Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-08, 22:50
  #13
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
TS du önskar att du har någon slags övernaturlig förmåga men du är ingenting annat än en tråkig average joe.
Citera
2018-12-10, 00:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Det skulle ju kunna vara så att den mekaniska rörelsen som en analog telefon gör för att ringa alstrar ett högfrekvent ljud strax innan ringklockan träffas. Eftersom du var ung då kunde du höra det, utan att vara medveten om det, men inte resten av familjen. En tanke bara.
Kanske ligger något i det. Kommer ihåg 4 tillfällen där jag gick bort och lyfte på luren innan det ringde, personen som ringt blev alltid lika överraskad av att jag svarade så fort.
Citera
2018-12-10, 00:19
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Arrandir--
När jag var yngre och under den fasta telefonins tid så uppfattade jag ofta precis innan det ringde att det skulle ringa. En känsla bara att Nu Ringer Det, sen kanske någon tiondels sekund senare ringde det.

Om det var paranormalt eller inte vet jag inte men nånting gjorde att jag ibland kände av det.
Någon annan med samma erfarenhet?

Du upplever en Deja vu. Väldigt vanligt!
Citera
2018-12-10, 00:26
  #16
Medlem
Om man har nummerpresentation på en vanlig analog telefonlinje så skickas numret som DTMF-toner kort innan ringsignalen. Det sker också en polväxling först vilket innebär att linjen byter polaritet, och den är kanske störst chans att höra i t.ex. en ringklocka.
Citera
2018-12-10, 15:53
  #17
Medlem
Hände mig här om dagen! Personens namn började eka i huvudet på mig högre och högre, tänkte nu ringer det! Mycket riktigt! Namnet dök upp på skärmen som jag redan hade förberedd och svarade
Citera
2018-12-10, 15:54
  #18
Medlem
Högtalare kopplade till radio eller internet brukar ljuda svagt en sekund innan telefonen ringer. Sitter man nära så lägger man märke till det, men sitter man en bit ifrån högtalarna så hör man det kanske bara undermedvetet.
Citera
2018-12-11, 14:44
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Det skulle ju kunna vara så att den mekaniska rörelsen som en analog telefon gör för att ringa alstrar ett högfrekvent ljud strax innan ringklockan träffas. Eftersom du var ung då kunde du höra det, utan att vara medveten om det, men inte resten av familjen. En tanke bara.
Ja många äldre telefoner gör ett knappt hörbart klick precis innan det ringer.
det är nog det som TS uppfattat

ungefär som att vissa kan "känna av" att en tjock TV är på i ett annat rum, men det som de egentligen uppfattar är det högfrekventa ljudet av högspänningstransformatorn
Citera
2018-12-12, 12:12
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillyFord
Ja många äldre telefoner gör ett knappt hörbart klick precis innan det ringer.
det är nog det som TS uppfattat

ungefär som att vissa kan "känna av" att en tjock TV är på i ett annat rum, men det som de egentligen uppfattar är det högfrekventa ljudet av högspänningstransformatorn

Dessutom så börjar det ju ringa innan första ringet kommer. Om man ringer till en telefon som man har framför sig så piper det i hörluren innan telefonen som man ringer till börjar ringa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback