Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 17:32
  #1
Medlem
Hejsan! Det visar säg att jag fick omtenta i fysik 1.

Fick många svar med (1) poäng istället för (2) för att jag får rätt svar, men har väl slarvat/ej förklarar tillräckligt bra.

Någon som kan ge tips på hur jag ska göra? har ju missat att förklara lösning med ord först, si-enheter lite här och där.. en uppgift fick jag (2) där jag hade förklarat och haft si-enheter.. varför gjorde jag inte detta på de andra?

Svarade fel och avrundade inte.

Hur brukar ni svara på era tentor? alltid si-enheter och korta förklaringar med ord eller?
Citera
2018-12-05, 17:47
  #2
Medlem
Vad sägs om att fråga den som rättat tentan?
Citera
2018-12-05, 17:55
  #3
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Att svara i fel enhet alternativt ingen enhet alls är ett riktigt brutalt misstag att göra på högskoletentor. Det ska sitta i ryggmärgen. Brukade i princip aldrig skriva några förklaringar i form av hela meningar på matte/fysiktentor, om det inte absolut krävdes. Det är bra att med en liten titel skriva vad för ekvationer man ställer upp, t.ex. kraftevkationer. Numrera ekvationerna. Därefter kan du använda ekvationers nummer och implikationspilar för att visa dina resonemang fram till lösning.

Har aldrig varit med om någon tenta där man måste förklara sin lösning i text parallellt med sina beräkningar.
Citera
2018-12-16, 02:48
  #4
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Att svara i fel enhet alternativt ingen enhet alls är ett riktigt brutalt misstag att göra på högskoletentor. Det ska sitta i ryggmärgen. Brukade i princip aldrig skriva några förklaringar i form av hela meningar på matte/fysiktentor, om det inte absolut krävdes. Det är bra att med en liten titel skriva vad för ekvationer man ställer upp, t.ex. kraftevkationer. Numrera ekvationerna. Därefter kan du använda ekvationers nummer och implikationspilar för att visa dina resonemang fram till lösning.

Har aldrig varit med om någon tenta där man måste förklara sin lösning i text parallellt med sina beräkningar.

Tror du glömde ett "inte" där i sista stycket.

Till TS: I fysik 1 är det inte så noga då fysiken är rätt basic (även om det inte känns så för dig). Med det menar jag att räcker att skriva en mening eller två om var du får dina ekvationer ifrån så att det inte ser ut som att siffror/resultat kommer från tomma intet. Ta termodynamiken till exempel. Låt säga att du har det klassiska problemet där en isbit smälter i ett glas vatten, vad är jämviktstemperaturen? Du kanske börjar med att energin som upptas av isbiten är densamma som avges av vattnet, därav får du dessa ekvationer och så vidare. Eller så här, för att smälta isbiten krävs så här mycket energi vilket du beräknar genom den här formeln. Kan vattnet smälta all is? Ja (nej) det kan den (inte).

Viktigt är även att du skriver ut dimensionerna, precis som de andra skriver: Du vill kunna se att vänsterledet och högerledet har samma dimensioner/enheter. Om inte är något fel.
Citera
2018-12-16, 11:46
  #5
Medlem
Det där med dimensioner är viktigt. Många problem kan lösas genom att bara titta på dimensionerna. Enkelt exempel: Densitet mäts i kg/m^3. Då fordras inte mycket intelligens för att gissa att jag får fram vikten genom att multiplicera densiteten med volymen. Enheten för kraft är N som kan skrivas som kg*m/s^2. Kan vara användbart. Fel dimension i svar och uträkningar kan leda till 0 p.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback