Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-06, 19:19
  #13
Medlem
HasseBanans avatar
Jag var tvungen att sluta med kaffet för ca 10 år sedan eftersom jag fick panikångest av det (koffeinet och garvsyran antagligen). Det kunde räcka med en enda mugg för att panikångesten skulle triggas igång, och då hade jag druckit ca 4-5 muggar kaffe om dagen i många år.

Men hör och häpna, så har jag vid passerade 40 år börjat dricka kaffe igen, och nu känns det mer lugnande än uppstressande. Kaffe är ju ett nervgift så det påverkar nog hur man mår psykiskt i övrigt när det gäller effekten av det.
Citera
2018-12-06, 19:30
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag var tvungen att sluta med kaffet för ca 10 år sedan eftersom jag fick panikångest av det (koffeinet och garvsyran antagligen). Det kunde räcka med en enda mugg för att panikångesten skulle triggas igång, och då hade jag druckit ca 4-5 muggar kaffe om dagen i många år.

Men hör och häpna, så har jag vid passerade 40 år börjat dricka kaffe igen, och nu känns det mer lugnande än uppstressande. Kaffe är ju ett nervgift så det påverkar nog hur man mår psykiskt i övrigt när det gäller effekten av det.
Det stämmer på mig också. Jag tycks ha utvecklat någon form av intolerans och mår mycket bra utan koffein även om påståenden om att adhd symptom berodde på kaffet visat sig vara fullständigt fel samma sak med sömnproblemen, de är lika med eller utan koffein. Jag blir grinigare och mår sedan inte riktigt bra psykiskt på kaffe och känner mig normal utan. Inser att flera år med någon form av överkänslighet gått utan att jag förstått det då jag druckit större mängder kaffe dagligen i 22 år och det här pågått under några år bara. Obehag och ångest, sitter jag och känner nu efter att ha druckit 3-4 koppar idag. Igår 2 och kände mig inte heller okej medan jag mått toppen av att varit helt utan kaffe övriga dagar. Jag måste sluta en gång för alla tror jag allvarligt talat. Det får bli decembers mål.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback