Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 11:23
  #1
Medlem
Har en fundering på hur polisens vapenhantering fungerar.

Säg att Herr Svensson åker in i en poliskontroll med bilen och får blåsa. Han blåser 1,3 promille och o baksätet ligger jaktvapnet eftersom han var på väg att jaga älg.

Polisen lär ju efter detta åka och hämta alla vapen han äger. Vad gör nu polisen med alla dessa pistoler och gevär? Säljs dom? Vart isåfall, kronofogden? Eller går dom till skrotning?
Citera
2018-12-05, 11:30
  #2
Medlem
lacklustermasons avatar
Förvaras och förstörs.
Citera
2018-12-05, 12:23
  #3
Medlem
Det kan nog vara lite olika beroende på hur och i vilket sammanhang vapnet är taget i beslag. Reservation för om hanteringen har ändrats i modern tid.

Om det ligger att brott bakom beslaget, t ex en sk "skjutning", så tror jag att Nat:l Forensic Centre i Linköping har ett slags option på "vid brott beslagtagna" vapen om det saknas i deras samlingar. NFC har en otrolig vapensamling och har hela tiden ambitionen att skaffa ännu fler. I annat fall förstörs vapnet totalt - ett sätt är att klippa vapnet i smådelar i en hydralpress.

Men om i fallet som ts beskriver - typ jägare med vapen och ammo på fyllan bakom ratten etc - hemma hos jägaren (som dessutom visades vara gravt dement) hittar man ännu fler vapen som jägaren hade licens för - t ex fem vackra Holland & Holland hagelgevär, ett par olika lyxgraverade Jeffries dubbelstudsare i kaliber 600 Express, samt en original Henry bygelrepeter i nyskick - alla vapen beslagtas men de förstörs inte, utan placeras på (auktions)marknaden där de säljs till högstbjudande. Från slutsumman dras en hanteringskostnad - resten tillfaller jägaren.

Förr i tiden - åtminstone fram till slutet av 1900-talet, såldes mer eller mindre alla beslagtagna vapen av polisen. Detta ägde rum i ett bergrum i Ursvik (Sundbyberg). Verksamheten var öppen en dag i veckan och kunderna fick köa utanför försäljningslokalen. Bara fyra kunder fick befinna sig inne i lokalen samtidigt, resten fick som sagt stå och kura utanför.

Jag köpte ganska många vapen på detta ställe, allt på samlarlicenser. Detta var på den tiden då licensen kostade runt 15 kr styck och vapnen som såldes kunde kosta från några tior upp till ett par hundringar. Jag byggde upp en ganska stor samling diverse pistoler mm där ute, bl a ett gäng 6,35r - t ex Lignose Einhand (40 kr) Mann Pocket (30 kr), Dictator (30 kr), Beretta (obs 6,35:a) med italinskt originalfodral för arméofficer från 2vk (60 kr), samt många fler rariteter av samma dignitet. Alla dessa sålde jag i Europa innan det blev svårt att samla vapen. Jag har ett enda vapen från Ursvik kvar - det är en Hva dubbelpipig hagelbrakare med hanar - tror den heter modell 17 - i kaliber 16. På kolven finns ännu den etikett som polisen klistrade på i samband med beslaget - med alla uppgifter om beslaget inklusive namnet på den som blev av med bössan. Jag gav nog 20 eller 30 kr för den bössan.
__________________
Senast redigerad av HgF 2018-12-05 kl. 12:32.
Citera
2019-01-19, 14:00
  #4
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Det kan nog vara lite olika beroende på hur och i vilket sammanhang vapnet är taget i beslag. Reservation för om hanteringen har ändrats i modern tid.

Om det ligger att brott bakom beslaget, t ex en sk "skjutning", så tror jag att Nat:l Forensic Centre i Linköping har ett slags option på "vid brott beslagtagna" vapen om det saknas i deras samlingar. NFC har en otrolig vapensamling och har hela tiden ambitionen att skaffa ännu fler. I annat fall förstörs vapnet totalt - ett sätt är att klippa vapnet i smådelar i en hydralpress.

Men om i fallet som ts beskriver - typ jägare med vapen och ammo på fyllan bakom ratten etc - hemma hos jägaren (som dessutom visades vara gravt dement) hittar man ännu fler vapen som jägaren hade licens för - t ex fem vackra Holland & Holland hagelgevär, ett par olika lyxgraverade Jeffries dubbelstudsare i kaliber 600 Express, samt en original Henry bygelrepeter i nyskick - alla vapen beslagtas men de förstörs inte, utan placeras på (auktions)marknaden där de säljs till högstbjudande. Från slutsumman dras en hanteringskostnad - resten tillfaller jägaren.

Förr i tiden - åtminstone fram till slutet av 1900-talet, såldes mer eller mindre alla beslagtagna vapen av polisen.
Detta ägde rum i ett bergrum i Ursvik (Sundbyberg). Verksamheten var öppen en dag i veckan och kunderna fick köa utanför försäljningslokalen. Bara fyra kunder fick befinna sig inne i lokalen samtidigt, resten fick som sagt stå och kura utanför.

Jag köpte ganska många vapen på detta ställe, allt på samlarlicenser. Detta var på den tiden då licensen kostade runt 15 kr styck och vapnen som såldes kunde kosta från några tior upp till ett par hundringar. Jag byggde upp en ganska stor samling diverse pistoler mm där ute, bl a ett gäng 6,35r - t ex Lignose Einhand (40 kr) Mann Pocket (30 kr), Dictator (30 kr), Beretta (obs 6,35:a) med italinskt originalfodral för arméofficer från 2vk (60 kr), samt många fler rariteter av samma dignitet. Alla dessa sålde jag i Europa innan det blev svårt att samla vapen. Jag har ett enda vapen från Ursvik kvar - det är en Hva dubbelpipig hagelbrakare med hanar - tror den heter modell 17 - i kaliber 16. På kolven finns ännu den etikett som polisen klistrade på i samband med beslaget - med alla uppgifter om beslaget inklusive namnet på den som blev av med bössan. Jag gav nog 20 eller 30 kr för den bössan.

Intressant, HgF: Så, hur aktiva kan Polisen vara i att hitta köpare som kan tänkas betala marknadsvärdet, om det rör sig om värdefulla vapen? Kan utländska auktionsfirmor komma ifråga (för att bredda marknaden)?

Ponera att ett flertal värdefulla samlarvapen omhändertagits av Polisen tillfälligt pga slaganfall (i det fallet är rubriceringen inte "beslagtagits"). Vid den påföljande polisutredning framkommer invalidisering och demens, så vapnen kan inte återfås, utan licenserna dras in. Kan då en av ägaren anlitad Auktionsfirma ta hand om vapnen från Polisen och auktionera ut dom för ägarens räkning (dvs Auktionsfirman köper dom inte av Polisen; men Polisen tar ut avgift för sin hantering )?
__________________
Senast redigerad av alfamiso 2019-01-19 kl. 14:17.
Citera
2019-01-21, 19:34
  #5
Medlem
Vapen som används i brott blir förstörda. Däremot så har du rätten att sälja dina vapen om du blir av med dom för att du körde rattfull eller något sådant som gjort att polisen inte ser dig lämplig att ha vapen. Man brukar få bedömning av polisen av vad dom tror vapnen är värda och man kan ta dom pengarna alltså köper polisen vapnen och antingen går dom vidare till handlare eller blir förstörda. Så det betyder att om min vän blir fråntagna sina vapen så kan jag söka licens på dom om jag har möjlighet att göra det.
Citera
2019-01-21, 19:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawwazx12
Har en fundering på hur polisens vapenhantering fungerar.

Säg att Herr Svensson åker in i en poliskontroll med bilen och får blåsa. Han blåser 1,3 promille och o baksätet ligger jaktvapnet eftersom han var på väg att jaga älg.

Polisen lär ju efter detta åka och hämta alla vapen han äger. Vad gör nu polisen med alla dessa pistoler och gevär? Säljs dom? Vart isåfall, kronofogden? Eller går dom till skrotning?


När jag bodde i usa och hade garage sale så kom det en licensierad vapenhandlare och frågade om jag hade något vapen att sälja. Jag kunde ingenting om detta så jag frågade honom hur många frågor som helst som svensk. Men i den staten jag bodde i kunde man ansöka om att få köpa vapen och blev kontrollerad på olika sött om man var lämplig eller inte får att få en sådan legitimation. Man kan som privat person kolla upp via ett telenr om det verkligen stämmer att denne får köpa in vapen med. Han berätta att det var många kvinnor/tanter som sålde vapen till honom på yard/garage sales vid sitt hus för folk hade förlorat sina män på olika sätt och var änskor och så ärvde alla vapen från den framlidna mannen och så visste de inte vad de skulle göra med alla vapen. Så därför åkte han omkring och köpte upp vapen. Han sa att det är jättemånga som hade vapen de ville sälja och bli av med faktiskt. Jag tyckte det var spännande att prata med honom och lära mig något nytt.
Citera
2019-01-25, 22:06
  #7
Medlem
Isnatts avatar
Jag minns för några år sedan då en mördare här i Sverige kunde sälja vapnet han mördat med.
Men har ett svagt minne av att det var nåt lurt med det där, att vapnet inte hade förstörts som det skulle.

Har även för mig att ett av vapnen som användes vid polismorden i Malexander skulle ha förstörst, alltså varit i polisens omsorg men sen sålts vidare svart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback