Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 14:56
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man använda en manuell kaffekvarn för att mala bönor (inte kaffebönor) i stället för en vanlig högljudd elektrisk blender? Hur malde man bönor förr i tiden när blenders och elektricitet inte fanns?
Citera
2018-12-05, 14:59
  #2
Medlem
AX64s avatar
Ja då, men de gamla kaffekvarnarna är ett helvete att rengöra från allt som inte är torrt (som kaffe). Provade själv med jordnötter och fick slänga kvarnen då det resulterande "jordnötssmöret" inte gick att få ut.
Citera
2018-12-05, 15:21
  #3
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Ja då, men de gamla kaffekvarnarna är ett helvete att rengöra från allt som inte är torrt (som kaffe). Provade själv med jordnötter och fick slänga kvarnen då det resulterande "jordnötssmöret" inte gick att få ut.

Jag provade mala torkade bär i min elektriska kaffekvarn och det tog helt stopp. Det har suttit fast där och jag kommer nog inte använda den igen.
Citera
2018-12-05, 15:32
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag provade mala torkade bär i min elektriska kaffekvarn och det tog helt stopp. Det har suttit fast där och jag kommer nog inte använda den igen.

Aha, du menade en sådan? Jag tänkte du menade en sådan där manuell i trä, som man får handveva. Elektriska kanske funkar bättre även till annat än kaffe.
Citera
2018-12-05, 17:07
  #5
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Aha, du menade en sådan? Jag tänkte du menade en sådan där manuell i trä, som man får handveva. Elektriska kanske funkar bättre även till annat än kaffe.

Jag menade en handveva. Jag har både en manuell och en elektrisk. Den manilla var dock ganska dyr så jag vill inte förstöra den i onödan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback