Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-04, 12:27
  #1
Medlem
Tjena!

som titeln säger så har min dator börjar bli riktigt slö. fick hjälp att bygga den för ett par år sedan. den tar lång tid på sig att starta, alla spel hackar osv... spel som min dator egentligen borde klara av utan problem har den istället stora problem med, tex cs.. spelet kraschar varannan gång man startar det, när man kommer in på en server eller varje gång man tabar ut.

jag har kollat så alla drivrutiner är uppdaterade.
jag har formaterat datorn

jag vet att det är svårt att säga exakt vad som är fel utan att ha den framför sig, men all hjälp blir tacksamt mottaget eller är det dags att investera i en ny? skriver specifikationerna nedan.

ASUS MAXIMUS VII FORMULA
Samsung evo850 250gb ssd
2TB Toshiba 7200rpm 64MB
Corsair 8GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Corsair Hydro H100i
XFX Radeon R9 295X2 8GB (1018Mhz)
Corsair RM 1000W 80+ Gold Modulär
Corsair Carbide Air 540 (datorchassi)
__________________
Senast redigerad av awesomeness732 2018-12-04 kl. 12:29.
Citera
2018-12-04, 12:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesomeness732
Tjena!

som titeln säger så har min dator börjar bli riktigt slö. fick hjälp att bygga den för ett par år sedan. den tar lång tid på sig att starta, alla spel hackar osv... spel som min dator egentligen borde klara av utan problem har den istället stora problem med, tex cs.. spelet kraschar varannan gång man startar det, när man kommer in på en server eller varje gång man tabar ut.

jag har kollat så alla drivrutiner är uppdaterade.
jag har formaterat datorn

jag vet att det är svårt att säga exakt vad som är fel utan att ha den framför sig, men all hjälp blir tacksamt mottaget eller är det dags att investera i en ny? skriver specifikationerna nedan.

ASUS MAXIMUS VII FORMULA
Samsung evo850 250gb ssd
2TB Toshiba 7200rpm 64MB
Corsair 8GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Corsair Hydro H100i
XFX Radeon R9 295X2 8GB (1018Mhz)
Corsair RM 1000W 80+ Gold Modulär
Corsair Carbide Air 540 (datorchassi)

Kolla genom systemloggarna från Windows genom att öppna Event Viewer (https://support.microsoft.com/en-ca/...rosoft-windows). Kanske står det där varför programmen krashar.

Testa komponenterna separat så långt som möjligt. Till exempel genom att använda Prime95 för CPU, PassMark för GPU o.s.v. Testa att låna komponenter från en annan dator (en och en) om du har en extra-dator skräpandes någonstans.

Dra ned Memtest86+ på ett USB-minne och kör genom datorn över natten för att testa RAM.
Citera
2018-12-04, 13:00
  #3
Medlem
lacklustermasons avatar
Du har sannolikt inte formaterat om datorn under alla dessa år, så gör det först så vi kan utesluta mjukvaruproblem. Sedan hade jag kollat på det inte är fel på RAM eller hårddisk, se till så du har tillräckligt med RAM. Är det 8 eller 16? Du nämner båda.

Finns hundra oliker saker det kan bero på.
Citera
2018-12-04, 13:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacklustermason
Du har sannolikt inte formaterat om datorn under alla dessa år, så gör det först så vi kan utesluta mjukvaruproblem. Sedan hade jag kollat på det inte är fel på RAM eller hårddisk, se till så du har tillräckligt med RAM. Är det 8 eller 16? Du nämner båda.

Finns hundra oliker saker det kan bero på.

jag har formaterat datorn & har 16gb ram, alla specifikationer står ovan
Citera
2018-12-04, 13:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petrolos
Kolla genom systemloggarna från Windows genom att öppna Event Viewer (https://support.microsoft.com/en-ca/...rosoft-windows). Kanske står det där varför programmen krashar.

Testa komponenterna separat så långt som möjligt. Till exempel genom att använda Prime95 för CPU, PassMark för GPU o.s.v. Testa att låna komponenter från en annan dator (en och en) om du har en extra-dator skräpandes någonstans.

Dra ned Memtest86+ på ett USB-minne och kör genom datorn över natten för att testa RAM.


det ända felmeddelandet den får är (DistributedCOM 10016) och det får 10+ gånger om dagen om man kollar loggen
Citera
2018-12-04, 13:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesomeness732
det ända felmeddelandet den får är (DistributedCOM 10016) och det får 10+ gånger om dagen om man kollar loggen

Provat https://answers.microsoft.com/en-us/...a-65e1e3279901 ?
Citera
2018-12-04, 16:21
  #7
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2018-12-05, 09:45
  #8
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
jag har kollat så alla drivrutiner är uppdaterade.

Fråga: HUR kollade du att drivrutinerna är uppdaterade?
Inte med skräp som driverbooster etc. hoppar jag..
Dessa är rena skräpet.. Om du installerar om din dator, går till tillverkarnas webbsidor och installerar alla de senaste drivrutinerna som finns, installerar dessa driverbooster programmet då påstår den direkt att det trots allt finns nyare drivrutiner??
Det dessa gör är att de oftast installerar "nästan rätt" drivrutin som från början ser bra ut, men så småningom ger div. fel, sänker prestandan osv.
OBS! Det är tillverkaren till moderkortet, grafikkortet osv. som vet precis vilken de senste fungerande drivrutinerna är..

Så nästa gång (om du inte gjort det redan) skippa dessa skräpprogram och ladda endast ned drivrutinerna från tillverkaren.. Har du intel så laddas dessa ned här: https://www.intel.com/content/www/us...assistant.html
Den uppdaterar dessutom drivisarna när nyare finns!

Börja där.. och installerar du om igen så se till att inte begå dessa vanliga fel: https://winguider.se/fel.html

Dessutom hade jag provat att i BIOS kontrollera att hårddisken körs i AHCI-mode (och inte i IDE-mode)
Citera
2018-12-05, 14:10
  #9
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Fråga: HUR kollade du att drivrutinerna är uppdaterade?
Inte med skräp som driverbooster etc. hoppar jag..
Dessa är rena skräpet.. Om du installerar om din dator, går till tillverkarnas webbsidor och installerar alla de senaste drivrutinerna som finns, installerar dessa driverbooster programmet då påstår den direkt att det trots allt finns nyare drivrutiner??
Det dessa gör är att de oftast installerar "nästan rätt" drivrutin som från början ser bra ut, men så småningom ger div. fel, sänker prestandan osv.
OBS! Det är tillverkaren till moderkortet, grafikkortet osv. som vet precis vilken de senste fungerande drivrutinerna är..

Så nästa gång (om du inte gjort det redan) skippa dessa skräpprogram och ladda endast ned drivrutinerna från tillverkaren.. Har du intel så laddas dessa ned här: https://www.intel.com/content/www/us...assistant.html
Den uppdaterar dessutom drivisarna när nyare finns!

Börja där.. och installerar du om igen så se till att inte begå dessa vanliga fel: https://winguider.se/fel.html

Dessutom hade jag provat att i BIOS kontrollera att hårddisken körs i AHCI-mode (och inte i IDE-mode)

Detta. Alltid tanka drivrutiner direkt från OEM-tillverkarna av dina datorkomponenter. Aldrig använda malware skräp som driverbooster och alla liknande skitprogram.
Citera
2018-12-17, 08:19
  #10
Medlem
Niggerss avatar
Även om du har systemet på en SSD, så kan disken börja må dålig. Kolla vad som laddas i Windows. Ominstallation av Windows kan vara en fördel, eftersom Windows inte är som Mac OS som har sina rötter i UNIX världen, så bli Windows väldig sunkig fort.
Citera
2018-12-17, 10:43
  #11
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesomeness732
Tjena!

som titeln säger så har min dator börjar bli riktigt slö. fick hjälp att bygga den för ett par år sedan. den tar lång tid på sig att starta, alla spel hackar osv... spel som min dator egentligen borde klara av utan problem har den istället stora problem med, tex cs.. spelet kraschar varannan gång man startar det, när man kommer in på en server eller varje gång man tabar ut.

jag har kollat så alla drivrutiner är uppdaterade.
jag har formaterat datorn

jag vet att det är svårt att säga exakt vad som är fel utan att ha den framför sig, men all hjälp blir tacksamt mottaget eller är det dags att investera i en ny? skriver specifikationerna nedan.

ASUS MAXIMUS VII FORMULA
Samsung evo850 250gb ssd
2TB Toshiba 7200rpm 64MB
Corsair 8GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Corsair Hydro H100i
XFX Radeon R9 295X2 8GB (1018Mhz)
Corsair RM 1000W 80+ Gold Modulär
Corsair Carbide Air 540 (datorchassi)


Gör en USB sticka med ett annat operativsystem på. Windows eller Linux, Aros eller vad du nu gillar.. Är datorn och någon komponent fortfarande nedslöande så kan du förutsätta att det är i din originalwindows uppsättning du kan hitta problemet.. Är datorn lika slö i "felsäkert läge" ?

Om inte.. Slå på tjänster och processer en i taget för att hitta anledningen till problemen.
Sök även efter rootkits i datorn med då måste du även söka bland filerna i "återställning" dvs så av återställning i datorn.
Citera
2018-12-17, 12:44
  #12
Medlem
När det gäller drivrutiner, så kan jag rekommendera driverpack solution (DRPS), om man nu inte orkar hålla på och söka rätt drivisar till varje sak.

Använt detta i många år och det fungerar ypperligt bra med up to date drivrutiner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback