Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-18, 10:48
  #337
Medlem
Intressant tråd. För en utomstående är ämnet väldigt rörigt. Den politiskt korrekta termen är "romer" men det finns romer som glatt kallar sig själva "zigoiners" och "zigenare" vilket jag tycker är lite roande. Och förvirrande.

Och inom gruppen romer finns olika fraktioner. Det finns "fina" romer som föraktar finska romer, det finns försvenskade romer som bor i radhus och det finns romer som ser ut som vandrande klicheer" läderpaj, kostymbrallor, stora kjolar osv.

Det är verkligen inte en enhetlig kultur.

Förr sa man"tattare" och det var väl en allmän term för människor som liksom kändes som romer. En skum typ, helt enkelt, med sydländskt utseende + livsstil.

Jag har haft lite otur med romer
Alla jag stött på har varit socialt utslagna och/eller helgalna, med ett enda undantag, en arbetskamrat.
Citera
2023-06-18, 11:09
  #338
Medlem
JunkerWolands avatar
Farsans sida är resande, förr kunde folk leva i frihet och göra vad man ville. Sålde främst hästar och kunde försörja familjen såvis. Visst lär det ha lurats en del osv, men det förtjänar vissa bönder. Iaf blev livsstilen förbjuden efter WWII och alla barnen blev placerade i olika familjer, barnhem eller institutioner. Trots det lyckades folk hålla kontakt, och en idag kan vi ha stora släktfester.

Blandar ihop resande med finnpajsarromerna om man tror vi ser sydländska ut. Alla är blonda och blåögda, men ser kanske inte precis ut som vanlig svensson. Tänk typ Fabian Månsson.

Finnarna upplever jag ändå överlag som trevliga, har haft dom hemma hos mig och ingenting har stulits. Det är oavsett stor skillnad. Språk, utseende och dom kommer från folk som bodde i tält för hundra år sen. Alla från min släkt bodde i egna hus tex.
Citera
2023-06-18, 12:15
  #339
Medlem
JunkerWolands avatar
Under sommarhalvåret lämnade man hemmen och vad en gjorde då, var upp till än själv. Vet att Sjöbo marknad tjänades det stora pengar igenom. Sen när det började bli kallt igen drog sig folk hem till sina "högkvarter".

Som jag ser det levde folk oberoende av staten, därför kunde livsstilen inte få finnas.
Citera
2023-06-18, 12:24
  #340
Medlem
Tindraindras avatar
Det enda jag har hört om tattare förutom att de reser runt och har en allmänt trashig livsstil är att de skulle vara mörkare än de övriga svenskarna. Den typen av rese folk existerar väl knappast idag så det blir svårare att veta om man har tattargener eller inte.
Men hade dessa folk rent blod eller har de en mer blandad DNA uppsättning?
Citera
2023-06-24, 15:23
  #341
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JunkerWoland
Farsans sida är resande, förr kunde folk leva i frihet och göra vad man ville. Sålde främst hästar och kunde försörja familjen såvis. Visst lär det ha lurats en del osv, men det förtjänar vissa bönder. Iaf blev livsstilen förbjuden efter WWII och alla barnen blev placerade i olika familjer, barnhem eller institutioner. Trots det lyckades folk hålla kontakt, och en idag kan vi ha stora släktfester.

Blandar ihop resande med finnpajsarromerna om man tror vi ser sydländska ut. Alla är blonda och blåögda, men ser kanske inte precis ut som vanlig svensson. Tänk typ Fabian Månsson.

Finnarna upplever jag ändå överlag som trevliga, har haft dom hemma hos mig och ingenting har stulits. Det är oavsett stor skillnad. Språk, utseende och dom kommer från folk som bodde i tält för hundra år sen. Alla från min släkt bodde i egna hus tex.

hehe
Citera
2023-06-24, 15:25
  #342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Det enda jag har hört om tattare förutom att de reser runt och har en allmänt trashig livsstil är att de skulle vara mörkare än de övriga svenskarna. Den typen av rese folk existerar väl knappast idag så det blir svårare att veta om man har tattargener eller inte.
Men hade dessa folk rent blod eller har de en mer blandad DNA uppsättning?
Beror på grupp! Jag är även blandad med romska grupper och är extremt blandad. Alla länder ändå ifrån Indien typ , mycket Spanskt, Kaukasus ,Balochi och ryskt
Citera
2023-06-24, 15:31
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnP.
Intressant tråd och det är ju alltid kul att höra om saker från folk som själva har en tillhörighet i t.ex. en grupp på något sätt eller så och här tänker jag då på de som har denna bakgrund/historik och själva skrivit i tråden.

Jag har snappat upp en del från TV program samt tidningsarticklar och liknande.

För det första är väl ordet tattare missvisande. Det var folk med tydligt indiskt påbrå, som kom till Sverige och de misstogs för tatarer / tartarer, ett folk i Ryssland som härstammar från dagens Turkiet elller liknande område.

Det har tydligen gjorts DNA test på personer ur gruppen som ofta kallas "tattare" och de kommer ursprungligen från Pakistan & Indien och då från olika kast.

Romer, eller zigenar kommer tydligen enbart från det "lägsta" kastet och om jag minns rätt, detta måste kollas från en viss specifik del av Indien. Jag har noll koll på det här med kast måste tilläggas.

Så de två grupperna har antagligen emigrerat separat från denna del av världen (Indien & Pakistan).

Jag har läst att i Norge & Danmark ser sig s.k. "tattare" som en separat grupp i jämförelse med Svrige där de ofta ses som ungefär samma grupp eller liknande om det är statens eller medias eller folk med denna bakgrund själva som ser på detta på ett visst sätt har jag ingen aning.

Myten angående romer eller zigenare som de kallats historiskt är ju att de erhöll kor från en härskare och sedan skickdes ut för att spela musik bland folk i Indien. De åt korna och blev utslängda ur landet. Om det ligger sanning i detta vet jag inte. Men jag har hört att Indien numera räknar romer som en exilbefolkning som alltså räknas av staten som expats eller vad man kan säga, som Indier helt enkelt.

Sedan är väl många traditionella zigenare nog inte helt indier. Jag såg att många deltagare i melodifestivalen gjort DNA test då festivalen sponsrades av ett bolag som gör sådana test. Det var en rom från Rumänien som tävlade och han var enligt testet typ 60 rom och 40 % Italienare. Hura vanligt detta är har jag ingen aning om dock, det var ju enbart en person.

Sedan har det framgått i traden att många säger att s.k. "tattare" ofta gift sig / ingått partnerskap med svenskar, tyska soldater och liknande som haft en livsstil med mycket resande och liknande. Vad jag förstått av tråden har likaså såkallade "tattare" uppmanats / tvingats att ta Svenska efternamn. Det var altså namn som redan Svenskar hade som de tog.

Mitt efternamn t.ex. är Palm. Det står listat på anbytarforums avdelning för resandesläkter och ett antal resande tog namnet någon gång på 1700 talet om jag minns rätt. Men det var ett vanligt namn innan dess bland Svenskar som inte hade denna bakgrund. Min farmor berättade att det var ett vanligt namn bland knäktar. Dessutom bytte min släkt till namnet Palm från ett vanligt SSON (svensson, karsson....) namn långt senare, tidigt 1900 tal eller liknande.

Mig veterligen har jag heller inte några resande, romer eller "tattare" i mitt släktträd.

Och då många s.k. "tattare" ingått partnerskap av olika slag med icke tattare bör väl de flesta ha vanliga Svenska namn. Och de tog ju också vanliga Svenska namn då de uppmanades till detta av staten (initialt av Gustav Vasa, enligt ett inlägg i denna tråd, men detta har jag inte dubbelkollat på något sätt).

Mycket av detta har jag initialt fått höra från en granne som tyckte att s.k. "tattares" eller resandes kultur och historia är intressant.
Har sett många dna test av bättre kvalité, hel romer kan ha 0-40 procent Indien liknande dna. Dna är väldigt slumpmässigt och ju mer blandad man är desto mer annorlunda kan varje test bli och olika andras av samma bakgrund
Citera
2023-07-13, 22:45
  #344
Medlem
PeterNosters avatar
Karin Bojs har forskat om resandefolket med bl.a Peter Sjölund och spanska DNA experter och släktforskningssajter:

https://www.rotter.se/senaste-nytt/3...n-landsvagen-2

Resultatet presenteras i tidskriften Genome Biology and Evolution.

https://academic.oup.com/gbe/article...vad006/6991919
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback