Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-04, 19:27
  #1
Medlem
tjenare.knugens avatar
Tjena

Bara jag som tycker att moderna hojar sen ca 10 år tillbaks är fula som stryk? De ser ut som insekter framifrån och linjerna känns överdesignade
Exempel på fula hojar Bild Bild Bild
Finns det någon som faktiskt tycker dessa är snygga med "insektslampor"? Känns som att de är riktade mot tolvåringar...

Snyggaste perioden med skönast former var helt klart runt 95-05! Ingen överdriven design utan bara clean utan massa krimskrams och "rymdskeppsdesign"
Yamaha FJR
BMW R1150RT
Honda Africa Twin
Honda VFR

När tycker ni att hojarna var som snyggast? Varför är dagens hojar så jäkla fula?
Citera
2018-12-04, 20:00
  #2
Medlem
tastass avatar
Rent estetiskt tycker jag hojarna var snyggast i början av 80-talet, innan det blev vanligt med kåpor. Iaf om vi pratar de Japanska hojarna.
Citera
2018-12-04, 20:30
  #3
Medlem
70 och 80-talets design på tex. Honda (750 four,CB900 mm) tycker jag slår det mesta. Även BSA 650 Lightning från 60-talet är grymt snygg. Sen kan jag i och för sig tycka att äldre plastgrisar kan vara snygga också, såsom Honda Rc30 och Yamaha FZR1000 (typ 1987). Fulaste hojen enligt mig är Victory, då vissa av dessa ser ut som en förvuxen EU moppe a la plastbide´.
Citera
2018-12-04, 20:36
  #4
Medlem
Jag gillar när dom har riktiga ekerhjul.
Citera
2018-12-04, 20:42
  #5
Medlem
Herr.Dittlings avatar
40-50 talet, tveklöst.

Sådan design får vi aldrig se igen.
Citera
2018-12-04, 20:50
  #6
Medlem
80231s avatar
Jag gillar motorcyklar som blev till i slutet av 80-talet. Honda Transalp är en favorit bland dessa. Härlig och stor som ett as. En sådan ska det bli framöver.
Citera
2018-12-04, 20:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Tjena

Bara jag som tycker att moderna hojar sen ca 10 år tillbaks är fula som stryk? De ser ut som insekter framifrån och linjerna känns överdesignade
Exempel på fula hojar Bild Bild Bild
Finns det någon som faktiskt tycker dessa är snygga med "insektslampor"? Känns som att de är riktade mot tolvåringar...

Snyggaste perioden med skönast former var helt klart runt 95-05! Ingen överdriven design utan bara clean utan massa krimskrams och "rymdskeppsdesign"
Yamaha FJR
BMW R1150RT
Honda Africa Twin
Honda VFR

När tycker ni att hojarna var som snyggast? Varför är dagens hojar så jäkla fula?

Det blir lite missvisande när du jämför nakna mc med touringhojar.

Här en zzr1400 från 2018.
https://storage.kawasaki.eu/public/k...400D557331.jpg
Citera
2018-12-04, 21:03
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Rent estetiskt tycker jag hojarna var snyggast i början av 80-talet, innan det blev vanligt med kåpor. Iaf om vi pratar de Japanska hojarna.

Kåpan kunde man faktiskt skruva av.. Men håller med dig om tidsperioden när de snyggaste tvåhjulingarna fanns.. Tidigare hojar kan man estetiskt sett tycka var snyggare (det gör jag ofta) men tyvärr var deras elsystem och mekanik rätt kass.. ("Brytarspetsar", brist på batteri etc. etc.)
Kickstarten gillade (och gillar jag) men det är A och O att mopparna/mc har elektroniskt tändsystem samt batteri. Kom på 80-talet på ett ungefär. Tvåhjulingar dessförinnan var för "stenålders", oljeblandad bensin etc. etc.. Och som sagt mekaniskt tändsystem.

Men en snygg 70-talare, där man bytt allt mekaniskt mot elektronik, alltså uppgraderat elsystemet till ett modernare, klart beundransvärt estetiskt, och även i praktiskt bruk! (Så länge man slipper oljeblandad bensin! -Mackarna kör inte med sådant längre, försvann väl ungefär när Palme dog, tror jag..)
Citera
2018-12-04, 21:23
  #9
Medlem
Nya Triumph thruxton 1200r e riktigt frän.
Håller dock med ts att det finns många hojar med knepigt utseende nuförtiden.
Citera
2018-12-04, 21:45
  #10
Medlem
Jag tror att precis som med bilar kan det ta 20-30 år innan man börjar gilla dom. Dom som är fulast kommer att sollas bort och dom som är snyggare kommer bli dom som stannar kvar och är populära samt att dom kommer mogna hos oss och vi lär oss att uppskatta dom i kontrast till det som är nytt då.

Jag tycker att en del gamla motorcyklar är fula också men rent generellt så är väl 70-80 rätt tilltalande vad gäller både bilar, motorcyklar och mopeder, men oftast så är favoriterna något stylade och inte helt original. Men en originalhoj som jag verkligen gillar är gamla Honda CBR 250RR. https://www.youtube.com/watch?v=nHuF56yaUj0
Citera
2018-12-04, 21:50
  #11
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag gillar motorcyklar som blev till i slutet av 80-talet. Honda Transalp är en favorit bland dessa. Härlig och stor som ett as. En sådan ska det bli framöver.
Japp, eller mitten av -80 till tidigt -90. Klassiska CB med pressade plåtfälgar byggd då Honda hade drygt 50 modeller på svenska marknaden. Ingen kåpa och annat tjafs, även om jag gillar kåpmodellerna också.
Annars funkar det mesta som ser basic ut. Jag minns när Yamaha TDM kom ut och jag tyckte den var felmonterad. Men egentligen var det förlagan till Motard-modellerna som blev en egen genre.


PS. Vill du vara snäll och byta avatar? Jag hatar den reklamen och på Flashback är det svårt att byta kanal. DS.
Citera
2018-12-04, 22:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taxafan
70 och 80-talets design på tex. Honda (750 four,CB900 mm) tycker jag slår det mesta. Även BSA 650 Lightning från 60-talet är grymt snygg. Sen kan jag i och för sig tycka att äldre plastgrisar kan vara snygga också, såsom Honda Rc30 och Yamaha FZR1000 (typ 1987). Fulaste hojen enligt mig är Victory, då vissa av dessa ser ut som en förvuxen EU moppe a la plastbide´.

Victory fula? Nej tvärtom tillverkade de en hel del snygga motorcyklar.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...torcycle_2.jpg

https://www.motorcycle.com/blog/wp-c...DSC_3017re.jpg
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2018-12-04 kl. 22:37.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback