppgraderas från HDD till SSD och 1x4gb till 2x8gb.

Jag har problem med att hitta mer än 8gig. Kollar bios och inställning i OS. Inget svar på varför ramplatser två inte funkar.

Jag öppnar upp och ser till min förskräckelse att en liten liten pinne i Connectorn är lite böjd uppåt. Mycket förvånande för en aldrig använd. Minnesplats.

En pin är fuck i Connectorn. Kan detta åtgärdas hos reparatör?
Citera
2018-12-06, 07:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Lenovo L440 skulle uppgraderas från HDD till SSD och 1x4gb till 2x8gb.

Jag har problem med att hitta mer än 8gig. Kollar bios och inställning i OS. Inget svar på varför ramplatser två inte funkar.

Jag öppnar upp och ser till min förskräckelse att en liten liten pinne i Connectorn är lite böjd uppåt. Mycket förvånande för en aldrig använd. Minnesplats.

En pin är fuck i Connectorn. Kan detta åtgärdas hos reparatör?

Ja det kan det, men det kostar.
Är du stadig på handen kan du försöka böja den rätt igen.
Se då till att batteriet är urtaget och nätdelen inte är inkopplad.
Tänk på ha att ha naturmaterial i kläderna på dig. Ylle och plastmaterial genererar statisk elektricitet som kan bränna andra omkringliggande kretsar.
__________________
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2018-12-06 kl. 08:28.
Citera
2018-12-06, 08:16
  #3
Medlem
TheAntiheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Ja det kan det, men det kostar.
Är du stadig på handen kan du försöka böja den rätt igen.
Se då till att batteriet är urtaget och nätdelen inte är inkopplad.
Tänk på ha att ha naturmaterial kläder på dig. Ylle och plastmaterial genererar statisk elektrisitet som kan bränna andra omkringliggande kretsar.

Se också till att "tömma" eventuell spänning som kan finnas kvar i komponenterna. Håll power-knappen intryckt en liten stund efter att batteri och nätsladd är urkopplad.
Citera
2018-12-06, 08:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAntihero
Se också till att "tömma" eventuell spänning som kan finnas kvar i komponenterna. Håll power-knappen intryckt en liten stund efter att batteri och nätsladd är urkopplad.
Detta eftersom av/på knappen ligger med ett motstånd kopplat från spänningsmatning och andra änden mot jord.
Man sänker då alla kretsar som är direkt kopplade till spänningsmatning mot jord och komponenter som kan lagra spänningen urladdas.
En riktig kortslutning blir det aldrig då det går över ett motstånd.
Betyder m.a.o., ingen fara.
Citera
2018-12-06, 21:12
  #5
Medlem
Tusen tack. Jag har en guldsmed i familjen som ska löda rätt pinnen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback