Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 05:04
  #1
Medlem
chimpsky666s avatar
Dugin, alltid kontroversiell i hemlandet och demoniserad av utomstående stater har på senare år givits mycket uppmärksamhet. Tänkte framföra några frågeställningar som grund för diskussion kring denne mans ideér. i ljuset av nuvarande händelser i Ukraina så förhåller det sig mer relevant.

Hur stort inflytande har denne mans idéer på rysk utrikespolitik?

Är scenariona han föreslår i sitt verk "Foundations of Geopolitics" att ses som profetiska då de avspeglas nuvarande rysk utrikespolitik i betydande mån?

Långvariga konsekvenser av dessa tankegångars potentiella påverkan globalt?
Citera
2018-12-05, 13:24
  #2
Medlem
holmiums avatar
Tydligen är inte flashbackkollektivet uppdaterade på Aleksandar Dugin ?

Lätt förvånad att din TS inte lockar några kommentarer.
Citera
2018-12-05, 20:13
  #3
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Tydligen är inte flashbackkollektivet uppdaterade på Aleksandar Dugin ?

Lätt förvånad att din TS inte lockar några kommentarer.

Någon som är så hatad av väst som Dugin kan inte ha fel.
Snart är väl hela T-bataljonen här och hackar...
Citera
2018-12-05, 20:26
  #4
Medlem
RobbanUCs avatar
Denna diskussion om Dugin på Youtube väcker säkerligen känslor.
https://www.youtube.com/watch?v=JFI6fg8NITg
Citera
2018-12-05, 20:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Hur stort inflytande har denne mans idéer på rysk utrikespolitik?
Mycket liten. Och mycket lite inflytande öht. Dugin bara sammanfattar det som de flesta ryssar, i stora drag, redan tycker.
Citera
2018-12-05, 21:02
  #6
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Hur stort inflytande har denne mans idéer på rysk utrikespolitik?
Noll, zero, nada, njet!

På riktigt, vem var den som skapade myten om Dugin?
Citera
2018-12-05, 21:33
  #7
Medlem
I-van-Toers avatar
Det finns trådar om Dugin på FB i olika delforum. Använd sökfunktionen, alternativt en sökmotor.

Dugin har för övrigt ganska bra förklarat hur nära besläktad både vänster- och högerextremism är och att den ena sidans åsikter väldigt ofta inte utesluter den andra. Han kallar det för "The Fourth Political Theory". Egentligen inte någon större skillnad jämfört med Khadaffis "tredje internationella teori" utan snarare en upphottad version för 2000-talet.
Citera
2018-12-09, 17:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Noll, zero, nada, njet!

På riktigt, vem var den som skapade myten om Dugin?

Kanske Dugin själv? Han var kritisk mot kremldvärgar en gång i tiden, men de ser nog honom som en nyttig idiot, därför slipper han samma öde som t ex Nemtsov...
Citera
2018-12-09, 17:49
  #9
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Denna diskussion om Dugin på Youtube väcker säkerligen känslor.
https://www.youtube.com/watch?v=JFI6fg8NITg

Ett mycket intressant klipp:

"We [Russia] have neither reason nor will"

Vill man hård dra det hela så är det den perfekta beskrivningen av en cancerslvulst.

En snällare tolkning, vilket framgick av klippet, är att Ryssland aldrig påverkades av renässans och upplysning, vilket iof är det jag också alltid hävdat.

Nu skall jag se ett annat klipp om "We have our special Russian Truth"

https://www.youtube.com/watch?v=GGunRKWtWBs

Vi skall alltså acceptera ryska lögner, genom att Ryssland förnekar att någon grundläggande sanning skulle finnas?

"Only war can decide who´s the boss"

Dvs "respektera" cancersvulsten annars så försör vi organismen som helhet!

"The truth is the question of belief"

Men andra ord använder cancersvulsten postmodernism för att, överhuvudtaget, slippa ta något ansvar eller ha någon etik eller moral. (Möjligtvis så kan man hålla sig med förvirrat religiöst och mystiskt tänkande för att försöka "förklara" dess destruktiva handlande).

Eller som ryssarna beskriver sin sjätte generationens krigföring som "Viljornas kamp". (Vilket iof är taget ifrån en berömd militärteoretiker).

Däremot så instämmer jag att den västliga rapporteringen om Syrien, många gånger, är ofullkomlig, (men så är också den ryska, i ännu högre grad).

Så nu förstår jag ännu bättre hur det kan komma sig att "de små håriga" har så lätt att ljuga, utan minsta samvetskval eller ens eftertanke. Detta gör, givetvis att jag kan debattera ännu mera avslappnat, och se det hela som en ganska intessant fritidssysselsättning, utan att hetsa upp mig i onöda och slösa bort värdefull engergi. Faktum är att även teorin bakom det ryska självförsvarssystemet "Systema" även inspirerat mig till att inta en sådan hållning. Varför slösa muskelstyrka och energi när det är mycket effektivare att bara använda det man behöver, på ett precist sätt, utnyttja fysiska principer om balans, fysiologiska fakta om kroppen, samt sin egen energi på ett mycket effektivt sätt. Eller som en systema mästare sagt:

-När du skall gå ut i kamp så slappna bara av och tänk att du bara skall göra ett jobb

Men det finns, givetvis, också andra sätt att förklara Rysslands geopolitiska agerande. Det nedanstående accepterar jag också, (men då har Europa, dit jag inte räknar Ryssland, samma rätt att hävda att dess geografiska position påverkar dess geopolitiska agerande):

https://www.youtube.com/watch?v=HE6rSljTwdU&t
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-12-09 kl. 18:07.
Citera
2022-08-21, 10:59
  #10
Medlem
Ördögs avatar
Även i denna Dugin-tråd kan hans sprängheta dotter Daria få ett omnämnande.

(FB) Aleksandr Dugins dotter avliden i bilbomb.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback