Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-05, 20:01
  #1
Medlem
Scott Danielss avatar
Någon som vet varför det är en metallplatta mitt bland kaklet i detta badrum? Någon slags spolbrunn för avloppet eller liknande?

https://imgur.com/PzaTdsc
Citera
2018-12-05, 20:11
  #2
Medlem
DyslexiKungens avatar
Precis som du säger,det är en spolbrunn, funktionen är att möjliggöra renspolning av avloppsrören.
Citera
2018-12-05, 20:29
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Precis som du säger,det är en spolbrunn, funktionen är att möjliggöra renspolning av avloppsrören.
Jag har aldrig sett ett sådant lock men det stämmer säkert. Hur sitter det fast? Jag ser inga skruvar på bilden. Eller sitter det inte fast utan bara ligger löst?
Citera
2018-12-05, 20:33
  #4
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har aldrig sett ett sådant lock men det stämmer säkert. Hur sitter det fast? Jag ser inga skruvar på bilden. Eller sitter det inte fast utan bara ligger löst?

Den sitter löst, skruvmejsel eller dylikt på sidan bara och lyfter upp..
Citera
2018-12-05, 21:10
  #5
Medlem
Scott Danielss avatar
Hmm, den sitter inte löst. Borde det inte låta ihåligt (vilket det inte gör) om man knackar på den om det är en spolbrunn? Finns två st på golvet och två på väggen.
Citera
2018-12-05, 21:44
  #6
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Hmm, den sitter inte löst. Borde det inte låta ihåligt (vilket det inte gör) om man knackar på den om det är en spolbrunn? Finns två st på golvet och två på väggen.

Ja det stämmer, märkligt att du har två på väggen också.Då kan vi glömma spolbrunnen.
Citera
2018-12-05, 23:01
  #7
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Hmm, den sitter inte löst. Borde det inte låta ihåligt (vilket det inte gör) om man knackar på den om det är en spolbrunn? Finns två st på golvet och två på väggen.

Sitter dem jämnt utspridda?

Annars kanske det är någon som tyckte det var snyggt att ha lite metall i kaklet?
Citera
2018-12-05, 23:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Precis som du säger,det är en spolbrunn, funktionen är att möjliggöra renspolning av avloppsrören.
Hmmmmm........Har ALDRIG sett en spolbrunn i en vanlig lägenhet eller i ett vanligt hus.
Måste vara vääääldigt ovanligt (om det ens finns).
Citera
2018-12-05, 23:34
  #9
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Hmm, den sitter inte löst. Borde det inte låta ihåligt (vilket det inte gör) om man knackar på den om det är en spolbrunn? Finns två st på golvet och två på väggen.
Det låter märkligt. Det verkar snarare som ett dåligt försök till speciell design. Sånt som vanligt folk inte begriper. Det lyckades.
Citera
2018-12-06, 00:35
  #10
Medlem
Den är ju hårdfogad runt om, så det är nog en "designplatta". 10x10 på plupp antar att det är 15x15 på väggarna med en fartrand 🙂 Så standard det kan bli, nog därför man "piffat" upp det med dessa underbara metallplattor
Citera
2018-12-06, 01:52
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Hmmmmm........Har ALDRIG sett en spolbrunn i en vanlig lägenhet eller i ett vanligt hus.
Måste vara vääääldigt ovanligt (om det ens finns).
Jag har en spolbrunn i källaren i min villa i form av ett gjutjärnslock i betonggolvet.
Citera
2018-12-06, 17:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har en spolbrunn i källaren i min villa i form av ett gjutjärnslock i betonggolvet.
ja....jo.....alltså.........................
"vanliga avloppsbrunnar" (eller vad det nu heter) finns ju lite överallt i både hus o lgh.
Spolbrunnar som finns just för att spola(rengöra) avloppsledningar är desto ovanligare i villa o lgh.

Men det kanske är så att man kallar samma sak vid olika namn?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback