Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-04, 11:06
  #13
Medlem
Epimetheuss avatar
Trafikförsäkringsföreningen ersätter skador som en trafikförsäkring skulle ha ersatt, om en sådan saknas.
Räkna dock med att dom kommer att föra en regresstalan mot dig i efterhand.
Citera
2019-01-07, 12:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medberoende80
Behöver råd och tips från nån som varit med om liknande.
Jag har en moped, oförsäkrad moped klass 2, i källaren. En vän lånade den, hen körde omkull och skadade sig och mopeden. Mopeden skiter jag i, men min vän har fått skador som kommer vara bestående. Kan hen få någon ersättning på något vis?
Jag hade den oförsäkrad då jag inte tänkt den skulle användas på en tid. Min vän körde den då hen hade försovt sig o hade bråttom till jobbet. Jag var inte tillgänglig på tele alls, så fanns ingen tid att fråga om diverse försäkringar.
Kan min vän få.ersättnig för sina personskador på något sätt?

Så mopeden togs olovandes, rent tekniskt en stöld alltså, eller iaf olovlig förfågande?

Det är också en aspekt att vara medveten om. Bra att ha till hands om DU skulle bli krävd på skadestånd såsom mopedens formelle ägare.
Citera
2019-01-07, 19:20
  #15
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Så mopeden togs olovandes, rent tekniskt en stöld alltså, eller iaf olovlig förfågande?

Det är också en aspekt att vara medveten om. Bra att ha till hands om DU skulle bli krävd på skadestånd såsom mopedens formelle ägare.
Hur skulle mopedens ägare kunna bli krävs på skadestånd..?
För övrigt så har vi ju fri sjukvård i Sverige, så den kostnaden behöver inte belasta vare sig olycksoffret eller mopedens ägare. Ev. invaliditetsersättning kan eventuellt fås från den drabbades olycksfallsförsäkring, lite beroende på villkoren i den.
Citera
2019-01-07, 19:24
  #16
Medlem
Var kompisen påväg till jobbet täcks troligen kompisen av arbetsgivarens olycksfallsförsäkring.
Kolla med arbetsgivaren. Och även kompisens hemförsäkring. Moped klass 2 är det en sån som kräver körkort?
Citera
2019-01-10, 10:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Moped klass 2 är det en sån som kräver körkort?
Moped klass 2 är den långsammare varianten, dvs 25 km/h.

Förarbevis behövs för yngre förare:

Citat:
Körkortskrav: Körkort, traktorkort, eller förarbevis för moped klass II. Om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 krävs ingen särskild behörighet.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...oped-klass-II/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback