Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 06:05
  #1
Medlem
Om man skulle få ett inslag någon dag och beställa alla olika mini/classic editions av gamla konsoller/datorer, som idag finns på marknaden, vilka finns i så fall till dags dato (om någon kommer släppas snart, skriv gärna det också)? (Om det har släppts bärbara varianter, typ Gameboy classic, eller Gamegear classic osv, skriv gärna sådana också).

Är det någon speciell av dessa classic konsoller som fungerar dåligt, eller som har jättedålig sammansättning av spel?

Sedan undrar jag även om några av dessa konsoller har trådlösa kontroller? (Jag vill undvika det nämligen, och istället ha sladdar, då jag är foliehatt och vill undvika allt som har med strålning nära kroppen att göra . Om kontrollerna däremot använder IR-teknik funkar det dock)

Tack på förhand för hjälp/info.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Against-modernity 2018-12-05 kl. 06:09.
Citera
2018-12-05, 06:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Om man skulle få ett inslag någon dag och beställa alla olika mini/classic editions av gamla konsoller/datorer, som idag finns på marknaden, vilka finns i så fall till dags dato (om någon kommer släppas snart, skriv gärna det också)? (Om det har släppts bärbara varianter, typ Gameboy classic, eller Gamegear classic osv, skriv gärna sådana också).

Är det någon speciell av dessa classic konsoller som fungerar dåligt, eller som har jättedålig sammansättning av spel?

Sedan undrar jag även om några av dessa konsoller har trådlösa kontroller? (Jag vill undvika det nämligen, och istället ha sladdar, då jag är foliehatt och vill undvika allt som har med strålning nära kroppen att göra . Om kontrollerna däremot använder IR-teknik funkar det dock)

Tack på förhand för hjälp/info.

Mvh

De flesta sådana kör bara fritt tillgängliga emulatorer. Såvitt jag minns så är Playstation-varianten ganska dålig, för att svara på din fråga.

Du kan få samma effekt fast bättre genom att installera RetroPie på en Raspberry pi, och sen använda vilka trådade handkontroller du önskar.
Citera
2018-12-05, 09:18
  #3
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kapar tråden: finns det någon amiga 500 mini på gång?
Citera
2018-12-05, 10:13
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Du kan få samma effekt fast bättre genom att installera RetroPie på en Raspberry pi, och sen använda vilka trådade handkontroller du önskar.

Detta. Alla olika emulatorer och spelen laddar man med fördel ned gratis i ett svep. Dessutom kan man använda RPi till annat roligt om man vill, som t.ex. mediacenter.
Citera
2018-12-05, 11:01
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Fördelen med en Mini-konsol är ju att det är rätt nice förpackat, ett trevligt OS med mysiga och enkla tweaks. Att ställa in RetroPie kan fan ta flera dagar, och då har jag ändå erfarenhet av Linux och emulatorer sen 90-talet. Med det sagt så säger jag inte att en RetroPie är en dålig grej, bara att jag förstår varför folk inte orkar hålla på.

Så vitt jag vet så är dom enda man egentligen direkt ska undvika är alla SEGA-konsoler från ATGames. Dom suger.
Citera
2018-12-05, 12:04
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fördelen med en Mini-konsol är ju att det är rätt nice förpackat, ett trevligt OS med mysiga och enkla tweaks. Att ställa in RetroPie kan fan ta flera dagar, och då har jag ändå erfarenhet av Linux och emulatorer sen 90-talet. Med det sagt så säger jag inte att en RetroPie är en dålig grej, bara att jag förstår varför folk inte orkar hålla på.

Så vitt jag vet så är dom enda man egentligen direkt ska undvika är alla SEGA-konsoler från ATGames. Dom suger.

Skumt.. tog mig knappa två timmar första gången: ladda ner en RetroPie image, formatera och kopiera in denna på minneschippet, slänga på alla spel som jag ville ha, få skiten att boota upp och koppla in TV+kontroller+ljud. Och då kan jag ytterst lite om Linux utan fick läsa mig till en del på vägen.
Citera
2018-12-05, 12:07
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Skumt.. tog mig knappa två timmar första gången: ladda ner en RetroPie image, formatera och kopiera in denna på minneschippet, slänga på alla spel som jag ville ha, få skiten att boota upp och koppla in TV+kontroller+ljud. Och då kan jag ytterst lite om Linux utan fick läsa mig till en del på vägen.
Ja, det fungerar. Men det är inte optimalt på något sätt. En Mini-konsol är ju 100% plug and play.
Citera
2018-12-05, 12:12
  #8
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, det fungerar. Men det är inte optimalt på något sätt. En Mini-konsol är ju 100% plug and play.

Jo, klart det kan bli mer pyssel med en Pi om man är kräsen och vill ha allt på ett visst sätt. Men någon timmes skillnad i att komma igång bör ju inte skrämma någon (det tar ju fan en timme att få igång en ny TV nuförtiden till och med).
Citera
2018-12-05, 12:36
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jo, klart det kan bli mer pyssel med en Pi om man är kräsen och vill ha allt på ett visst sätt. Men någon timmes skillnad i att komma igång bör ju inte skrämma någon (det tar ju fan en timme att få igång en ny TV nuförtiden till och med).
Det skrämmer sjukt många. Vidare så är det många som kanske inte blir skrämda av det, men som har annat som dom vill göra med sin tid än att konfa emulatorboxar. Till sist så finns det ju vissa som gärna betalar för sina spel.

Kort sagt är det inte svårt att se hur det kan finnas en marknad för dessa konsoler.
Citera
2018-12-05, 18:19
  #10
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Om man skulle få ett inslag någon dag och beställa alla olika mini/classic editions av gamla konsoller/datorer, som idag finns på marknaden, vilka finns i så fall till dags dato (om någon kommer släppas snart, skriv gärna det också)? (Om det har släppts bärbara varianter, typ Gameboy classic, eller Gamegear classic osv, skriv gärna sådana också).

Är det någon speciell av dessa classic konsoller som fungerar dåligt, eller som har jättedålig sammansättning av spel?

Sedan undrar jag även om några av dessa konsoller har trådlösa kontroller? (Jag vill undvika det nämligen, och istället ha sladdar, då jag är foliehatt och vill undvika allt som har med strålning nära kroppen att göra . Om kontrollerna däremot använder IR-teknik funkar det dock)

Tack på förhand för hjälp/info.

Mvh

nes mini
snes mini
Psone mini
C64 mini
Sega megadrive Flashback
Atari flashback
Arcade 1up serien (stora maskiner dock mindre modeller av originalkabinett, fått bra kritik)

Det är väl dessa jag kommer på som är officiella eller licensierade sen finns väl en drös aliexpress prylar. Kolla videorecensioner av dem för att bilda dig en uppfattning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback