Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-05, 14:52
  #1
Medlem
Greenskys avatar
Rör mig mycket ute på vägarna och tycker mig mer och mer se dom överallt, håller dom på att ta över marknaden? Räkna själva förbi-åkande ekipage på valfri Europa-väg ni som inte tror mig. Ni som kör MAN, är ni nöjda? Är dom billigare? Bättre service? Eller vad.. Jämfört med Scania och Volvo?
Citera
2018-12-05, 15:33
  #2
Medlem
FrenchCos avatar
Är det i Skåne kan det väl bero på att dom har ett helt nytt truckcenter där dom kanske har satsat mer på eftermarknad, försäljning och är mer tillgängliga på plats än vad dom har varit förut?
Citera
2018-12-05, 15:38
  #3
Medlem
Salama-Blixts avatar
Träffade en lastbilschaufför som blev förare till företagets nya MAN-lastbil. Han ville tillbaka till sin "gamla" Scania.
MAN är billigare än Scania och Volvo. Senaste Scania-lastbilen är överlägen att köra, äga mm, trots en dyrare prislapp.
Har kört allt. "Svenska" lastbilar är bäst. Kinesiska är skit, än så länge. Koreanerna blir bättre även om dom också saknar kunskap om hjulgeometri för tunga fordon.

Jag låter ju precis som en säljare
Citera
2018-12-05, 16:04
  #4
Medlem
Dålig komfort, hårda säten, på AC:n är det allt eller inget som gäller, växellådan är av usel kvalitét och hugger i växlarna, skåpen läcker vatten, servicen är kass -man lämnar in bilen och får tillbaka den utan åtgärd ("fanns inga delar hemma" nähä, men kanske beställa hem då?) osv osv. Men billigare i inköp är dom ju, företag gillar sånt.
Citera
2018-12-05, 20:15
  #5
Medlem
Aldrig hört någon som varit nöjd med dom.

Men är dom verkligen så vanliga ? (Förutom bland öststatsfolket)
Citera
2018-12-05, 22:00
  #6
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Aldrig hört någon som varit nöjd med dom.

Men är dom verkligen så vanliga ? (Förutom bland öststatsfolket)

Jag är ute och kör mycket (pallar inte sitta på kontor) tycker de dominerar vägarna och börjar därför bli nyfiken att själv skaffa en sådan men vad är fördelarna i jämförelse med Volvo och Scania?
Citera
2018-12-05, 22:01
  #7
Medlem
Offices avatar
Kör inte lastbil men tycker MAN är så grymt fult konstruerade, de känns plastiga rakt igenom. Sen har de vissa reservdelar som är helt sinnessjukt dyra. Volvo och Scania är också dyrt om man köper original givetvis, men några produkter från MAN sticker verkligen ut och jag fantiserar ibland om hur jag skulle ha bränt upp verkstaden om de hade fakturerat mig sådana belopp.
Citera
2018-12-05, 22:10
  #8
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Kör inte lastbil men tycker MAN är så grymt fult konstruerade, de känns plastiga rakt igenom. Sen har de vissa reservdelar som är helt sinnessjukt dyra. Volvo och Scania är också dyrt om man köper original givetvis, men några produkter från MAN sticker verkligen ut och jag fantiserar ibland om hur jag skulle ha bränt upp verkstaden om de hade fakturerat mig sådana belopp.
Dom är ju snygga som f-n ju? googla själv.. Volvo och Scania är ju själva helt kass att ha att göra med vad beträffar verkstadsräkningar.
Citera
2018-12-05, 22:16
  #9
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Dom är ju snygga som f-n ju? googla själv.. Volvo och Scania är ju själva helt kass att ha att göra med vad beträffar verkstadsräkningar.
Lägger ingen värdering i utseendet som sådant, det är mer den där tyska klena rackliga serieproduktionsplasten jag stör mig på.
Citera
2018-12-06, 18:30
  #10
Medlem
Kontokurts avatar
Jag har fått för mig att dom satsat allt på serviceavtal och därmed fått många nya kunder.
Citera
2018-12-07, 17:19
  #11
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Jag har fått för mig att dom satsat allt på serviceavtal och därmed fått många nya kunder.

Jag körde idag på E6 i dagsljus under två timmar och kollade in märkena på mötande tradare och helt klart dominerar Volvo överlägset med Scania en bra bit under. Som vad jag väntat mig, men det som förvånade mig var att antalet MAN inte var så långt under Scania.

Det här var vad jag upplevde idag så det får tas med en nypa salt, slumpen kan ju ge falska intryck, men hursom har jag aldrig reflekterat över det tidigare utan alltid ansett Volvo och Scania ägt marknaden i Sverige men nu har dom nog fått en konkurrent på allvar.

Ska bli intressant följa utvecklingen, kanske ett blivande priskrig dom emellan?
Citera
2018-12-08, 16:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky

Ska bli intressant följa utvecklingen, kanske ett blivande priskrig dom emellan?

VAG äger både Scania och MAN. Så om de blir priskrig gissar jag att det riktar sig mot Volvo?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback