Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 12:09
  #1
Medlem
Hej.

Är i behov att ta ett lån och äger till hälften ett hus i Finland.
Finns det möjlighet att använda det som säkerhet i en svensk bank eller bör jag ta en bank som finns i både Sverige och Finland.

Har i dagsläget Nordea och det finns ju i Finland också men är även ute efter att byta bank.

Någon med erfarenhet inom detta?
Citera
2018-12-05, 12:35
  #2
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Här kan du läsa:

http://bfy.tw/LCFP
Citera
2018-12-05, 12:47
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Hej.

Är i behov att ta ett lån och äger till hälften ett hus i Finland.
Finns det möjlighet att använda det som säkerhet i en svensk bank eller bör jag ta en bank som finns i både Sverige och Finland.

Har i dagsläget Nordea och det finns ju i Finland också men är även ute efter att byta bank.

Någon med erfarenhet inom detta?

Det bör inte vara några problem. Alla de svenska storbankerna har kontor och verksamhet i Finland. De erbjuder i vart fall köp av fastigheter i Sydeuropa (eurolån i Sverige, med säkerhet i fastigheten) till svenska kunder, och Finland borde ju då vara enklare och mer naturligt för dem.
Citera
2018-12-05, 13:27
  #4
Medlem
AX64s avatar
Om du ska belåna en bostad utomlands, det vill säga ha den bostaden som en säkerhet i lånet, så behöver du vända dig till en bank med kontor i det landet. En bank i Sverige har rätt svårt att sköta försäljning av ett hus utomlands om du nu skulle tappa betalningsförmåga och de därmed vill få tillbaka sina utlånade pengar.
Citera
2018-12-06, 08:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det bör inte vara några problem. Alla de svenska storbankerna har kontor och verksamhet i Finland. De erbjuder i vart fall köp av fastigheter i Sydeuropa (eurolån i Sverige, med säkerhet i fastigheten) till svenska kunder, och Finland borde ju då vara enklare och mer naturligt för dem.
Gör dom?
Juridiskt är det knepigt med säkerheter i andrs länder.

Vi är sugna på att köpa i Spanien och som jag förstått det är våra options att belåna i Sverige och "casha" i Spsnien eller välja en Spansk bank (där man vanligen max kan få belåna till 50-60%).
Citera
2018-12-06, 22:12
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalbecWarrior
Gör dom?
Juridiskt är det knepigt med säkerheter i andrs länder.

Vi är sugna på att köpa i Spanien och som jag förstått det är våra options att belåna i Sverige och "casha" i Spsnien eller välja en Spansk bank (där man vanligen max kan få belåna till 50-60%).

Javisst. Swedbanks standarderbjudande är lån upp till 60 % belåning, minst 100k EUR i lån. Gäller Sydeuropa, Spanien, Portugal osv. Det är möjligt att det endast erbjuds till private bankingkunder.
Citera
2018-12-06, 22:14
  #7
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Javisst. Swedbanks standarderbjudande är lån upp till 60 % belåning, minst 100k EUR i lån. Gäller Sydeuropa, Spanien, Portugal osv. Det är möjligt att det endast erbjuds till private bankingkunder.

Har för mig just Swedbank agerar på bostadsmarknaden där. Tror dock det enbart gäller bostäder som de förmedlar på något sätt, typ "svenskboende".
Citera
2018-12-07, 08:43
  #8
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Har för mig just Swedbank agerar på bostadsmarknaden där. Tror dock det enbart gäller bostäder som de förmedlar på något sätt, typ "svenskboende".

Nja, jag är rätt säker på att de erbjuder lån oavsett mäklare. https://online.swedbank.se/Condition...OC-CID-1484436
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback