Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 14:54
  #13
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Farsan är nästan sån. Han har främst kikare och iPad, men även fickkniv och nål och tråd och näsdukar och annat praktiskt.
Citera
2018-12-05, 21:27
  #14
Medlem
Bra beskrivet!
Flera av dom här männen rör sej runt ett nakenbad jag känner till
På sommaren cyklar dom dit. Och bär ofta sån klassisk näsduk runt halsen.
Spontant tror jag dom håller på Bajen
Citera
2018-12-06, 01:22
  #15
Medlem
fittas avatar
Haha bra beskrivning! Vet exakt vad detta är!

Jag tror helt enkelt det är ganska sköna gubbar, som gillar att ta dagen lite som den kommer och kunna "utforska" och "äventyra" lite när lusten faller på. Antagligen ofta i en ganska tidig period av sin pension, där man verkligen försöker ta vara på tiden.

På sommaren kan jag tänka mig att en liten handduk finns i väskan, för vips blir det varmt också får denna gubbe för sig att ta sig ett kvällsdopp.

En bok eller korsord låter också trovärdigt, säkert en kniv, papper, tändstickor lite mynt och annat skräp också. Kanske kikare och kamera om man har det intresset.

Jag skulle tro att detta är en gubbe man kan gå fram till och säga typ "tjena, ska du med och fika" och gubben hade utan tvekan hakat på dig på en fika!

Den allmänna gubben... Allmänngubbar... dom är ganska allmänna och säkert starka förespråkare för allemannsrätt
Citera
2018-12-06, 12:48
  #16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Har dessa män fru/tantvän måntro?

Isf; vad har vi för profil på dessa kvinnor?
Citera
2018-12-06, 18:46
  #17
Medlem
Dreamtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Har dessa män fru/tantvän måntro?

Isf; vad har vi för profil på dessa kvinnor?

Fruarna har runda glasögon, grått halvlångt hår, näbbkängor, näverkont, halsduk av växtfärgat garn samt kappa från Gudrun Sjödén. I näverkonten hittar man en svampbok, stickningen och en liten flaska Sherry.
__________________
Senast redigerad av Dreamtime 2018-12-06 kl. 18:49.
Citera
2018-12-07, 02:30
  #18
Medlem
Onanikrems avatar
Kunde varit mig som beskrevs, är dock i mitten av femtioårsåldern och rör mig nästintill aldrig i Stockholmstrakten.
Har kamera, kniv, mössa, handskar, vattenflaska, ficklampa, tändare, hundbajspåsar och vanlig plastpåse som standard i ryggan.
På helgen kan det vara en flaska vin eller fem pilsner i ryggsäcken också.
Citera
2018-12-07, 05:28
  #19
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag ser då och då män som uppskattningsvis är runt 70år som alla verkar stöpta i samma form.

Alltid blåa jeans som dom lyckas hålla precis i stadiet urtvättade och slitna men aldrig trasiga eller lappade.

Någon form av äldre väldigt tjock skinnjacka, lite längre modell med bälte i midjan som tycks bäras året runt.

Neutrala fotriktiga skor i skinn. Dock ej grovmönstrade och aldrig sneakers.

Ofta bärande stålbågade något mindre glasögon som blir mörka automatiskt när det blir ljust.

Aldrig mössa. Men kanske någon gång en solblekt keps och om det är kallt en halsduk.

Inte ett spår av den fräschör kläder och associarerer brukar behålla en tid efter inköpet men aldrig heller riktigt sluskiga.

Tror dom sköter sin hygien men utstrålar aldrig nyduschade eller parfymerade.

Ganska spensliga med smal kroppsbyggnad, aldrig överviktiga.

Uti från sin ålder pigga med ett någorlunda raskt rörelsemönster.

Rör sig världsvant och obehindrat i stadsmiljö och kommunaltrafik men verkar sällan åka bil och jag har aldrig sett dom längre ut än förorter typ Hägersten. Känns väldigt malplacerade i ett villaområde.

En klar aura av att bära vänster värderingar dock utan ytterligare synliga symboler som bekräftar detta.

Ser ut lite som Mikael Rickfors i hans nuvarande ålder och skepnad.

Är det detta som kallas proggubbar? Dvs proggare som blivit äldre?

Huvudfråga:

I princip samtliga släpar runt på en stor jävla ryggsäck, inte fjällvandrigs-stor men klart större än typ en kånken, uppskattningsvis 25-30 liter, i skinn eller grov textil, av det säckiga päronformade minst komfortabla slaget, med lock som stängs med traditionella remmar och synliga spännen.

Ofta bärandes med bara den ena remmen över axeln och nästan alltid tungt lastad sprängfylld med grejer.

En majoritet utstrålar diabetessjukdom och stort behov att släpa runt på insulin mm men dom är helt malplacerade på någon form av tränings eller idrottsanläggning så ryggsäcken kan omöjligt vara fylld med träningskläder. Den något högre åldern utesluter att dom bär med sig jobbrelaterade saker.

Hela känslan är att innehållet i ryggsäcken utgör något slags baskit som dom alltid känner att dom behöver ha med sig. Samtidigt får jag intrycket av att dom bara gör korta resor i sina närområden och in till city, sällan längre än några timmar och aldrig över ett dygn.

Vad har dessa män i sina överlastade ryggsäckar?

Tips om att jag själv ska fråga dom personligen är inte intressant och ot-anmäls annars är allt rörande dessa gubbar, deras livsstil i allmänhet och i synnerhet deras ryggsäckar fritt för diskussion för min del.

Diabetes??? Vi är ute och promenerar. Ryggsäcken innehåller bara en liten flaska vatten. Ibland kanske även någon skinksmörgås, en tröja om det blir kallare, kanske en ficklampa, glasögonfodral, ett litet paraply, även toapapper om man blir skitnödig i skogen. Det finns iallafall alltid en massa luft i ryggsäcken.
Citera
2018-12-12, 21:29
  #20
Medlem
sk0gens avatar
Jag kan de där männen.

Läderjackan kan dock bytas mot en tvåfärgad vindjacka som man drar ihop i midjan. Oftast stålbågade rektangulära glasögon.

Typen du beskriver är en typisk stockholmsman som flyttar till Thailand.

Kanske sjukpension. Lite ensam.

Lite lätta alkoholproblem, men bara lite. Går till systemet 2 ggr i veckan, köper ”några öl”, 2-5 varje gång, adderar då och då till ölen en Lord Calvert, liten flaska ellert en box vin.

Är aldrig synbart påverkad ute bland folk. Har ofta en ganska smal eller medelviktig/neutral kroppsbyggnad.

Har SL-kort och åker aldrig till samma systembolag två gånger i rad.

Har ett forcerat sätt att prata och lite sprucken desperat röst. Blir lätt agiterad om han börjar prata med en främling, tex försöker vara putslustig på ett ansträngt vis, eller börjar säga sanningar om feminism eller nåt vägbygge.

Är ofta intresserad av något specifikt : friluftsliv , arkitektur datorer eller historia. Aspergerliknande egenskaper.

Tycker sig själv vara ”humoristisk” men humorn är liktydig med stelt framförda fräckisar eller politikervitsae.

Ofta ingenjör eller liknande bakgrund mer sällan humaniora. Men även språk kan studerats.

Har skrivit minst en kontaktannons. Söker en kvinn.

Ibland är han ganska butter. Blir lätt arg på ”myndighetsutövning”. Han är inte rasist men han tycker att invandrare får all hjälp. Riktiga svenskar bryr sig ingen om. Sen är han irriterad för att det ska vara feminism överallt. Ordet ”hen” upprör, ska det inte finnas kvinnor och män längre ? Fyfan

Han försökte skaffa thaifru eller från Ryssland men fattade snabbt att dom tjejerna ville ha killar med anställning. Han har sina
5200 kr kvar efter hyra och SL-kort.

Han är aktiv på skeptikerforum och har gått ur kyrkan. Det löjligaste han vet är vidskepelse och han blir lätt upprörd om ämnet religion kommer upp

Han funderar på att flytta till Thailand, där man kan leva på sin fattigpension och tjejerna inte är feministiska blatteälskare
__________________
Senast redigerad av sk0gen 2018-12-12 kl. 21:38.
Citera
2018-12-12, 21:33
  #21
Medlem
Datasmurfen64s avatar
Din beskrivning låter exakt som min svärfar - han tränar stenhårt på gymmet - så i hans rygga är det träningskläder.
Citera
2018-12-16, 15:12
  #22
Medlem
Dom är drogkurirer. Dom transporterar tegelstenar med vitt pulver mellan olika adresser i staden. För vem skulle lixom misstänka en 60-70 årig gammal träslöjdslärare iklädd skinnsandaler med strumpor, säckig jacka från 80-talet och sliten rygga.
Citera
2019-11-20, 12:40
  #23
Medlem
Faustik-Funks avatar
Är det inte bara typiska svenska män i övre medelåldern med för mycket tid över?

Alltså att dom har väldigt mycket utrymme för att ägna sig åt sina intressen. Ofta är dom singlar och har i sådana fall varit det i flera år vilket har gjort att dom är helt icke nedslipade på det sätt som tvåsamheten gör med oss andra. Den egna övertygelsen över sakernas tillstånd är benhård. Deras rutiner är satta i sten och kanske är dom lite ensamma?
Kläderna är bekväma och funktionella och ryggsäcken är fylld utrustningen för deras intresse (typ komplicerade systemkameror) anteckningsbok, en extra varm tröja samt termos och matlåda.
Citera
2019-11-29, 10:01
  #24
Medlem
BuckshotBills avatar
Stilpoäng för den utmärkt målande trådstarten. Jag tror som många andra att ryggsäcken innehåller bra att ha saker för allmänt kringdrivande: ett slags prestigelöst carpe diem, för ”vad ska jag annars göra?”
Citat:
Ursprungligen postat av bern77
Sprit....ingen man i övre ålder med värdighet släpar på systembolagspåsar. Så nu vet ni
Det är så sant som det är sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Jag kan de där männen.

Läderjackan kan dock bytas mot en tvåfärgad vindjacka som man drar ihop i midjan. Oftast stålbågade rektangulära glasögon.

Typen du beskriver är en typisk stockholmsman som flyttar till Thailand.

Kanske sjukpension. Lite ensam.

Lite lätta alkoholproblem, men bara lite. Går till systemet 2 ggr i veckan, köper ”några öl”, 2-5 varje gång, adderar då och då till ölen en Lord Calvert, liten flaska ellert en box vin.

Är aldrig synbart påverkad ute bland folk. Har ofta en ganska smal eller medelviktig/neutral kroppsbyggnad.

Har SL-kort och åker aldrig till samma systembolag två gånger i rad.

Har ett forcerat sätt att prata och lite sprucken desperat röst. Blir lätt agiterad om han börjar prata med en främling, tex försöker vara putslustig på ett ansträngt vis, eller börjar säga sanningar om feminism eller nåt vägbygge.

Är ofta intresserad av något specifikt : friluftsliv , arkitektur datorer eller historia. Aspergerliknande egenskaper.

Tycker sig själv vara ”humoristisk” men humorn är liktydig med stelt framförda fräckisar eller politikervitsae.

Ofta ingenjör eller liknande bakgrund mer sällan humaniora. Men även språk kan studerats.

Har skrivit minst en kontaktannons. Söker en kvinn.

Ibland är han ganska butter. Blir lätt arg på ”myndighetsutövning”. Han är inte rasist men han tycker att invandrare får all hjälp. Riktiga svenskar bryr sig ingen om. Sen är han irriterad för att det ska vara feminism överallt. Ordet ”hen” upprör, ska det inte finnas kvinnor och män längre ? Fyfan

Han försökte skaffa thaifru eller från Ryssland men fattade snabbt att dom tjejerna ville ha killar med anställning. Han har sina
5200 kr kvar efter hyra och SL-kort.

Han är aktiv på skeptikerforum och har gått ur kyrkan. Det löjligaste han vet är vidskepelse och han blir lätt upprörd om ämnet religion kommer upp

Han funderar på att flytta till Thailand, där man kan leva på sin fattigpension och tjejerna inte är feministiska blatteälskare
Allt mycket tänkvärt förutom att han nog skulle kalla invandrarna för just invandrare. Han är ju gruffig, har ett och annat att säga, men har i stort ändå lämnat samhällets tvister bakom sig. ”Blatte” är ett för modernt förolämpande sätt att uttrycka sig.
__________________
Senast redigerad av BuckshotBill 2019-11-29 kl. 10:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback