Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-12-05, 20:41
  #37
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
I sportsammanhang betyder bragd "utomordentlig prestation". Hur spektakulär en prestation är har inget att göra med om den är utomordentlig.

Förslagsvis kan Jacob instifta ett eget pris för spektakulära bragder och då håller jag med om att Armand skulle vinna.
Slå upp utomordentlig.
Citera
2018-12-05, 21:01
  #38
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Slå upp utomordentlig.
Om du anser att det är av vikt för diskussionen, föreslår jag att du själv gör det och presenterar din argumentation.

Jag anser att du bara är löjlig och inte kan erkänna att du har fel.
Citera
2018-12-05, 21:08
  #39
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Om du anser att det är av vikt för diskussionen, föreslår jag att du själv gör det och presenterar din argumentation.

Jag anser att du bara är löjlig och inte kan erkänna att du har fel.
Du hänger ju upp dig på ordet spektakulär, som att det exakta ordet är av betydelse, så därför ber jag dig slå upp ordet utomordentlig.
Citera
2018-12-05, 21:27
  #40
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Du hänger ju upp dig på ordet spektakulär, som att det exakta ordet är av betydelse, så därför ber jag dig slå upp ordet utomordentlig.
Om du tycker att definitionen av utomordentlig är av betydelse för diskussionen bör du argumentera för det. Själv ser jag inte hur du kan komma någon vart med det eftersom vi båda argumenterar för att det är en bragd (bragd = utomordentlig prestation).

Att jag presenterade definitionen av spektakulär var för att bevisa att det inte har med en prestation att göra och således är ovesäntligt för bedömningen av en bragd.
Citera
2018-12-05, 21:34
  #41
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Om du tycker att definitionen av utomordentlig är av betydelse för diskussionen bör du argumentera för det. Själv ser jag inte hur du kan komma någon vart med det eftersom vi båda argumenterar för att det är en bragd (bragd = utomordentlig prestation).

Att jag presenterade definitionen av spektakulär var för att bevisa att det inte har med en prestation att göra och således är ovesäntligt för bedömningen av en bragd.
Obegriplig mening, spektakulär är ju ett sätt att karaktärisera en prestation.
Citera
2018-12-05, 21:48
  #42
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Obegriplig mening
Meningen kan vara obegriplig för individer med låg intelligens.

Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
spektakulär är ju ett sätt att karaktärisera en prestation.
Svensk ordbok:
SPEKTAKULÄR
som väcker uppseende eller sensation
Svenska Akademiens Ordbok:
SPEKTAKULÄR
motsv. SPEKTAKEL 1, 3, 5: som utgör l. erinrar om l. kännetecknar ett (uppseendeväckande l. överdådigt) skådespel l. spektakel (se d. o. 3 b); i sht allmännare: uppseendeväckande, dramatisk, sensationell, sensations-; äv närmande sig bet.: uppmärksammad l. utsatt l. exponerad; äv. i utvidgad anv., i uttr. ha spektakulärt intresse, ha intresse ss. skådespel;
Om spektakuläritet skulle tas i beaktning av bedömningen av en bragd, skulle en skidåkare som tappar kontrollen och åker in i publikhavet med benbrott och blodsutgjutelse som följ vara storfavorit för bragdguldet.

Tillägg: Synskadade Zebastian Modin bör ha varit storfavorit för det spektakulära bragdguldet. Om minnet inte sviker mig körde han av banan med blodutgjutelse som följd i paralympics. Det var väldigt spektakulärt att titta på.
__________________
Senast redigerad av Fittahora 2018-12-05 kl. 21:53.
Citera
2018-12-05, 21:54
  #43
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Meningen kan vara obegriplig för individer med låg intelligens.


Svensk ordbok:
SPEKTAKULÄR
som väcker uppseende eller sensation
Svenska Akademiens Ordbok:
SPEKTAKULÄR
motsv. SPEKTAKEL 1, 3, 5: som utgör l. erinrar om l. kännetecknar ett (uppseendeväckande l. överdådigt) skådespel l. spektakel (se d. o. 3 b); i sht allmännare: uppseendeväckande, dramatisk, sensationell, sensations-; äv närmande sig bet.: uppmärksammad l. utsatt l. exponerad; äv. i utvidgad anv., i uttr. ha spektakulärt intresse, ha intresse ss. skådespel;
Om spektakuläritet skulle tas i beaktning av bedömningen av en bragd, skulle en skidåkare som tappar kontrollen och åker in i publikhavet med benbrott och blodsutgjutelse som följ vara storfavorit för bragdguldet.
Så vare sig Hanna Öbergs OS-guld eller Armand Duplantis' 6.05 och EM-guld väckte alltså något uppseende?
Citera
2018-12-05, 21:56
  #44
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Så vare sig Hanna Öbergs OS-guld eller Armand Duplantis' 6.05 och EM-guld väckte alltså något uppseende?
Det är orelevant eftersom det inte ingår i en bragd.
Citera
2018-12-05, 22:00
  #45
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Det är orelevant eftersom det inte ingår i en bragd.
Dock är det relevant eftersom du är fixerad vid betydelsen av spektakulär.
Citera
2018-12-06, 15:31
  #46
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Jacob Hård är kritisk mot valet och säger att juryn väljer den mest prestigefyllda titeln före den mer spektakulära bragden (Duplantis). Tycker nog han har en poäng.

Kvinnor och vintersport är ett gångbart recept. Vinner du ett VM- eller OS-guld och är kvinna får du priset.

Hård har rätt, klart som fan att Duplantis skulle fått priset. Men i dessa metoo-tider är han chanslös.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback