Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 11:02
  #1
Medlem
Är såååå frustrerad men hoppas få lättförståerlig hjälp med detta.

Jag har gjort en gratis hemsida på Wix.com till en person som har en gratisblog som ligger hos Wordpress. De köpte även domän till denna blog och har således en .se-adress.

Nu vill jag koppla sidan jag gjort på Wix till den existerande .se-adressen (har uppgraderat kontot enbart för detta). Då måste jag ändra domänens namnserver enligt Wix.

Vad jag förstår ska jag kunna ändra domänens namnserver genom att logga in på bloggen hos Wordpress. Det gör jag genom att ange: "bloggensnamn".se/wp-admin. Dock kan jag för mitt liv inte hitta nånstans där domännamnet står, så jag kan ju inte ändra det...

Jag ska inte lägga över någon text eller bilder från WP till sidan jag gjort på Wix.com utan endast koppla Wix-sidan till den .se-adress de köpt med bloggen på Wordpress.
Jag trodde i min enfald att det var en rätt enkel process men kan jag inte se domänserverns namn någonstans trots att jag är inloggad mäste ju något vara fel...?!

Snälla, kan någon hjälpa mig? När jag loggat in på adminsidan på Wordpress, var hittar jag domänservern och hur ändrar jag namnet?

Citera
2018-12-05, 11:35
  #2
Medlem
BNCs avatar
Wordpress har absolut ingenting med domännamnet att göra.

Måste logga in hos den registrator man har domännamnet hos (där man köpte det), där går det att byta namnservrar.
Citera
2018-12-05, 13:33
  #3
Medlem
Var "köpte" du ditt domännamn?
Citera
2018-12-05, 13:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
Var "köpte" du ditt domännamn?

De köpte domännamnet när de registrerade sin blog på Wordpress, som ett paket alltså.
Blog+ .se-domän. Jag vet var domänen är registrerad men eftersom den ingick i paketet
då de registrerade bloggen ska det tydligen fungera att ändra namnet direkt från Wordpress
adm-sida...

*suckar* ...jobbigt...Jag måste alltså be dem om inlogg och lösenord även dit och göra ändringen
hos domänleverantören...Varför ska livet vara lätt hahaha.

Tack för era svar...Ska kontakta den av dem som bett mig fixa detta. Problemet är att den personen inte vill blanda in den andra i denna ändring och byte av hemsida. Dock är det den personen som haft kontroll över WP- sidan och sitter på alla lösenord
Citera
2018-12-08, 19:26
  #5
Medlem
Här är instruktionerna för att peka om domäner hos wordpress.com till annat webbhotell:
https://sv.support.wordpress.com/flytta-doman/

Här är instruktionerna för Wix.com:
https://support.wix.com/en/article/c...x-name-servers

Börja med att bara ändra namnservrarna för domänen till de från Wix. Sen får du ta beslut om du ska byta registrator. Jag tänker att det primärt beror på vilka kostnaderna är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback