Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 13:58
  #1
Medlem
Anser ni att Hylas and the Nymphsmålning på något sätt är stötande? Varför eller varför inte?

Själv ser jag inte poängen i att den skulle tas ner från ett museums utställning. Känns som att det är lite omodernt att ta ner konst på grund av nakenhet (om det nu är en anledning). Vi lever ju trots allt i ett modernt samhälle med fri möjlighet för sexuellt uttryck. Eller har jag fel där?
Citera
2018-12-05, 14:00
  #2
Medlem
Clay Allisons avatar
Aha, den grejen. Manchester Art Gallery äger Hylas och nymferna, målad av John William Waterhouse. Under ett projekt drivet av konstnären Sonia Boyce plockades målningen ned. Efter en vecka satt den uppe igen pga publikens krav.
__________________
Senast redigerad av Clay Allison 2018-12-05 kl. 14:12.
Citera
2018-12-05, 14:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Finns det någon bakgrund till detta? Vad är sammanhanget och hur ser målningen ut?

Målningen visar då Hylas söker vatten att dricka och då träffar kvinnliga vattennymfer. I historien om Hylas blir han bort förd mot sin egen vilja av nymferna.
Nymferna är alla helt nakna.
Läste precis att den har tolkats som en metafor för farlig kvinnlig sexualitet och en varning mot nymfomani.
Citera
2018-12-05, 14:10
  #4
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalleee
Målningen visar då Hylas söker vatten att dricka och då träffar kvinnliga vattennymfer. I historien om Hylas blir han bort förd mot sin egen vilja av nymferna.
Nymferna är alla helt nakna.
Läste precis att den har tolkats som en metafor för farlig kvinnlig sexualitet och en varning mot nymfomani.

Jag kollade upp det och redigerade mitt inlägg.

Svar på frågan: nej jag finner inte målningen stötande.
__________________
Senast redigerad av Clay Allison 2018-12-05 kl. 14:14.
Citera
2018-12-05, 14:17
  #5
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalleee
Anser ni att Hylas and the Nymphsmålning på något sätt är stötande? Varför eller varför inte?

Själv ser jag inte poängen i att den skulle tas ner från ett museums utställning. Känns som att det är lite omodernt att ta ner konst på grund av nakenhet (om det nu är en anledning). Vi lever ju trots allt i ett modernt samhälle med fri möjlighet för sexuellt uttryck. Eller har jag fel där?
Vad är det som är stötande med den målningen? Jag har den själv på väggen här hemma och tycker knappast att den är "snuskig" eller "äcklig" på nåt vis. Bilden är vacker och smakfull, inte det minsta vulgär eller stötande. Att tjejerna på bilden försöker locka och förföra killen tycker jag bara är spännande, särskilt som de samtidigt ser mycket oskyldiga, passiva, mjuka och feminina ut. Kvinnlig kåthet är bara trevligt, åtminstone så som den avbildas i den här målningen.

Här är målningen, för er som inte har sett den: https://cdn.nybooks.com/wp-content/u...n_1-042414.jpg
https://i.pinimg.com/originals/3c/14...27cc21bdb0.jpg
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-12-05 kl. 14:31.
Citera
2018-12-05, 14:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalleee
Anser ni att Hylas and the Nymphsmålning på något sätt är stötande? Varför eller varför inte?

Själv ser jag inte poängen i att den skulle tas ner från ett museums utställning. Känns som att det är lite omodernt att ta ner konst på grund av nakenhet (om det nu är en anledning). Vi lever ju trots allt i ett modernt samhälle med fri möjlighet för sexuellt uttryck. Eller har jag fel där?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaalleee
Målningen visar då Hylas söker vatten att dricka och då träffar kvinnliga vattennymfer. I historien om Hylas blir han bort förd mot sin egen vilja av nymferna.
Nymferna är alla helt nakna.
Läste precis att den har tolkats som en metafor för farlig kvinnlig sexualitet och en varning mot nymfomani.


Citat:
Our removal of Waterhouse’s naked nymphs painting was art in action

I coordinated a Manchester Art Gallery event at which the painting was taken down. It was about giving people a say in what’s on show



It is very rare that a range of museum workers (public events programmers, volunteers, gallery invigilators and security staff, conservation and gallery technicians and cleaners), let alone visitors, are invited into a dialogue about what goes on or comes off the walls, or why. Such discussions inevitably bring conflicting perspectives and interpretations into play.
Judgment is at the heart of art, and this type of engagement has wide cultural implications.
What is beautiful to some people may appear to others to represent a problematic and pejorative system.
In relation to the 19th-century galleries under discussion, for example, are there other narratives than the female subject as a deathly siren (the femme fatale) or as a submissive object to be looked at?
On the opposite wall to Hylas and the Nymphs there is a topless depiction of Sappho by Charles Mengin (1877), where she stands on a cliff edge about to commit suicide due to her failed heterosexual love for Phaon. Nothing in the painting suggests her prolific and influential role as a lyrical poet, or her status as a lesbian icon.

Some museums – I suppose the type I am most interested in – consider the museum as a place to explore new meanings and to forge new relationships between people and art.
In my mind, the past never sits still and contemporary art’s job is increasingly about exploring how art intersects with civic life. Institutions such as the Van Abbemuseum in Eindhoven, where there is a gallery dedicated to visitors creating their own displays, and MIMA (Middlesbrough Institute for Modern Art) where visitors are encouraged to become directly engaged in a hands-on way, are examples of how such ideas can be put into practice.
The removal of Hylas and the Nymphs, at the end of a performance art event, can be seen in this context.
https://www.theguardian.com/commenti...ry-sonia-boyce

En aktion mycket typisk för vår tid, med andra ord.
Citera
2019-04-17, 01:00
  #7
Medlem
Jättebra att männ varnas för nymfomani, och nu med den korta nedtagningen blev temat aktuellt igen. Nymfomani: nej.

Tycker vi behöver fler tavlor som upplysor oss om moralen och dess problematik.
Citera
2019-04-17, 08:57
  #8
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jättebra att männ varnas för nymfomani, och nu med den korta nedtagningen blev temat aktuellt igen. Nymfomani: nej.

Tycker vi behöver fler tavlor som upplysor oss om moralen och dess problematik.

Varför behöver män varnas för det? Vari ligger risken?

Vore det inte bättre att ta itu med verkliga problem, som t ex människor som har problem med stavning?
Citera
2019-04-18, 23:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför behöver män varnas för det? Vari ligger risken?

Vore det inte bättre att ta itu med verkliga problem, som t ex människor som har problem med stavning?
Om du är ateist gå du och synda. Du har blivit varnad.

Om du är kristen bör du veta att månggifte och promiskuösitet är strikt förbjuden. Utomäktenskapligt sex också. Hylas föll för nymferna... vi bör se till att ingen gör om misstaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback