Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-04, 19:09
  #1
Medlem
Många av er skrattar säkert och tycker det låter töntigt men jag har läst att man kan få alla möjliga problem av innehållet i vanlig bläck så därför vill jag ta den säkra vägen. Jag är endast ute efter en tatuering i svart och har läst att det finns bläck som bara består av kol, vatten, glycerin, och alkohol. Väldigt tacksam för tips.
Citera
2018-12-09, 01:29
  #2
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ephemerallife
Många av er skrattar säkert och tycker det låter töntigt men jag har läst att man kan få alla möjliga problem av innehållet i vanlig bläck så därför vill jag ta den säkra vägen. Jag är endast ute efter en tatuering i svart och har läst att det finns bläck som bara består av kol, vatten, glycerin, och alkohol. Väldigt tacksam för tips.

Skrattar inte, men människor har tatuerat sig i tusentals år och mig veterligen har inte några hälsoproblem med färger hamnat på tapeten tidigare. Framför allt inte när det kommer till rent svart färg.
Citera
2018-12-09, 18:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Skrattar inte, men människor har tatuerat sig i tusentals år och mig veterligen har inte några hälsoproblem med färger hamnat på tapeten tidigare. Framför allt inte när det kommer till rent svart färg.

Det står en massa om det på nätet, ett exempel:

https://stegforhalsa.se/ar-det-farligt-att-tatuera-sig/

"Tatueringar kan orsaka en rad hudkomplikationer, som exempelvis granulom (en inflammation som orsakas av en autoimmun reaktion) och keloidärr. Dessa kan plötsligt dyka upp på grund av inflammatoriska eller allergiska reaktioner åratal efter att du skaffat tatueringen. Du bör även undvika att skaffa en tatuering som täcker en leverfläck. Detta eftersom det kan förhindra ordentlig analys av huden om risken finns att du har cancer."

Jag har läst att även svart färg innehåller giftiga ämnen (med undantag för kolbaserat bläck). Hur som helst så borde väl någon studio kunna använda ett giftfritt svart bläck? Jag får väl ringa ett gäng och kolla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback