Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-05, 22:56
  #13
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Varför inte länka lite anabbt då, jöns?
Historiskt jubileum som många av oss missade...

Å andra sidan dog han 30 november enligt julianska kalendern och numera är det den gregorianska, så för 300 år sedan var han ännu inte död.
(Nej, du fattar ändå inte så glöm det bara.)
Jo jag fattar. Jag är dessutom väldigt historiaintresserad. Men, varför ska jag länka det du kan googla fram? Om det var enkelt att skicka länkar på ipadden så skulle jag göra det men det är lite för krångligt. Du lär ju få samma träffar som jag fick på google.
Citera
2018-12-06, 11:33
  #14
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Han har ju någonstans varit en symbol för nationalism i en 200 år, där den historiska beskrivningen tycks skifta var femtionde år varefter det blir politiska maktskiften som måste indoktrinera om röstboskapen. Från hjälte till tyrann.

Japp, han är paradexemplet på hur det svänger med ideologierna och en åtminstone medelmåttigt bildad kulturskribent borde uppfatta det och skriva distanserat istället för att ryckas med.

Det är lite av ett pajastest och svenska "intellektuella" failar, igen och igen.

Citat:
Är det inte bara knappen och skytten det spekuleras om, då? För kulhålet sitter väl där det sitter, så att säga?

När kistan öppnades 1917 konstaterade man att det saknas spår av bly vid kulhålen (båda tinningarna) i huvudet, vilket gav bränsle åt kulknappen av mässing och andra konstigheter.

Det är å andra sidan det enda som talar för det tramset och att de hålls vid liv beror på kuriosafaktorn och att de passar berättelsen om Karl XII som impopulär krigshetsare. Det finns andra fullt rimliga förklaringar, som karteschkulor av järn eller till och med smidda muskötkulor av samma material.

Notera dock att alla som håller liv i fjanteriet inte är vänstermuppar, utan det handlar snarare om att en del motvalls halvexperter utnyttjas av dem. Konspirationsteorier tenderar ju också att leva sitt eget liv och är nästan omöjliga att utrota hur mycket bevis det än finns (ex JFK, Palme).
Citera
2018-12-06, 12:54
  #15
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är väl kanske inte den viktigaste nyheten nu så ag kan förstå att det i te rapporteras om det tv. Möjligen i historiska program.

Tur att ramadan är en viktig nyhet. Väl förankrad tradition i det svenska samhället.
Citera
2018-12-06, 17:10
  #16
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Tur att ramadan är en viktig nyhet. Väl förankrad tradition i det svenska samhället.
Ramadan är väl en betydlgt mer aktuell nyhet än när en av många kungar dog kan jag tycka.
Citera
2018-12-06, 18:42
  #17
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det är å andra sidan det enda som talar för det tramset och att de hålls vid liv beror på kuriosafaktorn och att de passar berättelsen om Karl XII som impopulär krigshetsare. Det finns andra fullt rimliga förklaringar, som karteschkulor av järn eller till och med smidda muskötkulor av samma material.

Notera dock att alla som håller liv i fjanteriet inte är vänstermuppar, utan det handlar snarare om att en del motvalls halvexperter utnyttjas av dem. Konspirationsteorier tenderar ju också att leva sitt eget liv och är nästan omöjliga att utrota hur mycket bevis det än finns (ex JFK, Palme).

Intressant teori. Jag har bara tänkt på det som en slags clickbaitig historiebeskrivning som bidrar till mytbildningen och skapar ett intresse. Efter allt man sett så hade det ju dock inte förvånat mig om det fanns lömska motiv bakom.

Själv har jag min egna lilla teori som bygger på att han, där och då, stötte på en av Annie Lööfs förfäder och såg rakt in i den svarta och demoniska själen, varvid han bestämde sig för att denna ondska enbart kan bekämpas med hjälp av de makter som finns i efterlivet, och sökte sig därför dit på egen hand.
Citera
2018-12-07, 19:07
  #18
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jo jag fattar. Jag är dessutom väldigt historiaintresserad. Men, varför ska jag länka det du kan googla fram? Om det var enkelt att skicka länkar på ipadden så skulle jag göra det men det är lite för krångligt. Du lär ju få samma träffar som jag fick på google.
Bara för att det här är en medietråd, för att kvantiteten och kvaliteten av den aktuella mediabevakningen av 300-årsjubileet av Karl XII:s död är intressant att få med i den här tråden, och för att jag tyckte att du var ospecifik och gjorde det lite lätt för dig.
Citera
2018-12-08, 09:01
  #19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Bara för att det här är en medietråd, för att kvantiteten och kvaliteten av den aktuella mediabevakningen av 300-årsjubileet av Karl XII:s död är intressant att få med i den här tråden, och för att jag tyckte att du var ospecifik och gjorde det lite lätt för dig.
Jag gjorde som jag skrev det lätt för mig. Hade jag haft en dator så hade jag gjort det annorlunda.
Citera
2018-12-26, 17:00
  #20
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är väl kanske inte den viktigaste nyheten nu så ag kan förstå att det i te rapporteras om det tv. Möjligen i historiska program.

Men Sook är Sook. Självklart är det din uppfattning eftersom du är lika rubbad som hela det nya Sverige är. För dig är det viktigt med all den här skiten av idag: massinvandring, islam, mångkultur (jag kräks), klimat, feminism och bögeri.

Själv skiter jag i allt det där.
Citera
2018-12-26, 18:03
  #21
Medlem
Koltjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Såg förvisso att någon SR-kanal hade en dokumentär upplagd om honom dagen innan, men antagligen lär det väl bara vara propaganda. 300 år nämndes inte i samband med det.

Jag gladde mig åt att det i alla fall fanns nån public-service-kanal som uppmärksammade Karl XII:s dödsdag så jag bestämde mig för att lyssna på den nämnda radiodokumentären.
Jag borde ha anat oråd när det var P3 som stod bakom programmet.
Nästa varningssignal var att berättare var en riktigt bitter tjej runt 30 vad jag kunde gissa.

och visst i programmet förekom det inte bara rena faktafel; Bland annat påstod P3 att St. Petersburg redan grundats vid tiden för slaget vid Narva, i själva verket skedde detta först 1703. Fanns annat som lät konstigt och potentiellt fel, men minns inget mer klockrent exempel nu.

Förutom faktafel ingick en stor utvikning om ogifta kvinnors eländiga situation vid den här tiden. Att oäkta barn var en skam och att kvinnor dog i aborter m.m.

P3-kärringarna kunde alltså inte ens hålla sig undan att spy ut sitt missnöje över manssamhället och historiska orättvisor i ett program som skulle handla om Karl XII - en man det kryllar av intressant stoff att berätta om!

Vanliga soldaters lidande fick de i alla fall in och en bild långt ifrån Herman Lindqvists medryckande b berättarstil blev resultatet. Rekommenderar därmed inte denna P3-dokumentär och tänker inte länka.

Lyssna istället på farbror Herman, kanske inte heller 100 % korrekt, men betydligt mer nöjsamt och neutralt:
https://www.youtube.com/watch?v=LURT9tZq4TI
Citera
2018-12-26, 18:46
  #22
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koltjak
Vanliga soldaters lidande fick de i alla fall in och en bild långt ifrån Herman Lindqvists medryckande b berättarstil blev resultatet. Rekommenderar därmed inte denna P3-dokumentär och tänker inte länka.

Skönt att få det bekräftat. Även om man nästan alltid har rätt i sina misstankar när det kommer till public service nuförtiden, är det så klart viktigt att se till att man inte låter sin egen blindhet leda en själv. Det är väl ungefär så vi har hamnat där vi har hamnat.

Citat:
Ursprungligen postat av Koltjak
P3-kärringarna kunde alltså inte ens hålla sig undan att spy ut sitt missnöje över manssamhället och historiska orättvisor i ett program som skulle handla om Karl XII - en man det kryllar av intressant stoff att berätta om!

Jag själv, som inte direkt är någon historievetare, fann även jag att det verkade finnas väldigt mycket intressant runt omkring bara genom ett par snabba googlingar för att få till inledningen av tråden.

Jag har ett litet spår jag driver fram till 2023, då Sverige fyller 500 år (vilket jag felaktigt angav till om 3 år i TS, men alltså är om 5 år), om landet fortfarande existerar då.

Jag misstänker nämligen att det firandet inte heller kommer att leda till något särskilt extra utöver det numera vanliga mångkulturella firandet av nationaldagen, förutom någon extra liten notis för de journalister som faktiskt gör research för ovanlighetens skull, och att det kan vara av viss framtida angelägenhet att lyfta fram hur media under lång tid helt har ignorerat historiens relevans, vilket alltså lär kulminera om 5 år.

Med lite tur går det då att visa upp en 5-6 trådar som visar på att public service länge har förtryckt det svenska folkarvet i vad som då bör kunna likställas med ett visst folkförräderi med ett uppsåt att underminera den svenska nationen från deras sida.
Citera
2018-12-26, 20:40
  #23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Men Sook är Sook. Självklart är det din uppfattning eftersom du är lika rubbad som hela det nya Sverige är. För dig är det viktigt med all den här skiten av idag: massinvandring, islam, mångkultur (jag kräks), klimat, feminism och bögeri.

Själv skiter jag i allt det där.
Nja, det spelar nog inte så stor roll vad du eller jag tycker utan snarare vad gruppen svenskar tycker. Är intresset lågt så är det lågt även jqg själv är väldigt intresserad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback